Announcement

Collapse
No announcement yet.

vevhusventilation 20VT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • vevhusventilation 20VT

    Fråga

    Hur känslig är vevhusventialtionen på 20VT motorn?
    Jag tycker att min ryker lite när man trampar på fullt och dessutom är det oljerester i röret som går ner i insugsröret innan turbon.

    Nån som har tips om och hur man gör rent eller servar ventilationen? eller om det är nåt annat som kan vara problemet, igensatt??
    Last edited by RayZor_187; 22 May 2008, 09:52.
    Äger just nu...
    Coupé 20VT LE -99
    Mustang HT -70
    Saab 9-5 2.3t -03

    Coupé renovering -07

  • #2
    Går den verkligen ner till före turbon? Går den inte in precis före spjället lr dumpen?

    Det är bara om nivån blir hög och eller eventuell oljedimma som letar sig genom ventilationen. Finns en behållare man kan sätta emellan som samlar upp dessa rester. Dock inget farligt utan förbräns eller smörjer de delar dimman passerar.
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • #3
      Jo den går in precis före turbon, på nästan samma ställe som dumpventilen.
      Och det finns redan en behållare för att ta hand om oljedimman, sitter på baksidan om motorn.
      Finns en ganska bra illustration över systemet i manualen.

      Panda 169

      Comment


      • #4
        Originally posted by Jim
        Jo den går in precis före turbon, på nästan samma ställe som dumpventilen.
        Och det finns redan en behållare för att ta hand om oljedimman, sitter på baksidan om motorn.
        Finns en ganska bra illustration över systemet i manualen.
        Precis. Men kan den behöva rengöras eller varför trycker den ut så pass mycket olja?! Eller kanske det är normalt på QP'n...
        Äger just nu...
        Coupé 20VT LE -99
        Mustang HT -70
        Saab 9-5 2.3t -03

        Coupé renovering -07

        Comment


        • #5
          Nu spärrar väl Per snart mitt konto, men enl. vad jag hört, får jag tillägga, så är det helt normalt med en tunn oljefilm i rören (håller med om det) och från vevhusventilationen. Du trycker alltid ut lite när du går med övertryck, och dår stänger backventilen in mot plenumet vilket gör att all oljedimma hamnar före dumpen istället. Är det för mycket har du problem med kolvringarna, lyft oljestickan och kolla så det inte kommer massa rök där, med varm motor. Per (och fler än så gissar jag) anser det vara normalt med lite rök med tanke på att oljan är väldigt varm, så det är väl inte helt enkelt att avgöra vad som är för mycket. Själv har jag precis bytt mina ringar på punton, ingen rök om bilen går på tomgång, men varvar man motorn så ser man att det kommer lite. Men det skall inte puffa ut i alla fall, och frågar du vad jag tycker så skall det inte komma någon rök alls oavsett om man varvar motorn eftersom du tappa kompression ner i vevhuset och det borde inte vara normalt. Men jag har alltid fel tyvärr.

          edit: Svarar så någon kan tala om hur det skall vara, nyfiken själv på det där och alltid villig att lära mig nytt. Så man märker om det man tror är rätt faktiskt är fel....

          edit igen: Kan vara annorlunda på en 5-cylindrig motor också om jag tänker till.... borde nog gett sjutton i tangenterna igen.... *suck*
          Last edited by novisen; 22 May 2008, 08:12.
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Jo alla bilar har lite oljeskikt i ventilationsslangarna, det är ofrånkomligt. Touché Novisen!
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              OK. Tackar för dessa uttömmande svar.

              Den ryker inte när den är varm men däremot så ryker den lite vitblått (på tomgång och normalkörning) när man startar den från kall motor. Typ ett par minuter... kan detta tyda på att något inte mår riktigt 100?!
              Äger just nu...
              Coupé 20VT LE -99
              Mustang HT -70
              Saab 9-5 2.3t -03

              Coupé renovering -07

              Comment


              • #8
                Re: vevhusventilation 20VT

                Originally posted by RayZor_187
                Fråga

                Hur känslig är vevhusventialtionen på 20VT motorn?
                Jag tycker att min rycker lite när man trampar på fullt och dessutom är det oljerester i röret som går ner i insugsröret innan turbon.
                Du menar rycker vid fullgas och inte ryker?
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Re: Re: vevhusventilation 20VT

                  Originally posted by novisen
                  Du menar rycker vid fullgas och inte ryker?
                  Oooops. Tänk vad ett litet c kan göra. Den ryker...
                  Äger just nu...
                  Coupé 20VT LE -99
                  Mustang HT -70
                  Saab 9-5 2.3t -03

                  Coupé renovering -07

                  Comment

                  Working...
                  X