Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blev lite förbannad...Bilvärdering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Blev lite förbannad...Bilvärdering

    Klickade vidare på en länk idag om att värdera sin bil. Fyllde i uppgifterna om mitt eget fordon som värderats till i runda slängar 70k.
    Får som resultat ett privatpris på 30k. Blev helt eld i lågor att dom kan smutskasta en så fin bil med ett nypris på 250.000. Inte ens en porsche från samma tid med samma pris säljs till 30k.

    Skogstogig som man kan bli mailade jag deras värderare med synpunkter på denna smutskastning av våra rariteter.

    Återstår ett svar...kommer nog under veckan..

    Hitta ni en 20VT i fint skick med full servicebok för 30K så hojta.. :|

    /Skogstokig 20VT ägare...
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

  • #2
    Re: Blev lite förbannad...Bilvärdering

    Originally posted by TurboNimitz


    /Skogstokig 20VT ägare...
    Fick ett pris av misstag, hemsänt på 67k vill jag minnas.

    Hade ingen lust att betala dom klantarna så sände tebaks intyget
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      Jag har kollat sådana värderingar själv en gång för skojs skull, fick mig att skratta grovt
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Prisfråga?

        Jaa, vad ska man säga. Tar man bara och pratar om prestanda och inte nämner märket så blir priset ett helt annat!
        Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
        Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
        Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
        Folka Vento VR6 -93 såld!
        Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

        Comment


        • #5
          Fick min 16V 2,0-95a värderad till 45 av en värderingsfirma på nätet, men hos en annan blev priset bara 29.

          Man ska verkligen ta det där men en stor nypa salt..

          Comment


          • #6
            Re: Blev lite förbannad...Bilvärdering

            Originally posted by TurboNimitz
            Får som resultat ett privatpris på 30k. Blev helt eld i lågor att dom kan smutskasta en så fin bil med ett nypris på 250.000. Inte ens en porsche från samma tid med samma pris säljs till 30k.
            Porsche har ju marknades bästa andrahandsvärde.
            Porsche Boxster S 2002

            Comment


            • #7
              hm, men är det många som får ut dom priser man vill ha av dom här bilarna då?

              Jag menar, Fiat har väl inte så där superbra andrahandsvärde?

              Så även om värderingarna är låga...är det skambud, eller är det vad man i snitt faktiskt får ut?

              Comment


              • #8
                En 20VT för 30 är väääldigt lågt. De går för runt 50 om de e skabbiga o defekta till uppåt 90 för de riktigt fina.
                Fick svar idag från dom:

                Hej David,

                Tack för att du använder våran värderingsjänst Bilpriser.se.

                Vi har under utvecklingen av värderingstjänsten prioriterat dom på svenska
                marknaden vanligaste / mest sålda bilmodellerna.
                För att värderingstjänsten skall kunna generera relevanta och pricksäkra
                värderingar krävs att det på marknaden finns ett betydande utbud och en
                omsättning av viss kvantitet för den aktuella bilmodellen.
                Automatisk bilvärdering är som du förstår ingen exakt vetenskap.
                Är bilmodellen ovanlig med begränsat utbud på marknaden ökar felmarginalerna.
                Nu har du inte uppgett modellår, första datum i trafik och körstäcka
                för bilen du värderat så det är svårt förr oss att kommentera utförd
                värdering.

                Beträffande privatimporterade är det trots allt en ökad osäkerhet
                gällande bla ägarhistorik, servicehistorik etc.
                För att svara upp till denna osäkerhet anser vi och övriga branschen
                det relevant med ett viss prisavdrag.

                Ja, våra bilvärderingar är något att rikta sig efter om man använder
                värderingstjänsten ned omdöme och med hänsyn taget till ovan nämnda
                förutsättningar.



                Mvh

                Kundtjänst / Bilpriser.se

                -------------
                Har självklart kontrat med lite kunskap om import och att det visst står antal ägare i tyska beviset + att man normalt inte importerar en bil helt utan service historia....då e man bara dum. Bilar utan service historia finns ju även i sverige så vad ska va så annorlunda.
                Hävdar snarare att en privatimporterad bil är mer kollad och bättre skick i regel än en som köper i sverige.

