Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sjunkande oljetryck vid kraftiga högersvängar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Jag missade att säga att min har inte haft problem med oljetryck i varken höger eller vänstersvängar.
    Jag tror det är dags att riva tråget Almir och kolla om något fattas.
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #32
      Originally posted by Freddan72
      Jag missade att säga att min har inte haft problem med oljetryck i varken höger eller vänstersvängar.
      Jag tror det är dags att riva tråget Almir och kolla om något fattas.
      Det slog mig precis. Det kanske finns olika versioner på tråg?
      Porsche Boxster S 2002

      Comment


      • #33
        Nu är det bekräftat, 20vt ska inte lida av sjunkande oljetryck. Det är samma tråg på alla 20vt och det finns skvallpskydd som går att montera bort.

        Tydligen är det jobbigt att montera dit tråget med skvallpskyddet så vissa mekaniker gör fuskjobb och plockar av den.

        Har nytt olja i motorn synd att plocka ner tråget nu för att kolla men ska absolut göra det när det är dags för oljebyte. En lat mekaniker verkar har varit på min bil helt enkelt.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #34
          Någon som kan säga så här på rak arm hur svårt det är att plocka av tråget? Hur mycket måste man demontera eller är det bara att skruva av tråget och ta ner den?
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #35
            Det går inte att lirka ut tråget eftersom oljepumpen går ända ner i botten. Tror inte 20vt skiljer sig myckte från 16vt. Framröret sitter i vägen och måste ner, tyvärr.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #36
              Det sura är att sätta dit sumpen igen. Oljesilen och sumpen måste sättas dit samtidigt om man inte tar bort mellanaxeln har jag för mig. Inte roligt att balansera allting med packningsilikon runt tätningsytorna och försöka skruva på oljesilen
              Piaggio Purejet -06
              Fiat Coupe 20VT-98

              Comment


              • #37
                Låter som vinterprojekt för mig
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #38
                  84jr0> Jag har haft samma problem på min bil. Jag kör nu för tiden med lite för mycket olja (c:a 0.5l), och det verkar ha löst problemet helt
                  /Peter

                  Comment


                  • #39
                    Almir tänk på att gör du inget åt det så kan lagrerna ta skada om de får för lite olja. Givetvis fixar du detta nu
                    Vi ska ju till Kinnekulle och där finns en riktigt "nasty" höger, som kommer skicka oljan all världens väg om du inte fixat skvalpskyddet
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by Chorus
                      84jr0> Jag har haft samma problem på min bil. Jag kör nu för tiden med lite för mycket olja (c:a 0.5l), och det verkar ha löst problemet helt
                      Plockade du ner tråget på din och kollade? Jag tänker testa men lite extra olja bara för att se om det blir skillnad men för mycket olja är inte bra.

                      Tråget ska nog ner på min i vinter, kanske tidigare.
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #41
                        Jag har inte plockat ner och kollat, nej.

                        En halvliter över max är säkerligen ingen fara
                        /Peter

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by Chorus
                          Jag har inte plockat ner och kollat, nej.

                          En halvliter över max är säkerligen ingen fara
                          Borde ju vara samma sak där, har du för mycket tappar du väl oljetrycket också.
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment


                          • #43
                            Novisen.. Håll dig från tangentbordet!
                            Nej risken m mkt olja är väl bara att vevaxeln vispar lite luftbubblor i oljan (som jag minns det?) + att motorn trycker ur sig olja.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by per
                              Novisen.. Håll dig från tangentbordet!
                              Nej risken m mkt olja är väl bara att vevaxeln vispar lite luftbubblor i oljan (som jag minns det?) + att motorn trycker ur sig olja.
                              Bara jag som fick för mig att ett av de stora problemen med vispad olja var att man tappar bärigheten i alla lager när oljepumpen suger i sig den och det borde innebära att man dessutom tappar tryck, luft i hydrauliska system (eller trycksatta oljeprylar om du så vill) brukar väl få problem med just trycket då? Fel som vanligt, men du måste ändå hålla med om att jag förmodligen har det absolut mest träffande nicket här på forumet? Och jag lovar att försöka hålla mig undan tangenterna i fortsättningen
                              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                              Comment


                              • #45
                                Äh jag menade bara att det inte riktigt är samma sak med för mkt som för lite olja. Förlåt om jag var taskig..
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X