Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dump

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dump

    Jag var ute och monterade på min nya dump idag. När jag fick bort den gamla så märkte jag att vakumslangen som jag har fått för mig går till wastegaten var
    avkapad bara 5cm efter dumpen. Så frågan är om jag har fattat fel med vakumslangen eller om det är en fd ägare som har kommit på någon "smart" lösning? Och ja, jag vet att jag borde tvätta motorrumet!
    Last edited by Petter16VT; 6 April 2008, 16:03.
    Coupé 16VT.
    Min bil...

  • #2
    Bild:
    Attached Files
    Coupé 16VT.
    Min bil...

    Comment


    • #3
      Om den slangen går till wastegaten innebär det att den alltid är stängd. (Stängd wastegate = din turbo kommer att ladda så mycket den bara orkar)

      Vad laddar du?
      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

      Comment


      • #4
        Sitter och snackar med en kompis på skype nu samtidigt och problemet är nog det som du skriver fuel. Finns det någon som har en bild att lägga upp så att man kan se hur den slangen är kopplad? Får nog ta en tur till micro och köpa slang!

        edit: jag har ingen laddtrycksmätare så jag har ingen aning om vad jag laddar
        Coupé 16VT.
        Min bil...

        Comment


        • #5
          Originally posted by Petter16VT
          Sitter och snackar med en kompis på skype nu samtidigt och problemet är nog det som du skriver fuel. Finns det någon som har en bild att lägga upp så att man kan se hur den slangen är kopplad? Får nog ta en tur till micro och köpa slang!

          edit: jag har ingen laddtrycksmätare så jag har ingen aning om vad jag laddar
          Slangen går från kompressordelen på turbon, till EBV:n och från EBVn går den till wastegateklockan som sitter på turbon.

          Men saken är den att om det där verkligen är den slangen och din turbo är i bra skick så borde din motor ha rasat för länge sen.
          3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

          Comment


          • #6
            nej men den här slangen går inte från turbon. Den börjar på dumpventilen. Där finns det ju 2st 1" slangar en från turbon och en som leder in luften igen. Sen så finns det en vakumslang på "toppen" av dumpventilen och det är den som är avklippt. Menar vi samma sak?
            Coupé 16VT.
            Min bil...

            Comment


            • #7
              Den slangen, som du har ringat in, ska gå till plenumet. Så är det i alla fall på min 20VT.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #8
                det borde ju vara likadant på 16vt! Får kolla om det är någon koppling som har lossnat därunder då. Anledningen till att jag bytte dump var att fiat i kalmar sa att den inte funkade men då kanske felet är denna slang. Känns lite nervöst att köra med bilen om den ska till insuget...
                Coupé 16VT.
                Min bil...

                Comment


                • #9
                  Det enda som händer är att den inte "dumpar" trycket vid växling osv, vilket iofs inte är så bra för turbon i längden. Men inget lär rasa, trycket skenar ju inte av detta.
                  Slangar kan nog hoppa loss dock..
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    men jag hör ett tydligt dumpljud när jag växlar. Alltså allt låter som det ska (enligt mitt otränade öra iaf). Men jag ska nog ge mig ut och kolla om den inte har hoppat av någonstans!
                    Coupé 16VT.
                    Min bil...

                    Comment


                    • #11
                      Ja den slangen ska gå till Plenum, så att dumpen öppnar när du får vakum bakom spjällhuset.
                      Ut och koppla nu!!!

                      Click here to visit Raceitaly
                      ______________
                      Fiat Coupe 20VT Plus -99
                      Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
                      Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
                      Acura Legend 3,2l V6 -91
                      SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

                      "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
                      Murphy´s law.

                      Comment


                      • #12
                        ok, så jag var precis ute och när jag tittade noga så såg jag en liten slang som låg lös. Den passade i den lite störe slangen på bilden och när jag drog i den så såg jag att den gick in i plenum! Ska slänga i mig lite mat sen blir det att provköra en sväng. Måste korta ner dom grova slangarna lite eftersom att vakumslangen ligger emot själva motorn. Blir till att fixa lite! Tack för snabb och bra hjälp!
                        Coupé 16VT.
                        Min bil...

                        Comment


                        • #13
                          Ok, problemet löst! var ute och körde nu och jäklar vad det gick Ska korta av slangarna imorgon och sen ska det vara klart! Återigen tack för alla svar!
                          Coupé 16VT.
                          Min bil...

                          Comment


                          • #15
                            Kul

                            Hängde inte med riktigt, trodde du menade att det var WG slangen som var avkapad
                            3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                            Comment

                            Working...
                            X