Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbotimer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Turbotimer

    Inför säsongen så funderar jag på o sätta in en Apexi turbo-timer, men är rätt kluven på om det är värt det.
    Rent ekonomiskt så är det ju korv pengar men tänker rent praktiskt.

    Den jag funderar på har 2 olika lägen, automatiskt läge eller att självprogramera timern beorende på hur länge jag vill at den ska stå kvar.

    Det går även att få ur AFR och voltmätare.

    Som sagt, priset är ju korv pengar men rent funktionsmässigt undrar jag om den kommer att användas?

    Räcker ju egentligen med att låta bilen stå på tomgång en stund efter körning (gör det oavsett typ av körning).


    Någon som kör med en turbotimer?
    Har även läst att den krångla om har larm på coupen(vilket jag inte har) så är det nåt o satsa på?

  • #2
    Ingen som har nåt att säga?

    Comment


    • #3
      En liten åsikt kan man väl ha....

      Turbo-timer är väl till för att tillåta turbon att svalna innan man slår av oljepumpen. Men det blir väl inte så himla bra kylning om man inte kör framåt med bilen, plus att det är väldigt mycket effetktivare att inte hålla på att köra med tunga foten ända fram tills man parkerar bilen och ställer sig på bromsarna på uppfarten hemma med skrikande däck och sista pusten från dumpventilen samtidigt som man vrider av tändningen
      Spara pengarna till några öl och ta det lugnt med gasen sista 5minuterna istället så håller det nog. Och själv skulle jag inte känna mig speciellt bekväm att gå ifrån bilen med motorn på tomgång oavsett.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Originally posted by novisen
        En liten åsikt kan man väl ha....

        Turbo-timer är väl till för att tillåta turbon att svalna innan man slår av oljepumpen. Men det blir väl inte så himla bra kylning om man inte kör framåt med bilen, plus att det är väldigt mycket effetktivare att inte hålla på att köra med tunga foten ända fram tills man parkerar bilen och ställer sig på bromsarna på uppfarten hemma med skrikande däck och sista pusten från dumpventilen samtidigt som man vrider av tändningen
        Spara pengarna till några öl och ta det lugnt med gasen sista 5minuterna istället så håller det nog. Och själv skulle jag inte känna mig speciellt bekväm att gå ifrån bilen med motorn på tomgång oavsett.

        haha haller med dig lite det, har jag kort hart sa tar jag alltid tagit runt 6-7minuter dar jag bara later bilen kylas ned och pusta ut men samtidigt kanns det som en shysst grej o ha.
        Somsagt,denvisar ju aven AFR och Volt matare sa kanske kan jag motivera ett kop for de 2 funktionerna som primar omraden?

        Tack for Ice-breakern Novisen

        Comment


        • #5
          Äh, köp en AVC-R från apexi istället, då kan du hålla koll på spridar duty-cycle, afr, varvtal, gasspjällsläge, laddtryck.... tja, det mesta. Tror bilen får minst 20hk extra också, bara av att lägga kartongen i bilen
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Precis som novisen skrev,
            Lugn körning kyler bäst. En bonus är att även bromsarna kyls.
            Porsche Boxster S 2002

            Comment


            • #7
              Någon som vet var man kopplar in en turbomätare?
              1994 Coupé 16VT+ / 1999 Ford Mondeo 2.0 Ghia

              Comment


              • #8
                Originally posted by tammi_mars
                Någon som vet var man kopplar in en turbomätare?
                Smidigast borde vara att koppla in den på översta slangen på insuget (Under kåpan till tändmodulerna, bak mot väggen). Finns någon guide här på forumet har jag för mig hur man gör och vart du drar in slangen i kupén.
                Turbo é livet

                Torx måste vara djävulens påfund...

                Comment

                Working...
                X