Announcement

Collapse
No announcement yet.

trimning i dess olika former?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by per
    Fuel, Novitecs chip är gjort för en standard 20VT.
    Men visst, du har ju rätt i att det inte skadar med lägre insugstemp t.ex.
    Grejen med 20VT är att systemet är adaptivt och turbotrycket kan justeras av boxen. I händelse av för hög värme t.ex. ger minsta spiktendens sänkt laddtryck.
    Novitecs chip har en annan laddkurva, tändkurva (gjord för minst 98oktan istället för 95) och annan bränslemapp. All inclusive!
    Och Evocars chip är gjort för en std 16vt med små modifikationer. (stift och bränsletryck)
    Säger mig ingenting för det :-)
    3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

    Comment


    • #32
      Ledsen att spåra ur så totalt legion....

      hur blir det då med en större turbo och samma laddtryck? Den borde ju bli mindre varm, lägre insugstemp och ännu säkrare att köra på med standardchip, men mig veterligen är det inte så bra att göra så ur driftsäkerhet? Dessutom tömmer man väl cylindrarna mer effektivt med större avgashus i turbon så gamla förbrända avgaser som är snorvarma försvinner och sänker tempen ännu mer i fröbränningsummet? Jättebra eller?
      Last edited by novisen; 30 October 2007, 12:15.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #33
        Originally posted by novisen
        Ledsen att spåra ur så totalt legion....

        hur blir det då med en större turbo och samma laddtryck? Den borde ju bli mindre varm, lägre insugstemp och ännu säkrare att köra på med standardchip, men mig veterligen är det inte så bra att göra så ur driftsäkerhet? Dessutom tömmer man väl cylindrarna mer effektivt med större avgashus i turbon så gamla förbrända avgaser som är snorvarma försvinner och sänker tempen ännu mer i fröbränningsummet? Jättebra eller?
        Stämmer bra det.
        Men det är mig veterligen inte så många som vill punga ut med 10,000-20,000kr för en bättre turbo,avgas,ic för att fortsätta ligga på samma effektsiffror som original.

        Click here to visit Raceitaly
        ______________
        Fiat Coupe 20VT Plus -99
        Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
        Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
        Acura Legend 3,2l V6 -91
        SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

        "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
        Murphy´s law.

        Comment


        • #34
          Originally posted by Fuel
          Marginell? Jag har på min bil ökat effekten vid samma laddtryck med samma mjukvara med ca 80hk.
          Tror inte du har samma flöde då va..? Du menar exakt samma ladd hela registret upp eller bara samma maxladd..?
          Enbart kallare luft ger inte 80hk. Men det fick du, bara av att byta IC...?
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #35
            Samma maxladd.
            Annan turbo. Klart flödet är större, men då trycket är samma så är det ju bara tempen som sänkts. (Och självklart bättre volymetrisk effekt - bättre tömmning av cylindern)
            3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

            Comment


            • #36
              Prexis. Laddtrycket spelar mindre roll, det är flödet som ger effekt. Och bättre flöde ger i sig lägre temp pga lägre tryck.
              Last edited by per; 30 October 2007, 15:29.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #37
                Originally posted by per
                Prexis. Laddtrycket spelar mindre roll, det är flödet som ger effekt.
                Effektökningen är alltså inte marginell, utan rätt stor :-)
                Du får största effektökningen på en std 16vt genom att sänka lufttemp.
                I och med att du sänker temperaturerna också så kan du förtända mer och tjäna ännu mer!
                Så laddtryck är långt ifrån störst vinst.
                Finns även exempel på folk på fccuk med moddade bilar som tjänat 30hk genom att bara byta IC. :-)
                3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                Comment


                • #38
                  Nej, man får inte 30hk av att byta IC.
                  5grader sänkt insugstemp ger ungefär 1% effektökning. Det är detta jag kallar marginellt!

                  Däremot ges förutsättningar till andra mods eftersom man höjer ribban för hur mkt man kan ladda. Det är en helt annan sak!
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by per
                    Nej, man får inte 30hk av att byta IC.
                    5grader sänkt insugstemp ger ungefär 1% effektökning. Det är detta jag kallar marginellt!

                    Däremot ges förutsättningar till andra mods eftersom man höjer ribban för hur mkt man kan ladda. Det är en helt annan sak!
                    Ok. Tänk på att en bra FMIC kan ge en temperatursänkning på upp till 30-40 grader jämfört med std ic. Detta är 6-8% effekthöjning. Om du tycker det är marginellt. OK.
                    Ja, det finns folk som fått 30HK av att byta till FMIC på en moddad bil.
                    Sen innebär också lägre temp att du kan förtända mer, och det är där dom riktiga effektsiffrorna kommer.
                    Laddtryck, visst.. Med kallare luft kan du ladda mer utan att oroa dig för detonation. Men tänk på att laddtryck är helt bundet till turbons effektivitet vid olika tryck/flöden.
                    Är man redan i effektivitetsområdet kanske det ine ens lönar sig att öka laddtryck.
                    Dessutom är det oftast svårt att förtända mycket vid höga laddtryck, så effektökningen behöver inte bli bättre än vad den kan bli vid lägre laddtryck.


