Jag behöver ett originalchip till min 1994 2.0 16VT+, trimchippet som sitter i går inte igenom besiktningen.... :-(
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Original chip till 16VT+ sökes
Collapse
X
-
Har du högt HC behöver det inte bero på chipet.
Kollade på en 16vt idag som också hade höga avgasvärden, det var typ hål i katten den byttes så var värdena fortfarande höga.
Visade sig vara tändkabel och stift på den.
En annan sak är att verkstan kan få för sig att ECU är trasigt på en chipad bil då man får upp felkoden på trasigt ECU när examinatorn kopplas på.
Kolla dina tändkablar och stift, kolla tändspolen och tändförstärkaren.
Det som är inringat med blått är tändförstärkaren och tändspolen.Kör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Comment
-
Ett chip ska inte ändra värderna, i billprovningen mäter dom på tomgång samt förhöjd tomgång 2500v/min....
Som ni förstår så har man ingen effekt vinst om man ändrar kurvan på tomgången, samma sak gäller vid 2500varv, därför så finns det ingen chip programerare som ändrar värderna under 2500 varv, man låter dessa kurvor vara som fabriken har anget dom.....
Comment
-
Det sägs att den ska funka som orginal chip på 20vt med Gtec/novitec men jag ska undersöka det i veckan så återkommer jag.Originally posted by Ary
Gäller detta även 20VT med Gtec/novitec chip också?Kör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Comment
-
Precis som folk här på forumet säger så kommer ditt trimchip inte att ändra avgasvärden. Då din bil vid låglast använder sig utav closed-loop lambdareglering. Dvs den reglerar automatiskt beroende på de värden den får från lambdasonden.
Såvida du inte har ett väldigt speciellt chip som på något vis kopplar bort denna reglering (och den chansen är LITEN) så är chippet med stor sannolikhet inte ditt problem.
Några saker som kan orsaka dina problem:
1. Problem med tändning (dåliga stift, kablar, spolar etc..)
2. Problem med lambdareglering (läckande grenrör, trasig lambdasond, etc)
3. Problem med katalysator
4. Någon givare som är dålig etc.
5. Allvarligt motorfel (kolla kompressionen)3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp
Comment
-
Att motorn går för "rikt" eller för fett kan det tyda på 2 grejer:Originally posted by tammi_mars
avgasvärdena går inte att sänka tillräckligt.....dessutom går motorn för "rikt" på detta chip jag har nu....
1. Chipet är felmappad
2. Förbränningen är ingen bra och då har det med tändningen att göra.
Förresten vad har du för chip? Evocars?Kör tyskt, drömmer om italienskt
Comment
-
Jag vet inte vad chippet heter, men den förre ägaren har inte varit speciellt snäll mot bilen. Tändstiften är bytta, kablarna mätta och ok, komprossionen är ca 8 kilo på en cylinder och 11 på dom övriga. Mekanikern vill ha ett originalchip för att prova och utgå ifrån grunden. Men som sagt, bilen är i dåligt skick så det kan va en hel ddel annat som behövs fixas....1994 Coupé 16VT+ / 1999 Ford Mondeo 2.0 Ghia
Comment
-
Då förstår man att du vill testa men eftersom kompressionen är så låg på en cylinder blir det nog en renovering av motorn.Originally posted by tammi_mars
Jag vet inte vad chippet heter, men den förre ägaren har inte varit speciellt snäll mot bilen. Tändstiften är bytta, kablarna mätta och ok, komprossionen är ca 8 kilo på en cylinder och 11 på dom övriga. Mekanikern vill ha ett originalchip för att prova och utgå ifrån grunden. Men som sagt, bilen är i dåligt skick så det kan va en hel ddel annat som behövs fixas....Kör tyskt, drömmer om italienskt
Comment
-
Fixa detta innan du försöker med något annat. 8 bar i en cylinder är ett allvarligt fel, och fixar du inte detta så kan det få allvarliga följder.Originally posted by tammi_mars
komprossionen är ca 8 kilo på en cylinder och 11 på dom övriga.3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp
Comment
-
Ahaaa du lånar min bild :POriginally posted by 84jr0
Har du högt HC behöver det inte bero på chipet.
Kollade på en 16vt idag som också hade höga avgasvärden, det var typ hål i katten den byttes så var värdena fortfarande höga.
Visade sig vara tändkabel och stift på den.
En annan sak är att verkstan kan få för sig att ECU är trasigt på en chipad bil då man får upp felkoden på trasigt ECU när examinatorn kopplas på.
Kolla dina tändkablar och stift, kolla tändspolen och tändförstärkaren.
Det som är inringat med blått är tändförstärkaren och tändspolen.Fiat Coupé 16v Turbo
http://www.garaget.org/?car=69005
Comment
-
Den var så fin och informativOriginally posted by Paulie
Ahaaa du lånar min bild :P
Kör tyskt, drömmer om italienskt
Comment

Comment