Vad menas med detta och hur ska turbon byggas om för att få en "hybrid" om man har en original?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Hybrid turbo?
Collapse
X
-
När man säger hybrid så menar man att man fixar till originalturbon. Det man kan göra är att montera ett 360 graders lager (som bättre klarar av axialkrafterna) och svarvar upp kompressorhuset så att man kan montera ett större kompressorhjul. I och med detta så kan man ladda på lite mer och aggregatet tappar inte lika mycket på toppen som originalet.
En annan fördel är att man kan behålla standard avgasrör och EBV. Men vill du ha ut det mesta av den nya turbon så monterar du en elektronisk laddtrycksreglerare, s.k. EBC, typ Greddy Profec B.
-
Hybrid är oftast att man plockar ihop 1st turbo av ett par andra.
Bättre avgasdel från en, bättre lagerdel från en och så har man för billiga pengar fixat fram en turbo som hänger med upp i registret lite längre eller kanske börjar ladda lite tidigare.
Eller så får man fram något som klarar av att leverera kallare luft vid högre laddtryck.
Hybrid betyder i allmänhet "blandning".
mvh
Comment
-
Stämmer bra Pevab
Jag kom på att i England så har de:
Superspool - extra snabb spool up dvs laddet ska komma så fort det går. Annat kompressorhjul jämfört med original.
GTI-R - Större kompressordel på originalturbon, trim 60
GT28RSR - GT28R med GT28RS kompressordel
Alla hybrider med olika uppgifter
Jag vet inte om det är billigare att svarva upp original kompressorhus eller byta till ett större. Värt att kolla innan du ger dig på turbon.Last edited by Freddan72; 8 January 2008, 06:37.
Comment
-
Jag vet ingen här på forumet som moddat sin som superspool. dock är det alltid ett bra tips att prata med GIK eller turbocenter för att få lite mer info om moddningenWith great power comes the bitches
Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad
Comment
-
Comment
Comment