Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vilken dump till 16vt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vilken dump till 16vt?

    Tjena
    Undrade vilken dump man ska välja till coupen. Orginalaren är dålig, så en ny är ett måste. Återcirkulerande eller öppen pys a'la epa dumpen Vilken är bäst för motorn? Jag vet att inte alla motorer bör ha öppen dump pga insprutningssystemet.

    Hälsningar Peter
    Ha de!

  • #2
    Re: Vilken dump till 16vt?

    Originally posted by creepypeter
    Tjena
    Undrade vilken dump man ska välja till coupen. Orginalaren är dålig, så en ny är ett måste. Återcirkulerande eller öppen pys a'la epa dumpen Vilken är bäst för motorn? Jag vet att inte alla motorer bör ha öppen dump pga insprutningssystemet.

    Hälsningar Peter
    Nej det är sant, 20vt kan inte ha öppen dump p.g.a luftmängdsmätaren, Jag köpte först en dump från www.creatix.se till min 16vt och det pös fint, sen uppgraderade jag till en forge dump Men vilken dump som helst ska passa, kom ihåg bara slang-anslutningen 25mm.
    Öppen eller återcirk.? Pys eller icke pys? Det får du bestämma själv
    Fiat Coupé 16v Turbo

    http://www.garaget.org/?car=69005

    Comment


    • #3
      Jag har en hybrid-dump i min (GFB-hybrid) och den är både återcirkulerande och öppen. Fråga mig inte hur det fungerar :P. Hybriderna kostar dock lite mer än en vanlig, men verkar ju vara ett bra alternativ till dig
      Last edited by benne; 22 February 2008, 10:54.
      14+

      Comment


      • #4
        På en 16v turbo gör det väl ingen skillnad. Den mäter ju ändå bara tryck efter spjället. Så valet bör väl falla på vad du helst vill ha, mycket ljud eller underbar tystnad.

        Panda 169

        Comment


        • #5
          Fast LITE sämre spool blir det nog med öppen dump?
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Det finns snygga cromade dumpventiler i metall på ebay.
            1994 Coupé 16VT+ / 1999 Ford Mondeo 2.0 Ghia

            Comment


            • #7
              Originally posted by per
              Fast LITE sämre spool blir det nog med öppen dump?
              hmm jag trodde man satte dit öppen dump för att förbättra spoolen

              Comment


              • #8
                Man återleder på alla märken (Porsche, BMW, Fiat osv) för att återledningen går till IN-sidan på turbon. Med öppen dump missar man den "pushen"..
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Jag ser inga anledningar att köra öppen dump på coupen. Orginal funkar dessutom riktigt bra med den effekt som de flesta kör på.

                  Tänk på att öppen dump skiter ner motorutrymmet något förjävligt.
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    Når jeg kjøpte Integralen stod det en Sytec dobbeltstemplet dumpventil på. Ble lei av all lyden hver gang jeg girte, så jeg kjøpte en original resirkuleringsventil fra en -03 Audi TT (delenummer 06A 145 710 N VALVE). Ser original ut, men skal ha sterkere fjær.

                    Veeeldig kort video av Integralen med Sytec-dump: http://alfapower.nu/albums/album777/MOV02336.mpg
                    Coupé Fiat 20V Turbo Plus | Fiat Punto 75SX | Citroën CX 25 TRI | X: Lancia Delta HF Integrale 16V

                    Comment


                    • #11
                      man skulle kunna säga såhär;
                      har bilen lmm så ska man ha återcirkulerande dump.
                      har man mapsensor så kam man köra öppen.

                      även om din dump är bra optimerad och inte läcker på tomgång får man nästan alltid problemet med att bilen gärna vill dö om man släpper gasen hastigt efter att ha dragit på om man har lmm.

                      man släpper ju ut redan uppmätt luft som bilen redan har kompenserat bränslet efter.

                      resultaten blir att bilen fetar på för mycket vid gassläpp och bilen kan dö..

                      dock, kan man leva med att behöva starta upp bilen ibland vid inbromsning till rödljuset och absolut måste ha en högt kvittrande dump så, go for it.

                      annars kan man faktiskt göra altenativ2 som är bättre;

                      kör återcirkulerande och led tillbaka den dumpade luften vid ett ställe nära luftfiltret men fortfarande bakom din LMM.

                      Det kommer kvittra duktigt OCH du lurar inte ditt styrsystem.
                      bilen kommer gå som vanligt och du kommer att ha ett lite "coolare" ljud vid dumpning.

                      Comment

                      Working...
                      X