If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Originally posted by per Beror på vilket luftfilter/filterbox du har! Med öppet filter typ Apexi låter det mer, med original filterbox slipper du nästan allt ljud..
Jo förstås, kör ju med ett Apexi filter.
Blir det nåt "chatter" ljud eller bara som en pisksnärts liknande ljud?
Helt klart ett snärtigt, gött pysljud
Jag kör med rakt insugsrör + Apexi och tror faktiskt att det låter än mer med detta än original S-slang och Apexi.
Originally posted by Freddan72 Helt klart ett snärtigt, gött pysljud
Jag kör med rakt insugsrör + Apexi och tror faktiskt att det låter än mer med detta än original S-slang och Apexi.
Härligt att höra
Nu vet jag att jag inte behöver oroa mig för nåt :P
Måste dock erkänna att min gamla original dump med spräckt membran gav ett härligt tjattrande ljud även om det (på långsikt) skadar turbon..
Har inte kört Coupén på snart ett år, nånting säger mig att jag kommer att bli nykär!!
Freddan om du orkar spela in ljudet från dumpen nån gång framöver så skulle jag uppskatta det väldigt mkt (inget krav :P).
Originally posted by Ary Toppen Freddan!
En DV006 ska inhandlas ASAP.
Hur distinkt är ljudet på en DV006?
Har försökt kolla på Youtube men har inte riktigt hittat nåt..
Monterade min FMDV006'a igår.
Inhandlades på den alldeles eminenta onlinebutiken www.raceitaly.se
Den är riktigt bra! Dumpar mycket snabbt och distinkt. En fröjd för laddtryck och öron.
Följdfråga,
Vilken färg på Springen ska man ha?
Bilen kommer ju bl.a rulla med ett Gtec i, blir den blåa för hård?
Ni som har DV26a, vilken färg har ni på eran?
Kommer verkligen itne på det svenska namnet men hoppas att ni förstår vad jag menar!
DV006.
Det blir inte en bättre funktion med hårdare fjäder.
Snarare tvärtom. Att dumpen inte öppnar lika snabbt.
Vid våra låga laddtryck (läs 1-1,2 bar) så blir DV006 originalfjäder bra. Den är redan hårdare än fjädern i Fiats originaldump.
Click here to visit Raceitaly
______________
Fiat Coupe 20VT Plus -99
Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
Acura Legend 3,2l V6 -91
SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD
"Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
Murphy´s law.
Originally posted by per Men den öppnar väldigt lätt/fort ändå (bra alltså).
Ja Per, det var ju det jag skrev.
Man behöver alltså inte byta till en hårdare fjäder.
Man vinner inget utan förlorar funktion.
Man har med öppet gasspjäll samma tryck på båda sidor om kolven/membranet så man behöver alltså inte en fjäder som ska hålla emot hela laddtrycket för att hålla stängt.
Och vid stängt gasspjäll har man övertryck på ena sidan och vakum på den andra och dumpen öppnar.
Om nu denna förklaring hjälper som förklaring till varför hårdare fjäder inte behövs vid våra låga laddtryck.
Click here to visit Raceitaly
______________
Fiat Coupe 20VT Plus -99
Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
Acura Legend 3,2l V6 -91
SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD
"Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
Murphy´s law.
Comment