Announcement

Collapse
No announcement yet.

Plocka isär kopplingen 16vt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Plocka isär kopplingen 16vt

    Tjena
    Jag har hört att det ska vara bökigt att plocka isär kopplingen på min coupe och skulle behöva en beskrivning av någon som gjort det tidigare.

    Jag har motor/lådan liggande bredvid bilen nu pga riktning/lack av tjejens bil. Tänkte byta kamrem/vattenpump/balansrem/packboxar till vevaxeln och ev koppling när motorn ändå är ur. Och jag hittade en engelsk beskrivning men det är som vanligt lite svårt att arbeta efter pga språkkunskaper etc.

    Jag skulle behöva en beskrivning till hur man tar bort lådan och demonterar/monterar kopplingen samt en kamremsbytes beskrivning till 16vt om någon har.

    Jag har inte hittat någon verkstadshandbok heller... Förutom på webben på engelska med halvrisiga bilder.

    Hälsningar Peter
    Ha de!

  • #2
    Har du motorn ute ur bilen kan det inte bli enklare...

    http://www.polak.ch/coupemanual/Gearbox%2016vlv.htm --> Kolla sida 11 vilka skruvar som skall bort för att separera lådan från motorn.

    När du separerar lådan så är det bara att skruva loss tryckplattan så följer lamellen med. Du är max 15 skruvar ifrån att få loss kopplingen när motorn ligger på golvet

    Därefter ska du sätta ihop allt, du behöver svara en "pinne" för att centrera lamellen innan du skruvar dit tryckplattan.

    http://www.polak.ch/coupemanual/Clutch%2016v.htm --> bilder finns där.

    Tyvärr är texten på engelska men bilder säger rätt mycket
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment

    Working...
    X