Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad kan vara fel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad kan vara fel?

    Tja gubbs... and girls

    Smäckte i mitt gtec1 chip för ett par dagar sedan och har fått några problem som jag tänkte dela med mig till er...

    LBR mätare.
    Funkar bra vid normal kortare körning till och från jobbet, men igår när jag skulle köra lite längre (typ 28mil) så märkte jag att efter kanske en timmes körning började mätare slå väldigt brett, d v s den gick från att ligga inom "optimal" området till att flaxa mellan max och min. Den går alltså ända upp till ”rich” övre område och sen rätt ner till 0 så fort att det smäller till i mätarnålen för att den slår i botten! Och tillbaks igen… nån som har nån idé??


    Laddtryck
    Beter sig minst sagt konstigt. Svajar och tvekar vid lite hårdare gaspådrag. Speciellt på 3’an och 4’an men även på 5'an.
    Funkade bra innan jag bytte chip, kändes det som i alla fall… tips?
    Äger just nu...
    Coupé 20VT LE -99
    Mustang HT -70
    Saab 9-5 2.3t -03

    Coupé renovering -07

  • #2
    Smalbandslambda funkar väl så vid körning, att den pendlar? Eller..?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Re: Vad kan vara fel?

      Originally posted by RayZor_187
      Tja gubbs... and girls

      Laddtryck
      Beter sig minst sagt konstigt. Svajar och tvekar vid lite hårdare gaspådrag. Speciellt på 3’an och 4’an men även på 5'an.
      Funkade bra innan jag bytte chip, kändes det som i alla fall… tips?

      Prova att rengöra EBV:n. Ska vara bra påstår dom =)


      //PP
      Porsche 996 C2 -00
      Volvo V60 D3 -12

      Comment


      • #4
        Originally posted by per
        Smalbandslambda funkar väl så vid körning, att den pendlar? Eller..?
        Jo men som jag skrev att den ligger inom optimal vid kortare körningar, men när jag kört en längre tid går den över och blir galen...
        Last edited by RayZor_187; 25 October 2007, 15:52.
        Äger just nu...
        Coupé 20VT LE -99
        Mustang HT -70
        Saab 9-5 2.3t -03

        Coupé renovering -07

        Comment


        • #5
          Re: Re: Vad kan vara fel?

          Originally posted by ParkPre
          Prova att rengöra EBV:n. Ska vara bra påstår dom =)


          //PP
          Kan det verkligen göra så mycket... gjorde rent den vid renoveringen för en månad sedan.
          Äger just nu...
          Coupé 20VT LE -99
          Mustang HT -70
          Saab 9-5 2.3t -03

          Coupé renovering -07

          Comment


          • #6
            Re: Re: Re: Vad kan vara fel?

            Originally posted by RayZor_187
            Kan det verkligen göra så mycket... gjorde rent den vid renoveringen för en månad sedan.
            Kolla din wastegate, Atmospheric pressure sensor , felkoder, vakumslangar.
            Click here to visit Raceitaly
            ______________
            Fiat Coupe 20VT Plus -99
            Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
            Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
            Acura Legend 3,2l V6 -91
            SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

            "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
            Murphy´s law.

            Comment


            • #7
              Innan byte av chip = allt funkar bra (?)
              Efter byte av chip = problem.

              Chippet är troligen felmappat för din bil. (som har lite mods, annan turbo etc.)

              Lambdan.. när flaxar den? snackar vi om fullgas? eller när du kör lungt på 2000 varv i motorvägsfart ?

              Att bilen småtvekar lite vid fullgas tror jag personligen beror på att bränslemappen är fel för din motor.
              3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

              Comment


              • #8
                Originally posted by Fuel
                Innan byte av chip = allt funkar bra (?)
                Efter byte av chip = problem.

                Chippet är troligen felmappat för din bil. (som har lite mods, annan turbo etc.)

                Lambdan.. när flaxar den? snackar vi om fullgas? eller när du kör lungt på 2000 varv i motorvägsfart ?

                Att bilen småtvekar lite vid fullgas tror jag personligen beror på att bränslemappen är fel för din motor.
                Den tanken har slått mig... men det borde väl märkas om man bänkar den eller?

                Men den borde väl krånglat innan åxå, originalchipet är ju inte heller anpassat för den turbon...

                Lamdan flaxar vid normal landsvägskörning, när jag trycker på så lägger den sig still en bit upp i "rich". Men det är väl normalt eftersom boxen går över till fasta värden.

                Är den nån som har koll på vad en livemap kostar ca? och var man kan göra en?
                Last edited by RayZor_187; 25 October 2007, 20:40.
                Äger just nu...
                Coupé 20VT LE -99
                Mustang HT -70
                Saab 9-5 2.3t -03

                Coupé renovering -07

                Comment


                • #9
                  Re: Re: Re: Re: Vad kan vara fel?

