Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sotigt.....! :(

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sotigt.....! :(

    ...har ju under lång tid dragits med hög soppaförbränning, lysande insprutningslampa, taskig tomgång, inte speciellt schysst acceleration etc etc...

    Kollade upp hur mina stift såg ut och samtliga ser riktigt sotiga och fula ut. Observera att dessa sattes in för mindre än ett halvår sedan.

    Känns som om den går för fett.

    Hjälp!
    Attached Files
    /Giallo Ginestra

  • #2
    ...

    ...en till...!
    Attached Files
    /Giallo Ginestra

    Comment


    • #3
      Du fegkör för mycket?
      Skämt åsido, är den chippad? Eller dags att byta luftfilter kanske.

      Panda 169

      Comment


      • #4
        ... Har nyss bytt över från pappfilter till K&N`s sport.
        Och ja, den e chippad med ett noname chip.

        Har under en tid funderat på att sätta tillbaka mitt org.chip för att se om soppaförbrukningen går ner. Dock kan jag väl kanske inte ha mina NGK B8EGV i me org.chipet? Eller funkar det?
        /Giallo Ginestra

        Comment


        • #5
          Jag säger byt chip och testa först innan du går och köper nya standardstift .
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            om de blir bättre med orginalchip så är något fel med det chippet du har nu. I regel får du lägre bränsleförbrukning med ett steg1 trimchipp...inte högre
            With great power comes the bitches
            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

            Comment


            • #7
              ...

              ...jo, ska testa som sagt var.
              Det underliga är ju att när jag precis köpt bilen så drog den så "lite" och hade inte nuvarande problem. Noname-chippet satt redan då i.......
              /Giallo Ginestra

              Comment


              • #8
                ...

                ...hmmmmmmmm!
                Samtliga tändstift ser ut som bilden nedan visar så jag sprayade wd-40 på dem för att lösa upp skiten.
                Funkade rätt okej faktiskt och fick bort sotbeläggningen.
                Skruvade sen tillbaka dessa.

                Eftersom jag aldrig testat org.chippet satte jag även in detta efter rengöringen av stiften. (det var bara att lossa. De var alltså INTE fastlödda som jag trott).

                Vrider om tändningen och lägger då märke till att insprutningslampan som vanligtvis slocknar i panelen efter nån sekund fortsätter att lysa.......!
                Okej, försöker sen att starta. Men inte då! Alltså hon var inte stendö utan motorn sparkade bara inte igång.
                Tanken slog mig att stiften kanske inte var rengjorda tillräckligt efter rengöringen med wd-40, det kanske fanns wd-40 kvar på stiften...? Så jag torkade av stiften igen och testade att starta men hon fortsatte att hosta.
                Va fan! Okej, jag sätter väl tillbaka mitt "noname" chip och testar för säkerhets skull OCH JAVISST FUNKADE DET!!!! Skönt men varför i helvete fungerade/kickade inte motorn igång med org.chippet i???????
                Attached Files
                Last edited by plant; 9 May 2008, 05:56.
                /Giallo Ginestra

                Comment


                • #9
                  ...

                  ...hmmmm, olja och skit runtom under kåpan var inte så nice......!
                  Attached Files
                  /Giallo Ginestra

                  Comment


                  • #10
                    Är det inte bara att man behöver nolla boxen om man ändrar i den. Av med batteriet i 15-20 min innan du stoppar i det nya chipet.

                    Det kan nog nån annnan här bekräfta.
                    Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

                    Comment


                    • #11
                      här är en länk till lite stiftavläsning http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Sp...s_catalog.html

                      Bredbandslambda hade suttit perfekt.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Linus
                        här är en länk till lite stiftavläsning http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Sp...s_catalog.html

                        Bredbandslambda hade suttit perfekt.
                        ...tack! Men fan va många som verkade stämma in på mina....lite svårt att avgöra asså..
                        /Giallo Ginestra

                        Comment


                        • #13
                          Jag tror Linus är något på spåret. Lambdasonden kanske har givit upp. Om den är kass eller ej kan du kolla på närmsta Fiatverkstad
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Freddan72
                            Jag tror Linus är något på spåret. Lambdasonden kanske har givit upp. Om den är kass eller ej kan du kolla på närmsta Fiatverkstad
                            ...mmm, ska kolla det nästa vecka. Tack!
                            /Giallo Ginestra

                            Comment


                            • #15
                              Jag kollade min lambda genom att helt enkelt koppal ur den så går den på nödprogrammet och då bättre än med dålig lambda. Så var det med min iallafall. Ny lambda inhandlades på Biltema för 399:- funkar perfekt.
                              Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

                              Comment

                              Working...
                              X