Announcement

Collapse
No announcement yet.

Höga HC tips hjälp?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Höga HC tips hjälp?

    Har Höga HC på tomgång i min 16VT som jag skrev i tidigare tråd.

    HC: 500
    Co: 0.3
    Lamba 1.006

    Har bytt

    Olja, filter , stift , kablar , Katt,

    provat etanol fick ner värdet med 200.
    har rengjort vevhusventen och den var inte igensatt eller något.

    gjorde ett komp test med värderna

    cyl
    1 8.5
    2 8.5
    3 6.5
    4 10.5

    när jag kör bilen lungt på tex motorväg så brukar tempen ligga ganska lågt typ 70 på vatten och 80 på olja

    men på tomgång så stiger alla värden till ungefär 90 grader och stannar där.

    ingen som har några tips?

    Ursäkta all text men börjar bli desperat för min ända bil har stått stilla på verkstan i 2 veckor nu =(
    www.garaget.org/Lx3me

  • #2
    Jag tycker att du har för låg komp och det är torligen orsaken.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      alltså en renovering av toppen.

      men 8 i comp på en turbo bil låter ju normalt 10 vore väll högt eller?
      www.garaget.org/Lx3me

      Comment


      • #4
        6,5 i tredje cylindern är lågt även ettan och tvåan är lågt.

        Drar den olja?
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Kan vara kolvringarna, kan vara ventiltätningarna också.

          Comment


          • #6
            Om det där vad var du fick på mätaren du mätte på låter det lågt på 1-3. På Punto gt:n, som har komp 7:8-1 mätte jag upp cirka 11 på alla 4 på mätaren strax innan helgen. Känns som du borde ligga där också, eller strax ovanför.
            Fiat Punto GT - Turbo for fun

            Comment


            • #7
              Precis...

              Ventiltätningar = renovering av toppen
              Kolvringar = Då ska kolvarna ut, samtidigt kan man passa på kolla ventiltätningar så blir allt sjyst
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                8,5 hade jag på cylinder ett, visserligen ej turbo motor, men det skapade problem. resterande cylindrar tror jag hade 12,5, eller så vart det 14,5 minns inte riktigt.

                så om det inte skall vara lägre siffror på en turbo så skulle jag också säga att du har för låg komp på de flesta cylindrarna.
                Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                Mvh
                Joksi

                ¤ Garaget.org

                ¤ Joksi.net

                Comment


                • #9
                  Har en uppsättning ventiltätningar under köp o sälj som jag tror kan komma till användning för dig.
                  Kika på det o PMa mig

                  Comment


                  • #10
                    Nä men alltså samma är det inte på turbo och sug. En sugmotor, som t.e.x. Punto 55.an vi har visar 16 på en sådan mätare.
                    Sedan måste man omvandla det till "rätt" värden, för att få det på samma form som tillverkarna anger. KOmmer ej ihåg hur man gör nu. Men generellt är stora diffar dåligt. Sen om det är lite lågt, men är jämt på alla 4 kan man oftast leva med det.
                    Hoppas det löser sig i ditt fall, men jag skulle rekommendera att lyfta toppen och ordna den, dvs. slipa in ventiler o dyl. samt byta ventilskaftstätningen som det talas om här. Kolla hur kammarna ser ut att de inte är slitna.
                    Fiat Punto GT - Turbo for fun

                    Comment


                    • #11
                      blir nog så med tråkigt som fan men bilen har ju gått 17300 mil nu så
                      www.garaget.org/Lx3me

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by 84jr0
                        6,5 i tredje cylindern är lågt även ettan och tvåan är lågt.

                        Drar den olja?

                        inga mängder, kör väldigt mycke fyller på .5 - 1L i månaden
                        www.garaget.org/Lx3me

                        Comment


                        • #13
                          kör 200~ mil i månaden lite svårt att säga exakt
                          www.garaget.org/Lx3me

                          Comment


                          • #14
                            Hej

                            Du kan ju jämföra med mina värden.

                            Första gången jag gjorde ett komptest hade jag följande värden:

                            Cyl1: 11 bar
                            Cyl2: 8 bar
                            Cyl3: 11 bar
                            Cyl4: 11 bar

                            Kompressionen i cyl 2 visade sig bero på 2 otäta ventiler.

                            Efter att toppen specialbearbetats har jag nu följande värden:

                            Cyl1: 11.5 bar
                            Cyl2: 11.5 bar
                            Cyl3: 11.5 bar
                            Cyl4: 11.5 bar
                            3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Lx3me
                              inga mängder, kör väldigt mycke fyller på .5 - 1L i månaden
                              Om den drar så mycket som .5-1L på 200 mil är det nog inte kolvringar utan ventiltätningar. Men bara en gissning, kolla upp allt.
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment

                              Working...
                              X