Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kopplingsras!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kopplingsras!?

    Nu var det ett bra tag sedan jag skrev här..

    Jo, det är så att jag en dag i höstas var ute och körde med min Fiat Coupé. Stannade vid en rondell och la i friläge och sedan när jag skulle lägga i växel och köra i väg så lät det riktigt konstigt när jag tröck in kopplingspedalen och det gick ej att växla och problemet finns fortfarande kvar.

    När jag trycker in kopplingspedalen så känner jag att den skakar/vibbrerar svagt och det blir att låta konstigt ifrån motorutrymmet, lättast att förklaras som att det blir metall mot metall. Något slags "sZzzsshhh" ljud.
    Jag har efter detta endast kört bilen en gång och det var för några veckor sedan när jag körde in bilen i garage över vintern. Då åkte jag på motorväg och testade lite med kopplingen. Trycker jag in kopplingen så sjunker varvtalet i motorn till ca 1000rpm och allt verkade funka finfint på motorvägen, men när jag tex står stilla och ska lägga i 1an så går det trögt att växla, kopplingen låter sådär skumt och när jag får i 1an så hackar bilen fram och dör även om jag har kopplingspedalen fullt nertryckt. Det blir precis som om man släpper upp kopplingen för fort på 1ans växel.

    Jag misstänker starkt kopplingshaveri, men kan det vara något annat som spelar in och har gett upp? Måste se till att få det fixat så fort som möjligt och hoppas på att det inte blir allt för saftiga summor som måste läggas ut..
    Tidigare bilar:
    Volvo 480ES 2006-2007
    BMW 320i E30 2007-2008
    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
    + nån volvo 740 samt volvo 240

  • #2
    Kan även vara att den inte kopplar ur helt? Och då är det förmodligen cylindern som är slut, troligen den vid pedalen. Känns det som att den tar ganska långt ner?
    Kan kanske vara slavcylindern som sitter på lådan oxå.
    Båda är lätta att byta, men rätt slafsigt i fallet med den inre... Man får ladda med skydd så att inte mattan suger upp all spilld bromsvätska..
    Last edited by per; 7 February 2008, 11:22.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Det är inte synkron för 1an som kan vara boven då?

      Comment


      • #4
        Jäkligt ovanligt.. Isf borde 2an gå först..?
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Originally posted by per
          Kan även vara att den inte kopplar ur helt? Och då är det förmodligen cylindern som är slut, troligen den vid pedalen. Känns det som att den tar ganska långt ner?
          Kan kanske vara slavcylindern som sitter på lådan oxå.
          Båda är lätta att byta, men rätt slafsigt i fallet med den inre... Man får ladda med skydd så att inte mattan suger upp all spilld bromsvätska..
          Precis! Den koppar inte ur helt. Vad går det på prismässigt på ett ungefär att byta slavcylindrar? Och finns det någon guide till hur man gör? Och så en fråga till.. Kan man se om det är slavcylindrarna som är dåliga nånstans?

          Vad skulle jag göra utan dig Per haha..
          Tidigare bilar:
          Volvo 480ES 2006-2007
          BMW 320i E30 2007-2008
          Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
          Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
          + nån volvo 740 samt volvo 240

          Comment


          • #6
            Slavcylindern till coupen kostar ungefär 200kr (om inte billigare).
            Enkelt byte,tar inte mer än 30minuter o göra. Har inte gjort på Coupen men på annan bil.
            Finns guide på FCCUK och ska även finnas här på SFK (tror jag).

            Hur har mekandet gått i vinter?
            Behåller du bilen eller ska den iväg?
            PMa ifall du inte vill ta det här

            Comment


            • #7

              Böj dig ner på golvet så ser du hur det ser ut, du kommer fatta hur!
              Den på växellådan (tror iofs inte att det är den) kommer man åt om man tar bort batteriet + hållaren. Lika lättfattligt där, några muttrar + slangklämma!
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Nu måste jag försöka få lite klarhet i det här.
                När jag står stilla med bilen eller kör riktigt sakta så känns det som att kopplingen knappt fungerar, kopplingspedalen verkar "rycka" lite granna plus att kopplingen knappt tar över huvud taget så det går inte att tex stanna vid rödljus med växel i om man inte vill få kärringstopp.
                Men när jag väll fått upp lite fart och ligger på 2an-3an-4an-5ans växel så kopplar den hur fint som hellst och varvtalet sjunker ner till ca 1000rpm och växlarna slinker i precis som dom ska göra.
                Det känns skumt att kopplingen skulle ha rasat om bilen beter sig på det här sättet, eller hur?

                Jag har kommit åt ena slavcylindern som sitter under batteriet, och vad jag kan se så verkar den vara helt intakt (se bifogad bild! ) men vart exakt sitter den andra och är det möjligt/finns det stor chans att det är den som kan vara boven i dramat (hoppas.. :P) ?



                MVH FloRic
                Tidigare bilar:
                Volvo 480ES 2006-2007
                BMW 320i E30 2007-2008
                Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                + nån volvo 740 samt volvo 240

                Comment


                • #9
                  Ja, den där ser iaf intakt ut så till vida att den inte har något synligt läckage!
                  Den andra cylindern (huvudkopplingscylindern) sitter vid pedalstället inne i bilen. Vid kopplingspedalen


                  //PP
                  Porsche 996 C2 -00
                  Volvo V60 D3 -12

                  Comment

                  Working...
                  X