Announcement

Collapse
No announcement yet.

Cosworth intercooler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Cosworth intercooler

    Hej!

    Har nu fått min intercooler från en sierra cosworth, Är det någon som har monterat dit en sådan? Annars får jag hitta på ett sätt själv och försöka modda om fronten.

    Bifogar bild på den.
    Attached Files
    Fiat Coupé 16v Turbo

    http://www.garaget.org/?car=69005

  • #2
    Till en Coupé Turbo??
    Porsche 996 C2 -00
    Volvo V60 D3 -12

    Comment


    • #3
      Den där liknar verkligen inte geometrin på en IC till en Coupé.
      Se bilder i min projekttråd på den IC jag köpte via fccuk.
      Ett komplett kit framtaget för 20VT:
      http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?s=&threadid=8895

      Tar du dig inte vatten över huvudet nu om du tänkte modda den för en Coupé?
      Coupé 20VT LE -99 Svart
      Camaro V8 1LE -14 Röd
      Huracan V10 610-4 -14 Grå
      Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

      Comment


      • #4
        Originally posted by alx
        Den där liknar verkligen inte geometrin på en IC till en Coupé.
        Se bilder i min projekttråd på den IC jag köpte via fccuk.
        Ett komplett kit framtaget för 20VT:
        http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?s=&threadid=8895

        Tar du dig inte vatten över huvudet nu om du tänkte modda den för en Coupé?
        Nja inte så att jag drunknar, nej men skämt o sido så enligt mina mått och lite modifieringar så kommer den sitta jätte bra bakom grillen :P Även om de blir lite custom-made om man säger så. Men de blir nog bra, härlig intercooler-kit du har i din Tänkte också uppgradera turbon till GT28RS, hur mycket laddar din nu?
        Fiat Coupé 16v Turbo

        http://www.garaget.org/?car=69005

        Comment


        • #5
          Är den där verkligen så mycket större och effektivare än org IC??

          Blir ju ganska svårt att få kortare slangdragning osv??


          //PP
          Porsche 996 C2 -00
          Volvo V60 D3 -12

          Comment


          • #6
            Originally posted by ParkPre
            Är den där verkligen så mycket större och effektivare än org IC??

            Blir ju ganska svårt att få kortare slangdragning osv??


            //PP
            Vad jag har läst och hört så ska den tåla mer, upp till 320hk "vet ej om det är sant" (var inne på ett ford-forum och sökte), dels som kommer motorn att få kallare luft eftersom den blir frontmonterad och den kommer antingen sitta bakom grillen eller istället för grillen. Ja de kommer bli lite kortare slangdragningar men de kommer bli snyggt och effektivare än att ha en sidomonterad ic. Jag hoppas på de iallafall. Skapar en tråd med bilder sen när jag fixar lokal i mars då jag ska plocka ner coupén och montera lite godis =)
            Last edited by Paulie; 15 January 2008, 21:41.
            Fiat Coupé 16v Turbo

            http://www.garaget.org/?car=69005

            Comment


            • #7
              Lägger upp en liten bild på Fiaton ^^
              Attached Files
              Fiat Coupé 16v Turbo

              http://www.garaget.org/?car=69005

              Comment


              • #8
                Kul med folk som gillar utmaningar

                Hoppas det fungerar bra!
                Turbo é livet

                Torx måste vara djävulens påfund...

                Comment


                • #9
                  Originally posted by hellfire
                  Kul med folk som gillar utmaningar

                  Hoppas det fungerar bra!
                  Hoppas jag med :P No risk no fun
                  Fiat Coupé 16v Turbo

                  http://www.garaget.org/?car=69005

                  Comment


                  • #10
                    Om den är lika bred som kylaren så får du plats. Ser större ut än orginal så det lär vara bättre.

                    Stämmer bredden så ser jag inga problem att montera den
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #11
                      Kanske köra med 2 IC

                      Hmm har funderat länge om man kanske ska behålla org. intercoolern och köra med två, d.v.s bara montera dit cossie ic:n i fronten och behålla org. intercoolern på sin plats. Men det kanske blir för lång "luftväg" till insuget?

                      Lite respons? :P
                      Fiat Coupé 16v Turbo

                      http://www.garaget.org/?car=69005

                      Comment


                      • #12
                        Tror du tänker rätt, att det kan kyla bra men bli lång väg...
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Och så är det risk för höga tryckfall i systemet. En kille på fccuk mätte upp 0.15 Bar i tryckfall på original IC (han mätte trycket före och efter IC). Med två st så kanske det blir 0.25-0.3 Bar.
                          Last edited by Freddan72; 3 March 2008, 13:17.
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment

                          Working...
                          X