Announcement

Collapse
No announcement yet.

A little help here :P

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • A little help here :P

    Tjabba alla glada!

    Ställde av min fiat i november för att jag inte skulle köra med den på vintern så jag ställde den på bakgården under presenning. Sen en dag strax efter nyår så startade jag den och den startade underbart, mullra som en andalusisk häst vilket var skönt att höra. Nu till problemet, i helgen så skulle jag starta upp "monstret" igen och då var batteriet urladdad så jag laddade batteriet och sen försökte jag starta den men nej då den ville inte, började med att kika på tändstiften och sen fyllde jag lite bensin i tanken. Tändstiftena såg lite sotiga ut "Beru Ultra X med 4 elektroder" så jag putsade som lite sen provade jag igen men den ville inte starta, verkar som om den inte tänder eller får bensin, När jag tog bort tändstiftena efter några minuters startförsök så var inte ens tändstiften sura. Är det någon som har en "check" lista att gå efter? Behöver lite hjälp här. I värsta fall får jag bogsera den till Fiaten i västerås och be dom kolla den...kan bli dyrt vem vet...

    Tacksam för hjälp!

    Mvh
    Paul
    Fiat Coupé 16v Turbo

    http://www.garaget.org/?car=69005

  • #2
    En lista som jag hittat...

    Component check sequence
    Immobilizer
    Electrical connections - engine/battery
    Ignition system
    Engine management system - connections/wiring/relays
    Condition of fuel/fuel filter
    Fuel pump/connections
    Air intake system/vacuum system - leaks
    Engine coolant temperature (ECT) sensor
    Crankshaft position (CKP) sensor
    Manifold absolute pressure (MAP) sensor
    Idle air control (IAC) valve
    Fuel pressure/delivery rate/fuel pressure regulator
    Injectors
    Engine control module (ECM)

    Hoppas den hjälper.

    Annars kolla först om du får gnista och att soppa kommer.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Originally posted by 84jr0
      En lista som jag hittat...

      Component check sequence
      Immobilizer
      Electrical connections - engine/battery
      Ignition system
      Engine management system - connections/wiring/relays
      Condition of fuel/fuel filter
      Fuel pump/connections
      Air intake system/vacuum system - leaks
      Engine coolant temperature (ECT) sensor
      Crankshaft position (CKP) sensor
      Manifold absolute pressure (MAP) sensor
      Idle air control (IAC) valve
      Fuel pressure/delivery rate/fuel pressure regulator
      Injectors
      Engine control module (ECM)

      Hoppas den hjälper.

      Annars kolla först om du får gnista och att soppa kommer.
      De va mej en lista de :P Jag funderade om det kanske är Immobilizern som spökar, eftersom batteriet var dött så kanske den ställde till någon typ av startspärr, själv så har jag inte en "fjärrkontroll" utan bara nyckel men jag vet att det finns immobilizer i min fiat. Vet du hur man "ställer" om den?
      Fiat Coupé 16v Turbo

      http://www.garaget.org/?car=69005

      Comment


      • #4
        Originally posted by Paulie
        De va mej en lista de :P Jag funderade om det kanske är Immobilizern som spökar, eftersom batteriet var dött så kanske den ställde till någon typ av startspärr, själv så har jag inte en "fjärrkontroll" utan bara nyckel men jag vet att det finns immobilizer i min fiat. Vet du hur man "ställer" om den?
        När det är fråga om immobilizern så brukar ju code lampan lysa eller nått.

        Jag hade gått på säkringar först, därefter kollat gnistan och soppan.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Originally posted by Paulie
          De va mej en lista de :P Jag funderade om det kanske är Immobilizern som spökar, eftersom batteriet var dött så kanske den ställde till någon typ av startspärr, själv så har jag inte en "fjärrkontroll" utan bara nyckel men jag vet att det finns immobilizer i min fiat. Vet du hur man "ställer" om den?
          Är ingen dunderfena men om du skriver lite utförligare så kanske vår kollektiva "expertis" kan hjälpa till. Vad händer när du vrider på nyckeln?

