Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tändstiften!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tändstiften!

    Har haft lite problem att bilen tidvis har gått lite ojämt under låg belasting, tappade en eller ett par burkar... Och efter en åktur med Per härromdagen så tog jag hans rekommendation och tittade lite på de kära tändstiften...

    När jag lyfte av första tändspolen så såg det ut så här:
    Attached Files
    à la London designmarknad - www.alalondon.se

  • #2
    Två till fyra såg bra ut tills jag kom till femman:
    Attached Files
    à la London designmarknad - www.alalondon.se

    Comment


    • #3
      Hmm, inte bra...

      Så dags att skruva av tändstiften och kolla lite:

      Nerifrån och upp syns ettan, tvåan och femman...

      Både ettan och femman var ganska rostiga ... Tvåan lite oljig men kanske inget att bry sig om, eller vad tror ni?
      Attached Files
      Last edited by rask; 1 May 2008, 23:26.
      à la London designmarknad - www.alalondon.se

      Comment


      • #4
        Iofs så verkar både ettan och femman lite spruckna i emajlen så kanske var det dags att byta stiften... Men undrar om det inte var motortvätten hos Kungsrecond som ställt till med eländet. Kanske värme + vatten gjorde sitt. Inget ställe att rekommendera hur som helst.
        Attached Files
        Last edited by rask; 1 May 2008, 23:26.
        à la London designmarknad - www.alalondon.se

        Comment


        • #5
          Dom tändstiften ser inte så bra ut. Vad är det för brun smuts på tändspolen?? Ser ut som "rostvatten" som fastnat på gummit

          Ser att det är Bosch stift , ta och köp NGK så blir LE glad
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            Precis, köp nya stift!
            Rostfärgen är nog ifrån motortvätten (dum grej..) och oljan nog från en otät o-ring i det hålet, läcker in från ventilkåpspackningen. Eller från oljepåfyllningen? Fast det borde inte påverka gången om det inte är så mkt.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Originally posted by per
              Precis, köp nya stift!
              Rostfärgen är nog ifrån motortvätten (dum grej..) och oljan nog från en otät o-ring i det hålet, läcker in från ventilkåpspackningen. Eller från oljepåfyllningen? Fast det borde inte påverka gången om det inte är så mkt.
              Nya stift beställda! Blev NGK även om de jag hade på var Bosch orginalstift till Coupe:n, inte fel men tydligen rejält dyra (jag säjer ju att ALLT var orginal på min QP).... Nya stiften är BUR6, från Alternative Autos som tog £15 + VAT för en uppsättning, över 400 på meknomen...

              Det var inte vansinnigt olje-blött nere i hålet, men om jag känner för att ge mig på ett byte av o-ringen, hur görs detta?

              Angående rosten så kan jag tänka mig att det är precis så som ni skrivit... Det har helt enkelt kommit in vatten i samband med motortvätten, vilka nötter de där jökarna på KungsRecond är, bör undvikas!!!
              à la London designmarknad - www.alalondon.se

              Comment


              • #8
                Japp BKUR6ET ska du ha

                Det har nog stått med högtryckstvätten och rensat skit i motorutrymmet utan att tänka.......
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • #9
                  Ha de e ju ett av dom ställena där man helst inte ska rikta strålen rakt emot :/
                  Oljan runt tändstiften har jag haft på en alfa, då oljan blev varm kajkade tändstiftet helt ur o sluta funka. Bytte packning o allt blev bra.

                  Men sätt i nya o se vad som händer =)

                  Kanske nått att prata med kungsrekond om den gick bra innan du körde dit den??
                  With great power comes the bitches
                  Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                  Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                  Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                  Comment


                  • #10
                    ...

                    ...bara ett litet "instick", kan man ("är det farligt") att spraya bort sot och skit från tändstiften me hjälp av 5-56, wd etc?
                    /Giallo Ginestra

                    Comment


                    • #11
                      Re: ...

                      Originally posted by plant
                      ...bara ett litet "instick", kan man ("är det farligt") att spraya bort sot och skit från tändstiften me hjälp av 5-56, wd etc?
                      Stålborste är det gamla klassiska sättet att göra rent ett tändstift...

                      Ingen aning angående 5-56 men antar att det borde vara OK om man verkligen är noggrann och får det torrt och fint efteråt. Men är ingen expert så vänta på en andra åsikt innan du tar mig på orden...
                      à la London designmarknad - www.alalondon.se

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by TurboNimitz
                        Ha de e ju ett av dom ställena där man helst inte ska rikta strålen rakt emot :/
                        Oljan runt tändstiften har jag haft på en alfa, då oljan blev varm kajkade tändstiftet helt ur o sluta funka. Bytte packning o allt blev bra.

                        Men sätt i nya o se vad som händer =)

                        Kanske nått att prata med kungsrekond om den gick bra innan du körde dit den??
                        Jag kör på det, ska hålla koll på tändstiften. Stiftet badade iaf inte i olja. Hur jobbigt är det annars att byta topplockspackningen/o-ringarna?

                        Funkar bilen som den ska efter stiftbytet så tar jag en sväng förbi skojarna på Kungs Recond när jag har vägarna förbi.

                        Var det stiften så ska jag iaf ha betalt för var de kostade att ersätta...
                        Last edited by rask; 4 May 2008, 11:20.
                        à la London designmarknad - www.alalondon.se

                        Comment


                        • #13
                          Du ska bara behöva byta ventilkåpspackningen. Inget svårt als, bara skruva ur skruvarna och lyfta av. Men va riktigt försiktig med hanteringen av ventilkåpan då den lätt spricker. Även inte dra för hårt vid återmontering så den spricker.

                          With great power comes the bitches
                          Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                          Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                          Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by TurboNimitz
                            Du ska bara beh�va byta ventilk�pspackningen. Inget sv�rt als, bara skruva ur skruvarna och lyfta av. Men va riktigt f�rsiktig med hanteringen av ventilk�pan d� den l�tt spricker. �ven inte dra f�r h�rt vid �termontering s� den spricker.

                            Låter inte svårt alls, tom för mig! Men tätar ventilkåpspackningen mot stiften också? Har inga läckor runt om kåpan...

                            ...bara att låna en momentnycket om byte behövs, är ju så stark så det gäller att passa sig!
                            à la London designmarknad - www.alalondon.se

                            Comment


                            • #15
                              Rask

                              Det finns en sats att köpa på Mekonomen. Den innehåller ventilkåpspackning och fem stycken O-ringar till tändstiften. Det är lika bra att byta allt när du ändå lyfter på kåpan

                              Här kan du se en bild på vad jag menar: Ventilkåpspackning 20VT

                              Edit: När du ändå beställer packning för grenröret från AA så kan du ju lägga till ventilkåpspackningsats. Den är säkert billigare än Mekonomens sats
                              Last edited by Freddan72; 4 May 2008, 14:42.
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment

                              Working...
                              X