                    I mitt fall med min turbo så innebär ju ett bättre flöde en temperatursänkning eftersom trycket är detsamma. + Bättre tömmning av cylinder. Min gamla turbo var offektiv vid 1 bar, denna är effektiv. Mao har jag fått en rejäl tempsänkning. Vilket är det som gett mig effekt - inte höjning av laddtryck.
                    Last edited by Fuel; 31 October 2007, 11:56.
                    3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                    Comment


                    • #40
                      Fuel, ta inte illa upp nu, men själv undrar jag om standardmappen verkligen fixar att ge rätt bränsle till motorn om du ökat effekten med 80hk, det är ju trots allt 42% mer än standard, blir förvånad om spridare och mappen verkligen sträcker sig tillförlitligt så högt upp? Har du kollat på rullande landsväg att allt står rätt till? (frågar av nyfikenhet). själv litar jag inte på att tempgivaren hinner med, så den ger kanske bara bränsle efter tryck och förprogrammerad temp vid de trycken, plus att du får mer luft i cylindern pga volymetrisk fyllnadsgrad eller vad det nu var? Kör du med manuel tryckventil eller gamla hederliga EBV?
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by novisen
                        Fuel, ta inte illa upp nu, men själv undrar jag om standardmappen verkligen fixar att ge rätt bränsle till motorn om du ökat effekten med 80hk, det är ju trots allt 42% mer än standard, blir förvånad om spridare och mappen verkligen sträcker sig tillförlitligt så högt upp? Har du kollat på rullande landsväg att allt står rätt till? (frågar av nyfikenhet). själv litar jag inte på att tempgivaren hinner med, så den ger kanske bara bränsle efter tryck och förprogrammerad temp vid de trycken, plus att du får mer luft i cylindern pga volymetrisk fyllnadsgrad eller vad det nu var? Kör du med manuel tryckventil eller gamla hederliga EBV?
                        Nu kör vi det igen..
                        Styrsystem mäter mängden luft..
                        På 16vt i grund och botten med hjälp av varvtal, tryck i insuget och tempgivare i insuget.
                        Tempen är INTE förprogrammerad. Utan man korrigerar mot givaren i realtid.
                        Tempgivare finns det olika snabba, beroende på vad man tillämpar dom i. I 16VT fallet där luften flödar mot givaren blir de bara av det snabbare. Frågan I detta fall är hur snabb tempgivaren behöver vara? Hur stora temperaturförändringar per sekund tror du man har i ett insug? Troligtvis har biltillverkaren funderat på detta eftersom de byggt styrsystemet efter förutsättningen att mäta luft. Tänk på att bilen ska funka i många förhållanden, regn, höga höjder, hetta.. kyla.. etc. Skulle aldrig funka genom att bara mäta tryck.
                        För övrigt är det inte bara detta som motorn korrigerar bränsletillförsel mot, den använder sig även utav motortempen, spjällägesgivaren, spänningsgivare.. etc Allt detta korrigerar den mot i realtid.

                        Jag vet inte hur mycket du hållt på med styrsystem, men just meningen med styrsystem är att dom ska vara såpass dynamiska och adaptiva som möjligt med så lite "antagande" som möjligt.
                        Ja, det finns värden i mappen ända tills spridarna går på full dutycycle eller tills (tryckvakten bryter)

                        Ja, min bil är relativt moddad och därför fungerar den med stor säkerhet inte optimalt med en mapp som är gjord för en stdbil.

                        Jag kör med orginal EBV.
                        Ja, jag har kollat både avgastemp och bränsle-luft förhållande, som ser bra ut.
                        3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                        Comment


                        • #42
                          Jobbar i princip bara med styrsystem hela dagarna, fast bara elektroniska...typ....

                          Det enda jag funderade på var just det där med tempen på insugsluften, med tanke på att de sensorerna jag sett har tidskonstanter på 10sekunder eller så, stoppar man in dem i ugnen skulle det ta nästan 1 minut innan en sådan sensor visar rätt värde på ugnstemp, men visst går det fortare i den storm man har i insuget. Så det var därför jag undrade om det är förprogrammerade uppskattade temperaturer antagna från insugstemp under "normal" last och sedan extrapolerade från tryck i plenum. Om du mätt upp att den går bra visar ju att jag har fel, den mäter upp tempen rätt och funkar på standardmapp. Kul, det betyder att jag lärt mig mer Alltid positivt Och att Fiat gjort ett bra jobb, ännu skojigare Trodde inte att ett standardchip klarar att hålla motorn rätt med 42% större effektuttag.
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment


                          • #43
                            Fuel, jag testade en Audi EBV på min i somras i försök att få bukt med en boostpeak jag fick på fullgas/låga varv (= rullande landsväg).
                            Denna funkade MEN gav 0.3-0.4bar lägre laddtryck och det var ju tråkigt. Samma EBV funkade dock perfekt på TurboB's 16VT.
                            Har 16VT ett annat styrtryck till wastegaten? Som även gör att du kan köra med din EBV trots att du bytt turbo?

                            OM så är fallet kan man ju ha så jekla tur att Audi EBV:n funkar ihop med en RS-wastegate...
                            Last edited by per; 31 October 2007, 20:16.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #44
                              Nu lättar vi på trycket...


                              Vad är det ni stollar om här.

                              Jag kommer alltid ha högre laddtryck i min espressomaskin.

                              Jag kör Ristretto och Ni kör Caffè lungo.



                              Ta en kaffe nu och njut av livet!
                              Attached Files
                              Click here to visit Raceitaly
                              ______________
                              Fiat Coupe 20VT Plus -99
                              Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
                              Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
                              Acura Legend 3,2l V6 -91
                              SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

                              "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
                              Murphy´s law.

                              Comment


                              • #45
                                Du... jag har inte råd!


                                (Nya turbos äro dyra)
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X