          - Har du ström och alla lampor lyser?
          - Låter det, tickar etc?
          - snurrar startmotorn?
          - Som 84:an skriver: gnista/soppa?
          - Totalt mörker?
          - Något annat speciellt som händer?
          - Kabel som sitter löst?
          à la London designmarknad - www.alalondon.se

          Comment


          • #6
            Lyser "CODE" lampan?
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Originally posted by per
              Lyser "CODE" lampan?
              De måste vara den röda lampan breve knappen för varningsblinkersen :P Den blinkade till då när batteriet var slut men nu verkar den vara släckt när man slår på tändningen.
              Fiat Coupé 16v Turbo

              http://www.garaget.org/?car=69005

              Comment


              • #8
                Originally posted by rask
                Är ingen dunderfena men om du skriver lite utförligare så kanske vår kollektiva "expertis" kan hjälpa till. Vad händer när du vrider på nyckeln?

                - Har du ström och alla lampor lyser?
                - Låter det, tickar etc?
                - snurrar startmotorn?
                - Som 84:an skriver: gnista/soppa?
                - Totalt mörker?
                - Något annat speciellt som händer?
                - Kabel som sitter löst?
                Hehe jadu jag känner mig som en farmor när du skriver dessa frågor :P
                Japp jag har ström alla lampor lyser, startmotorn snurrar, gnista och soppa har jag kollat och tändstiften var sotiga efter några minuters försök att få igång bilen (vid de laget så lär dom ha vart sura om inte någon gnista kom), Totalt mörker är det varje kväll men inte i bilen, Och jag vet att ingen kabel sitter löst Har checkat
                Fiat Coupé 16v Turbo

                http://www.garaget.org/?car=69005

                Comment


                • #9
                  Originally posted by 84jr0
                  När det är fråga om immobilizern så brukar ju code lampan lysa eller nått.

                  Jag hade gått på säkringar först, därefter kollat gnistan och soppan.
                  Ska kika på säkringarna också om det inte är de så då får jag testa att koppla ur batteriet i 10 minuter sen testa
                  Fiat Coupé 16v Turbo

                  http://www.garaget.org/?car=69005

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Paulie
                    Ska kika på säkringarna också om det inte är de så då får jag testa att koppla ur batteriet i 10 minuter sen testa
                    Kolla i instruktionsboken var alla säkringar till delar som kan ha med tändning att göra så som soppapump och har för mig att SERVICE säkring måste vara hel för att kunna starta.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Paulie
                      Och jag vet att ingen kabel sitter löst Har checkat
                      ...jag vet att du har minst en kabel lös ... (nej, jag syftar inte på en skruv lös)... Men du hade nog det i en annan tråd? Eller hur
                      à la London designmarknad - www.alalondon.se

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by rask
                        ...jag vet att du har minst en kabel lös ... (nej, jag syftar inte på en skruv lös)... Men du hade nog det i en annan tråd? Eller hur
                        Hahaha japp :P
                        Fiat Coupé 16v Turbo

                        http://www.garaget.org/?car=69005

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by 84jr0
                          Kolla i instruktionsboken var alla säkringar till delar som kan ha med tändning att göra så som soppapump och har för mig att SERVICE säkring måste vara hel för att kunna starta.
                          Kikade på alla säkringar inne under ratten och alla var hela vad jag kunde se, sen testade jag att koppla ur batteriet och då pep bilen lite diskret "pip pip pip pip" sen slutade de efter 20sek. Så väntade jag i tio minuter sen kopplade jag in batteriet igen och testade att starta bilen men nej, den ville inte. Misstänker att startspärren är i och jag har bara den silvriga nyckeln
                          Har väl säkringarna under huven kvar att kika på. Vad mer kan jag kolla?
                          Fiat Coupé 16v Turbo

                          http://www.garaget.org/?car=69005

                          Comment


                          • #14
                            Hej Paulie, tråkigt att höra, skickar lite info via pm!
                            /Fredrik
                            Fiat Punto GT - Turbo for fun

                            Comment


                            • #15
                              Om CODE lampan slocknar är det INTE startspärren.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X