Announcement

Collapse
No announcement yet.

Abarth?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det var väl tom så att Pininfarina skulle designa hela bilen, men Fiat tackade nej till den exteriöra designen och den såldes då till Peugeot som alltså blev 406 Coupe.

    Kommer inte ihåg vart jag läst det, men så ska det iaf vara...
    Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
    Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
    Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

    Comment


    • #17
      Originally posted by Helleman
      Det var väl tom så att Pininfarina skulle designa hela bilen, men Fiat tackade nej till den exteriöra designen och den såldes då till Peugeot som alltså blev 406 Coupe.

      Kommer inte ihåg vart jag läst det, men så ska det iaf vara...
      Är skeptisk, det kan ha varit så att man hade en "tävling" mellan olika design studios (detta är vanligt även på t.ex. Volvo, där Volvos studio:s i Göteborg, Barcelona och Californien får tävla om vem om vem som gör den snyggaste bilen). I detta fall valde Fiat sitt egna designförslag på exteriören. Naturligtvis kan det vara så att de designers som arbetade med Coupen började i Peugeot 406 Coupe projektet och tog med sig vissa av dragen ifrån Fiat Conceptet men däremot har jag svårt att tro att 406 är en kopia rätt av på Coupe konceptet. Jag antar att Fiat, som beställare, förmodligen ägde rättigheterna till den designen.

      För övrigt har jag svårt att tro att den interiöra Pininfarina designen från 406 togs över av Fiat Coupe, interiör och exteriör designas oftast ungefär samtidigt när man gör en bil. Och detta går inte ihop om man resonerar att 406:ans exteriöra design är baserad på Pininfarinas Coupe koncept. Särskillt som 406 Coupe inte kom förrän 2 år efter Fiat Coupe...
      à la London designmarknad - www.alalondon.se

      Comment


      • #18
        Jeg tviler på at noen designhus gir fra seg rettighetene til designkonsept som ikke blir brukt. Et annet eksempel på noe liknende er jo Giugiaros designforslag på Fiats Cinquecento fra 1993. Fiat valgte et annet forslag, og 5 år senere solgte Giugiaro konseptet til Daewoo som døpte bilen Matiz (senere Chevrolet Matiz)



        Som regel betyr dette ganske lite, ettersom de færreste vet at Daewooen opprinnelig var ment som en Fiat.
        Coupé Fiat 20V Turbo Plus | Fiat Punto 75SX | Citroën CX 25 TRI | X: Lancia Delta HF Integrale 16V

        Comment


        • #19
          Originally posted by rask
          Är skeptisk......
          Tyvärr herr Rask men det är sant, iaf enl. välrenommerade fackboken Car Styling från Japan 1994.
          Här har du hela storyn:

          Coupe i Car Styling 1994, sida 2, sida 3, sida 4, sida 5, sida 6, sida 7, sida 8, sida 9, sida 10, sida 11

          Visst kom 406 Coupe EFTER Fiat Coupe, nåt annat hade ju varit helt ologiskt. Fiat ägde aldrig Pininfarinas förslag, precis som Epifant säger.
          Och varför skulle annars Peugeot varit tvugna att använda interiören från vanliga 406?

          Kolla bara vilken bil Pininfarinas sista förslag liknar (utom fronten) :
          Attached Files
          Last edited by per; 24 January 2008, 15:53.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #20
            Originally posted by per
            Tyvärr herr Rask men det är sant, iaf enl. välrenommerade fackboken Car Styling från Japan 1994.
            Här har du hela storyn:

            Coupe i Car Styling 1994, sida 2, sida 3, sida 4, sida 5, sida 6, sida 7, sida 8, sida 9, sida 10, sida 11

            Visst kom 406 Coupe EFTER Fiat Coupe, nåt annat hade ju varit helt ologiskt. Fiat ägde aldrig Pininfarinas förslag, precis som Epifant säger.
            Och varför skulle annars Peugeot varit tvugna att använda interiören från vanliga 406?

            Kolla bara vilken bil Pininfarinas sista förslag liknar (utom fronten) :

            Kul artikel Per, tror inte jag läst den tidigare!

            Men vad du får informationen att man tog deras Coupe-förslag, ändrade fronten, och
            gjorde om den 406:a? För övrigt så är 406 Coupe 462 cm lång och vår Coupe är 425 cm.
            Har svårt att tro att det skiljde nästan 40 cm mellan Stilos och Pinins förslag för
            Coupe:n. Spec:en från produktplanerarna är snävare än så!

            Jag ser likheterna, men 406 Coupe är inte en Pininfarina Coupe med annan front.

