Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fråga ang för lågt laddtryck

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga ang för lågt laddtryck

    Jag lämnade in bilen på verkstad för reparation av ac:n för ett tag sedan. När jag hämtade bilen laddade inte turbon som den skulle. Trycket var inte konstant och hoppade till som mest ca 0.9 och sjönk sedan sakta. Detta var för några månader sedan. Nu laddar turbon som mest endast ca 0.5 bar. För några dagar sedan hoppade laddtrycket till ca 1.1 som det ska, men det har bara hänt en gång. Jag har tittat under huven och sett att slangen som går till laddtrycksmätaren har blivit varm och därför dragit ihop sig/blivit platt. Kan slangen vara svaret på det skumma laddtrycket eller måste det bero på något annat? Är väldigt tacksam för svar

    Bild:

    Last edited by benne; 22 February 2008, 12:16.
    14+

  • #2
    Ingen som vet om slangen kan påverka laddtrycket eller om jag helt ska utesluta det och börja leta fel på andra ställen?
    14+

    Comment


    • #3
      Absolut kan mätaren få mindre tryck av det! Testa att byta slang tycker jag.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Originally posted by per
        Absolut kan mätaren få mindre tryck av det! Testa att byta slang tycker jag.
        Glömde skriva att bilen även går sämre, inte bara mätaren som visar fel. Eller det kanske man förstod :P Aja, får väl testa byta slangen och se vad som händer.
        14+

        Comment


        • #5
          Du bör gå igenom alla slangar från turbo och till plenum.
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            Originally posted by Freddan72
            Du bör gå igenom alla slangar från turbo och till plenum.
            Ja, får göra det. Köpt ny värmetåligare slang till mätaren idag. Blir det ingen skillnad får jag leta efter fel på de andra slangarna också. Ska även rengöra EBV och se om det hjälper. Tack för hjälpen killar
            14+

            Comment


            • #7
              Laddtryckslangen har inget med att motorn går kasst.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #8
                Originally posted by Freddan72
                Laddtryckslangen har inget med att motorn går kasst.
                Misstänkte det, men ville så gärna att det skulle vara pga den :/ Turbon laddar mindre och mindre för varje gång jag tar ut bilen. Nu inte ens 0.5 bar. Hoppas nu att rengöring av EBV hjälper. Annars kan det väl vara någon annan slang som är kass eller ännu värre wastgaten. Kan man bestämma vad felet troligen är när turbon som min laddar mindre och mindre för varje gång?
                14+

                Comment


                • #9
                  Kan vara läckande dumpventil, slak wastegatefjäder, läckage ur grenröret mm. Börja med det enkla. Kolla alla klämmor mellan turbo och insug.
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #10
                    Personligen skulle jag nog kolla alla slangar, skulle gissat på en spricka som blir större, går bilen sämre i takt med att laddtycket minskat? Taskig tomgång? Finns det några insugsslangar som man behöver flytta på för att laga ACn så börja med dessa. Annars kan du ju ta tillbaka bilen till verkstaden?

                    Slangen till dumpventilen ser i alla fall ut att gå farligt nära grenröret, men det kanske bara är som det ser ut på bilden?
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      Skulle till en början rekomendera dig att byta ut slangen till dumpen om det är gfb orginal silikonslang.. hade en likadan som knappt tålde att komma i närheten av en motor (kanske ett dåligt ex?)

                      Sen är det bara som andra skrivit att kolla alla slangar.. Kanske borde kolla slangen till btr:en, vet inte vart den går på din bil men gissar på att den går direkt till turbon med tanke på placering. Kanske passerar nära ac´n?
                      Turbo é livet

                      Torx måste vara djävulens påfund...

                      Comment


                      • #12
                        lite ot men låt dumpen sitta på en egen slang.
                        likaså din btr om den inte gör det redan.
                        man vill inte ha någon fördröjning i dumpandet som det blir om man har kopplat många slanga tillsammans!

                        om du inte gjort det redan så leta efter tryckläckor i ditt system.

                        har ett par trix om du skulle vara intresserad.

                        mvh

                        Comment


                        • #13
                          Tack för alla svar! Till hellfire och PevAB: Jag trodde inte btr:en hade något med laddtrycket att göra. Jag har inte tänkt på om den någonsin varit inkopplad, men just nu är det bara kopplat 2 lösa slangar från den och jag hittar ingenstans att koppla dem. Den gula slangen man ser på bilden och sedan en svart grövre slang på undersidan av btr:en. Kan det vara så att verkstaden har kopplat från slangarna och sedan glömt sätta på dem igen när de pillade med ac:en och att det kan påverka laddtrycket? Jag sa som det var när jag hämtat bilen, men de sa att de hade kollat slangar och inte kunde göra mer. Firman är specialiserade på krockskador och har väl inte pillat så mycket med sådant här.
                          14+

                          Comment


                          • #14
                            Är så glad att jag kände att jag behövde skriva av mig. Jag har snackat med en Fiat-verkstad om hjälp med felet på bilen, men det verkar inte behövas längre Jag ställde på bilen idag och felet med laddtrycket var kvar. Körde till jobbet och hem. körde även en liten runda för en stund sedan. Turbon laddade max 0.3. Rätt vad det var slocknade stereon/sattes på igen och nålen i laddtrycksmätaren steg till härliga 1.2 bar. Snacka om chock! Jag fick hålla rejält om ratten Turbon laddade som den skulle, men stereon forts stänga av och på sig några ggr. Jag stannade bilen och tittade under huven. Sladden till pluspolen på batteriet hade hoppat av och låg nu endast på polen. För er som orkat läsa Kan det ha varit något elektriskt som begränsat laddtrycket? Det är enda anledningen till felet jag kan komma på iaf. Hoppas nu bara att felet inte uppstår igen. Här är även en bild från idag med de nya 18-tummarna. Vad tycks om placeringen av regskylt? :P

                            Last edited by benne; 1 April 2008, 21:20.
                            14+

                            Comment


                            • #15
                              Snygga fälgar! Skyltplaceringen var ju helt okej den med
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment

                              Working...
                              X