Announcement

Collapse
No announcement yet.

äntligen R-däck

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • äntligen R-däck

    Gött, då har jag införskaffat R-däck!
    Bridgestone RE540 - 205/50-16"
    Ska sitta på originalplusfälgarna och göra att jag kör ifrån Freddan även i kurvorna

    Det finns fler däck kvar därifrån jag köpte:
    http://www.blocket.se/vi/15125633.htm?ca=11_s
    Däcken är oanvända (klisteretikett kvar), inköpta 2006, förvarade i varmgarage.
    Killen jag köpte dom av har tävlat men nu slutat och fick då 10 däck över. Ja 6 st nu dårå...
    Coupé 20VT LE -99 Svart
    Camaro V8 1LE -14 Röd
    Huracan V10 610-4 -14 Grå
    Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

  • #2
    Det var la kul att du köpt r-däck. Du behöver all hjälp du kan få om du ska hålla mitt tempo
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #3
      Fan va kul med R-däck! Kul även att se er två slåss på banan, men preja inte varandra av banan

      Själv ska jag försöka hänga efter med orginal turbo och gatdäck!
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Kommer nog gå bra det Almir, du har hunnit till 4an innan Alx fått upp laddtrycket på 3an..

        Grattis iaf Alx! Nu vill vi se lite action i sommar som sagt..
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Ni funderar inte lite på oljesumpen i kurvorna med R-däck? Blir det inte så bra fäste att man riskerar suga luft istället för olja? Bara lite nyfiken, läste något sådant på rejsa men det är väl bilberoende det där antar jag, hur tråg och oljepump sitter.
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Jag tror inte vi har sånt übergrepp ens med R-däck så just det är något att oroa sig för. Fast det är vad JAG tror. Vet inte...ännu

            Fick tips av säljaren att mäta däcktemperaturen kontinuerligt under bankörningen och
            utifrån det justera lufttryck så att temperaturen är så jämn som möjligt över däcksytan.
            Freddan, har du någon käck däcktemperaturmätare?
            Någon annan som har tips på inköpsställe?
            Coupé 20VT LE -99 Svart
            Camaro V8 1LE -14 Röd
            Huracan V10 610-4 -14 Grå
            Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

            Comment


            • #7
              Fast om du mäter värmen så ska du väl också kunna justera vinklar o dylikt på bilen? Jag har enbart mätt trycket och justerat det när jag kör på bana.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #8
                Han menade att man mäter temperatur på 3 punkter på däcket:
                ytter - mitt - inner
                Målet är att ha samma temperatur på de 3 punkterna. Om mitt skiljer mot inner-ytter har man för lite eller för mycket lufttryck.
                Samma logik som om man har olika däckslitage på däcksytan.
                Jag är ingen expert men metodiken känns bekant från F1-världen. Eller hur? Du är ju gammal F1-räv.
                Coupé 20VT LE -99 Svart
                Camaro V8 1LE -14 Röd
                Huracan V10 610-4 -14 Grå
                Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                Comment


                • #9
                  Jo jag har hört talas om detta innan. Sen så måste man ju vara rätt snabb om man ska få bra mätdata. Det går ju inte att köra avkylningsvarv utan full fart in i depån och be någon mäta direkt.
                  För mig så räcker det att mäta lufttrycket. Brukar träffa rätt efter två pass
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #10
                    Jag har aldrig märkt nåt problem med oljetrycket i kurvorna.
                    Däremot var faktiskt Argentans sump lite dumt konstruerad, stor men utan tillräckliga skvalpplåtar. Lite för lite olja, en rondell och - woops!

                    Däcktemp vore käckt, hittar nån nån billig o bra mätare så?
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by per
                      Jag har aldrig märkt nåt problem med oljetrycket i kurvorna.
                      Däremot var faktiskt Argentans sump lite dumt konstruerad, stor men utan tillräckliga skvalpplåtar. Lite för lite olja, en rondell och - woops!

                      Däcktemp vore käckt, hittar nån nån billig o bra mätare så?
                      Fast du kör ju för sakta per, om du har tid att hålla koll på mätaren i kurvorna menar jag
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #12
                        Proffsen (rejsa.nu) säger att man helst ska ha en probe-variant av temp-mätare. Som man sticker ner lite i gummit för att få rätt temperatur.
                        Yttemperaturen sjunker rätt snabbt tydligen.
                        Sen måste man mycket riktigt vara snabb som attan för att mäta på däcket.
                        Kanske är överkurs detta... men jag skriker till om jag hittar någon bra (och billig) tempmätare.
                        Coupé 20VT LE -99 Svart
                        Camaro V8 1LE -14 Röd
                        Huracan V10 610-4 -14 Grå
                        Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by novisen
                          Fast du kör ju för sakta per, om du har tid att hålla koll på mätaren i kurvorna menar jag
                          Du får väl hänga med nån gång så får vi köra ikapp..
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by per
                            Du får väl hänga med nån gång så får vi köra ikapp..
                            jodu tack, blev upphunnen och frånkörd av en jaguar suverän eller vad de heter, de där stora tunga engelska bilarna, på lilla mittsverigebanan där toppfart inte är så viktigt... fast jag får väl försvara mig med att jag inte hade några stötdämpare fram och splitternya 185/55-14" däck, skall visst inte vara någon höjdare för väghållning med den uppsättingen har jag hört

                            Har jag möjlighet kommer jag gärna med och får en provtur på bana av någon en dag dock. DET hade varit ruskigt kul. Eller bara stå jämte och lyssna på en rak turbomatad 5:a tjuta förbi, ljuv musik det.
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • #15
                              kommer ej ihåg om jag postat detta innan, lite grundläggande info

                              http://www.sds.nu/pdf/SDSTOYORDACK2008.pdf

                              EDIT: Det som inte står i pdfen som jag vet är att alla R888 är Treadwear 100 om det säger er något, hade någon som frågade på det.
                              De däcken som går via generalagent för Toyo I sverige iaf, jag vet det finns paralellimportörer vet ej vad det är för gummiblanding på dem.
                              Last edited by Alan80; 20 February 2008, 08:26.
                              Fiat Coupe 20VT Plus -99
                              "Trying is the first step towards failure"

                              Homer S

                              Comment

                              Working...
                              X