                  Originally posted by viksson
                  Kolla din wastegate, Atmospheric pressure sensor , felkoder, vakumslangar.
                  Går det kolla den atmosfäriska sensorn på nåt sätt?
                  Äger just nu...
                  Coupé 20VT LE -99
                  Mustang HT -70
                  Saab 9-5 2.3t -03

                  Coupé renovering -07

                  Comment


                  • #10
                    Lambdan visar nog inget innan den har värmts upp. En del har inbyggd uppvärmning men jag vet inte hur det är med din. Hur många kablar går det ut ur den? Sen när den har kommit igång så är det så med vanliga lambdor att de beter sig precis som du beskriver. De mäter inom ett väldigt litet område, precis runt lambda 1 och när den kommer utanför det området slår den över till min eler max. Vill du ha vettigare värden måste du skaffa en bredbandslambda. När du gasar fullt bryr sig inte styrsystemet om lambdavärdet men det betyder ju inte att den inte fortsätter tt ge ett värde som du kan se på din mätare. Visar den på lite fet blandning vid fullgas så är det förmodligen så. Tänk bara på att det är säkrare med för fet än för mager blandning. Har du ställbar BTR kan du ju kanske prova att vrida lite på den (om du vågar och tror dig veta vad du gör) men det bästa är nog en total ommappning.

                    Comment


                    • #11
                      Lambdavärdet ligger fast så länge motorn är kall, antar att det beror på kallstartsanrikning? Värdet skall dock börja pendla ganska omgående, för att fara runt som en tok när driftstemperatur är nådd.
                      Själva sonden värms upp väldigt fort, så det tror jag inte har någon inverkan. (jag förutsätter att det är en förvärmd, eftersom det ska vara det)

                      Panda 169

                      Comment


                      • #12
                        För den nyfikne.....

                        Du ser på kurvan, den märkt med "V", hur spänningen från lambdan ser ut mot AFR. De kurvor jag sett tidigare har varit tvärtom, att den är platt mot lean men lutar lite mot rich istället. Tycker att det stämmer bättre mot hur min mätare beter sig, slår ner till 0 rätt omgående, men har möjlighet att ligga lite på rich vid fullgas. Hade rich varit som på bilden hade den varit på max så fort den gått förbi stoich-området, vilket den gör rätt snabbt. Inte så stort "aktivt" mätområde som synes.
                        Attached Files
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #13
                          och till skillnad mot en normal lambda har en bredbandlamda ett helt annat utseende, där den ger ett mätvärde över hela registret. Kolla också utspänningen, som på en bredbandslambda går upp över 3V (på just denna graf) medans en smalbandslambda endast har en utspänning på 1V som max. Så just därför går det inte att använda en AFR-mätare avsedd för smalbandslamda på en bredbands-prob. Men det går ju alltid att fixa en konverter som delar ner spänningen om man vill.

                          edit: Bredbandslambda ger tydligen en ström ut till och med, inte en spänning som vanliga lambdan....
                          Attached Files
                          Last edited by novisen; 26 October 2007, 08:54.
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by RayZor_187
                            Den tanken har slått mig... men det borde väl märkas om man bänkar den eller?

                            Men den borde väl krånglat innan åxå, originalchipet är ju inte heller anpassat för den turbon...

                            Lamdan flaxar vid normal landsvägskörning, när jag trycker på så lägger den sig still en bit upp i "rich". Men det är väl normalt eftersom boxen går över till fasta värden.

                            Är den nån som har koll på vad en livemap kostar ca? och var man kan göra en?
                            Om dom kopplar på en bredbandslambda på din bil så kan du iaf se hur du ligger rent bränslemässigt.
                            Nej orginalchippet är väl inte heller anpassat, men det vekar ligga mer rätt än vad gtec1 chippet ligger.

                            Det där med din smalbandslambda.. jadu är väl som jag sagt förut att det är rätt värdelöst att mäta den spänningen. Kollar man på novisens graf så kommer minsta fel att skjuta till rich eller lean.
                            Och rich vid fullgas/ladd kommer inte betyda att du är rich. (exempel: 14:1 på smalbands lambdan kommer visa rich, har du det under fullt ladd så kommer du få problem)

                            Vad jag förstår med killarna i england är att 20vt tydligen är väldigt svårmappad. De flesta där verkar slänga på något piggyback sprut för att göra en s.k "livemap"
                            3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                            Comment


                            • #15
                              novisen: om man så gärna vill ha bredbandslambda med den där mätaren så kan många bredbandslambda-mätare emulera en smalbandssignal. (Används dock mestadels till ECU:n)
                              3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                              Comment

                              Working...
                              X