            Sedan läste jag fruktansvärt fel när det gäller interiören.. Sorry! ... trodde att
            du menad att Coupe:ns interiör var menad för 406:an... Fick inte ihop det, förstår
            nu att du menade att det var menat för Pininfarinas interiör... Håller dock inte
            helt med om detta verkligen var fallet, oftast lever interiörer och exteriöra
            designförslag totalt egna liv... Det är sällan att ett interiört designförslag är
            menat för en specifik exteriör. Oftast väljer man den bästa exteriören och
            interiören oberoende av varandra. I mina ögon är det inget i interiören som designmässigt
            gör skulle passa mer med Pinins förslag än med Stilos förslag.
            à la London designmarknad - www.alalondon.se

            Comment


            • #21
              Originally posted by rask
              Kul artikel Per, tror inte jag läst den tidigare!
              Men vad du får informationen att man tog deras Coupe-förslag
              Fantastiskt
              Attached Files
              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
              S/y Mascot
              S/y Rebell
              20vT
              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

              Comment


              • #22
                Originally posted by rask
                Kul artikel Per, tror inte jag läst den tidigare!

                Men vad du får informationen att man tog deras Coupe-förslag, ändrade fronten, och
                gjorde om den 406:a? För övrigt så är 406 Coupe 462 cm lång och vår Coupe är 425 cm.
                Har svårt att tro att det skiljde nästan 40 cm mellan Stilos och Pinins förslag för
                Coupe:n. .
                Men kolla på bilfan..
                Även bilden tidigare i tråden på baklysena..
                Man behöver inte vara nån stylingexpert för att se var designen senare hamnade, med Peugeot-front och anpassad till den längre bottenplattan från 406an.
                Ser inget konstigt i detta alls men det är ju lite kul.
                Man även får komma ihåg att allt inte sker som på Volvo i Italien - knappt nåt?
                Vet att jag läst det någon annanstans men minns inte var just nu.

                Sen om du läser i texten så berättas det om att just vår interiör först fanns tillsammans med Pininfarinas design, sen är inte interiör och exteriör låsta till varann precis som du säger.
                Det var väl därför Fiat kunde blanda!
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #23
                  Originally posted by per
                  Men kolla på bilfan..
                  Även bilden tidigare i tråden på baklysena..
                  Man behöver inte vara nån stylingexpert för att se var designen senare hamnade, med Peugeot-front och anpassad till den längre bottenplattan från 406an.
                  Ser inget konstigt i detta alls men det är ju lite kul.
                  Man även får komma ihåg att allt inte sker som på Volvo i Italien - knappt nåt?
                  Vet att jag läst det någon annanstans men minns inte var just nu.

                  Sen om du läser i texten så berättas det om att just vår interiör först fanns tillsammans med Pininfarinas design, sen är inte interiör och exteriör låsta till varann precis som du säger.
                  Det var väl därför Fiat kunde blanda!
                  Exteriör: Jag ser likheterna... C-slope, bakljus etc. Men jag tror inte vi kan övertyga varandra, och om du inte hittar den där artikeln så lär vi aldrig få veta vad som föregick i huvudet på 406 designerna (hade iofs varit intressant att se om samma designers var inblandande)... Något som kanske är av intresse är att jag såg kommande Volvo S40 stylingförslag på California studion -99, de hade Coupelamporna rätt av på vissa av sina förslag!

                  Angående interiören: Bra, då håller vi med varandra om något...
                  à la London designmarknad - www.alalondon.se

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by rask
                    Exteriör: Jag ser likheterna...då håller vi med varandra om något...
                    Kul...
                    Attached Files
                    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                    S/y Mascot
                    S/y Rebell
                    20vT
                    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                    Comment


                    • #25
                      Pazzo, dina inlägg?
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by rask
                        kommande Volvo S40 stylingförslag på California studion -99, de hade Coupelamporna rätt av på vissa av sina förslag!

                        Angående interiören: Bra, då håller vi med varandra om något...
                        Vi är ju överens om precis ALLT hittills, förutom 1 sak.

                        Jo Coupelysena är poppis, satt på både svenska Indigo 3000 (jobbade där) och Koenigsegg. MG/Rovers värsting för några år sen oxå, plus framlysen från förra Punto..

                        Edit: Här finns det du inte hade sett (scrolla ned): http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?threadid=6168
                        Last edited by per; 25 January 2008, 10:37.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by per
                          Vi är ju överens om precis ALLT hittills, förutom 1 sak.

                          Jo Coupelysena är poppis, satt på både svenska Indigo 3000 (jobbade där) och Koenigsegg. MG/Rovers värsting för några år sen oxå, plus framlysen från förra Punto..
                          Visste inte det om Indigon och MG XPOWER SV hade Coupe-lamporna, kul! Och MG:n framlamporna från Punton...

                          För övrigt kan jag berätta att Aston Martin V8 Vantage har backspeglar från Volvo S40 (Håkan Malmgren ritade dem ;-)...

                          Kul att du jobbade för Indigo, nyfiken på hur det var att jobba där. Du får berätta vid nästa fika!
                          à la London designmarknad - www.alalondon.se

                          Comment

                          Working...
                          X