                Sedan att coupén är en udda bil, visst men en udda bil värderas snarare högre än en bil som gjorts i stora upplagor, så där blir det lite bakvänt mot vad dom tänker.
                Dom snackar om sina felmarginaler, på min var den 50k för lite jämnfört med vad försäkringsbolaget sa vid import. över 60% felmarginal är ju lite pinsamt från deras sida...även på en udda bil...
                sista ordet är inte sagt.
                Last edited by TurboNimitz; 21 April 2008, 21:26.
                With great power comes the bitches
                Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                Comment


                • #9
                  Min bil blev värderad på bilpriser.se:

                  Bilpriser.se har värderat följande objekt enligt nedan, baserat på de uppgifter och den registreringsinformation som erhållits samt att fordonet är i fullgott skick.
                  Köppris 71 100 kr Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare.
                  Privatpris 56 000-65 000 kr Uppskattat pris vid köp av privatperson.

                  Lite lågt tycker jag

                  EDIT:

                  Min är '99, direktimporterad och i skrivande stund 8150mil på mätaren.

                  EDIT2: Varför ska det vara högre pris hos bilhandlare för? Av vilken anledning? Moms skatt eller vad är det frågan om?
                  Last edited by 84jr0; 21 April 2008, 21:39.
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    Jo handlaren har sitt påslag, hyra för hallen, service på bilen innan service, m.m. det stod rätt tydligt på hemsidan om detta...så de e förståerligt..men i mitt fall skillde de bara 10papp mellan privat o företag.
                    With great power comes the bitches
                    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                    Comment


                    • #11
                      Säljer jag bilen så är den nybesiktad och nyservad mm så ger man mindre prutmåt åt köparen. Jag har också garagehyra mm.

                      I mitt fall skiljer priset mellan 6 100 - 15 100kr, håller inte riktigt.
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #12
                        saxat från hemsidan

                        Bilhandlarens omkostnader och påslag:
                        - Test/VDN
                        - Rekond:
                        - Service/rep
                        - Handelsvinst
                        - Ränta på under lagertiden
                        - Lokalhyra -:- -:-
                        - Värdeminskning -:-
                        - Moms på påslaget:
                        With great power comes the bitches
                        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                        Comment


                        • #13
                          Vad spelar det för roll vad bilen värderas till på en sådan sida? Sätt ut en annons om bilen skall säljas, begär 70k eller vad du tycker är lämpligt, det pris som det blir i slutändan är "marknadens värdering". Det är inte dessa tjänster bestämmer marknadsvärdet utan det är väl snarare efterfrågan och tillgång. Eller har jag missat nått väsentligt här?
                          Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                          Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                          Comment


                          • #14
                            nja de va la mest att dom utger sig för att vara ett mellanled i bilköpet, dock med väldigt stora brister i kärnpunkten i företaget: att just tillhandahålla riktmärken i bilvärderingar. Just denna extremt stora brist i att göra en sådan värdering var la mest det jag reagerade över.

                            Annars är det så sant som du säger, personligen tycker jag att coupen är mycket lågt värderat på tex blocket... Om man jämnför med vad man får för pengarna
                            With great power comes the bitches
                            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by TurboNimitz
                              nja de va la mest att dom utger sig för att vara ett mellanled i bilköpet, dock med väldigt stora brister i kärnpunkten i företaget: att just tillhandahålla riktmärken i bilvärderingar. Just denna extremt stora brist i att göra en sådan värdering var la mest det jag reagerade över.

                              Annars är det så sant som du säger, personligen tycker jag att coupen är mycket lågt värderat på tex blocket... Om man jämnför med vad man får för pengarna
                              Mao så är du en bra köpare (om än säkert kräsen)... Precis som Aloha, som hög på den fina Plusen i Jönköpning.
                              à la London designmarknad - www.alalondon.se

                              Comment

                              Working...
                              X