Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kopplings problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kopplings problem

    Imorse när jag satte mig i bilen o startade motorn höll bilfan på att köra ut genom väggen

    Kopplingspedalen fastnade i nedtryckt läge men ändå var den inte frikopplad ?????

    Kan det vara wiren som behöver smörjas eller är kopplings cylindern slut????

    Någon som varit med om något liknande ?
    Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

  • #2
    Antagligen slavcylinder som gett upp... Inte omöjligt att det är huvudcylindern heller. Men slaven ger oftast upp först... Ta bort batteriet och kika om det är olja kring slaven.



    //PP
    Porsche 996 C2 -00
    Volvo V60 D3 -12

    Comment


    • #3
      Hände så för mig med min Nissan en gång. Väldigt spännande körning till verkstad med moppeväxling (lägg i/byt växel vid rätt varvtal), särskilt intressant vid rödljus!!!

      Men det var ena kopplingscylinder som gett upp då ja.
      il giallino
      Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

      bella rossa
      Coupé 20VT LE nr1516 1999

      white pearl
      Mini Cooper D 2007

      Comment


      • #4
        På min gav cylindern vid pedalen upp. Ganska lätt att byta den med.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Ja det låter ju inte allt för betungande. Det konstiga är att jag kan köra med bilen nu. Fast då ska man nog ställa den tills det är bytt.


          Kan man på något enkelt sätt konstatera vilken av dom som e kaputt ??
          Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

          Comment


          • #6
            Ja, du ser vilken det är bromsvätske-söl runt


            //PP
            Porsche 996 C2 -00
            Volvo V60 D3 -12

            Comment


            • #7
              HAHA vilket sammanträffade,
              var ner till kalmar ifrån karlstad i lördags för att kolla på en coupe

              när allting var klart så hände just det där.
              han, Stefan, som skulle sälja den blev lite lätt knäckt. allt finnt åker långt så går något sådant sönder, skulle ju kunna finnas misstankar om att han visste om det och försökte lura en och så vidare. men är tämligen säker på att så inte är fallet denna gång :P
              Lite copy cat kanske men dock viktiga ord:
              "With great power comes great responsibility"

              Comment


              • #8
                Körde bilen till ett garage idag där jag kan byta cylindern.

                MEN när jag startade bilen efter att ha trampat kopplingen upp o ner ett par gånger då den fastnade lite de första trampen. Sen trampade jag på bromsen och pedalen bara sjönk ner jättelångt, pumpade pedalen precis som när man pumpar upp ett bra vakum. Första tre trampen gick väldigt långt ner och efter 6 -7 tramp känndes den bra. ????


                Bilen har stått stilla i 4 veckor men det borde väl inte påverka bromsen, där e lågt med bromsvätska men inte tomt och bakbromsarna är nog lite slitna men inte slut.


                VAD kan detta vara ?? kan det ha med kopplcyl att göra(låter osannolikt)
                Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Adnarim
                  Körde bilen till ett garage idag där jag kan byta cylindern.

                  MEN när jag startade bilen efter att ha trampat kopplingen upp o ner ett par gånger då den fastnade lite de första trampen. Sen trampade jag på bromsen och pedalen bara sjönk ner jättelångt, pumpade pedalen precis som när man pumpar upp ett bra vakum. Första tre trampen gick väldigt långt ner och efter 6 -7 tramp känndes den bra. ????


                  Bilen har stått stilla i 4 veckor men det borde väl inte påverka bromsen, där e lågt med bromsvätska men inte tomt och bakbromsarna är nog lite slitna men inte slut.


                  VAD kan detta vara ?? kan det ha med kopplcyl att göra(låter osannolikt)

                  Går ju teorier kring att bromsvätskan delas med kopplingen vilket inte låter allt för overkligt. Kolla Turbonimitz tråd.

                  Comment


                  • #10
                    Jo jag har sett det men bara för att de delar behållare så ska det ju inte påverka de olika systemen om där bara är tillräckligt med vätska
                    Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

                    Comment


                    • #11
                      jahaja, idag var det min tur att få samma fenomen. Rätt vid ett rödljus i rinkeby så gick pedalen rätt ned i backen och inte gick det attbyta växel. Lyckades linka mig bort på en asfaltsplats och kunde efter några timmar forsla bort bil (japp, 700kr parkeringsbot...trots en rejäl mörk fläck under bilen som syntes...*argh*)

                      Nåja - hur gick det för er med era problem? All bromsvätska har nästan försvunnit bort då den delas med bromsen, dessutom så har det läckt rejält under bilen. Inget har läckt inne i bilen varför jag tror det är slavcylindern som gett med sig.

                      Försöker hitta i verkstadshandboken om det är intern eller extern cylinder. Någon som vet?

                      Har inte kunnat kika själv på bilen än...

                      Comment


                      • #12
                        Hej

                        Jag bytte den främre cylindern(slaven).
                        Sedan dess har den varit perfekt Kostade en billig peng på Mekonomen.

                        Hade först problem med att den tog för lågt efter bytet men det var nog bara luft som skulle leta sig upp till tanken efter bytet.


                        Inte dyrt eller svårt.
                        Lycka till
                        Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

                        Comment


                        • #13
                          ingen teori. praktiska tester utförda
                          Dom delar behållare de båda systemen. Det finns även övervakat att bromsarna ska ha trycket först och kopplingen efter...rätt logiskt...hellre bromsar än koppling
                          With great power comes the bitches
                          Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                          Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                          Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                          Comment


                          • #14
                            fixt och färdigt. Tog fyra timmar allt som allt (man är lite ringrostig).

                            620kr kostade kalaset, inte jättebilligt, men definitivt inte dyrt. Bilen går som den skall och kopplingspedalen är inte i botten :-D

                            Comment


                            • #15
                              Nä de ska ju gasen va!
                              With great power comes the bitches
                              Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                              Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                              Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                              Comment

                              Working...
                              X