Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dåligt ladd på höga varv!!??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dåligt ladd på höga varv!!??

    Ja, som ni ser på tråden så har bilen lite dåligt ladd på höga varv.
    Laddar 0.9 som vanligt till typ 4.500 rpm sen går det ner till ca 0.7

    Har tidigare haft en knacksensor som var paj och satte bilen i "Limpmode" utan anledning. Nu är den byt och fixad.

    Har inte sett några sprickor i grenröret, eller några lösa slangar.

    Tips eller hjälp? 16VT
    "Diesel is the fuel of satan" - Jeremy Clarkson

  • #2
    Originalturbo? Vad brukar de ladda på toppvarv? Trycket kan ju sjunga pga att flödet ökar du vet.
    Sjunker ännu mer om man har större avgassystem.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Originally posted by per
      Originalturbo? Vad brukar de ladda på toppvarv? Trycket kan ju sjunga pga att flödet ökar du vet.
      Sjunker ännu mer om man har större avgassystem.
      Så du menar lägre avgasmottryck=lägre laddtryck?
      Click here to visit Raceitaly
      ______________
      Fiat Coupe 20VT Plus -99
      Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
      Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
      Acura Legend 3,2l V6 -91
      SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

      "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
      Murphy´s law.

      Comment


      • #4
        Japp!
        Bättre flöde dock och det är ju det man vill ha..
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Allt är orginal på bilen.

          Ska inte turbon ladda 0.9 hela vägen?
          "Diesel is the fuel of satan" - Jeremy Clarkson

          Comment


          • #6
            Flödet ökar med varvtalet så det blir svårt att hålla trycket hela vägen upp om man är en liten turbo.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Okej...så det är alltså inget fel någonstan. Det är bara så det funkar?!

              Har funderat på en uppgraderings turbo. Ville ha lite mer effekt men mest lite senare, så det jobbar bra på höga varv
              "Diesel is the fuel of satan" - Jeremy Clarkson

              Comment


              • #8
                Jag kan väldigt lite om 16vt men tycker att den bör ladda mer än 0.7 bar vid 4500rpm. Någon 16vt ägare som kan bekräfa vore det bra, ovanstående talare har 20vt.

                EDIT: Detta står i The knowledge base på FCCUK ang 16vt,

                A standard 16vt should have the max boost at 11.6 psi (0.8 bar), it should overboost to 15.2 (1.05 bar) for a second or two and then fall down to the normal full boost of 11.6 psi (0.8 bar).

                the vacuum should be between (0.6-0.8 bar) thats 8.7 - 11.6 psi in the negative scale.

                Med andra ord låter det som om din fungerar som det ska.
                Last edited by 84jr0; 9 June 2008, 18:30.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Originally posted by 84jr0
                  Med andra ord låter det som om din fungerar som det ska.
                  Lär ju vara så, alla värderna stämmer med min kärra så det är ju skönt. Slipper man oroa sig för nåt.

                  Tack för infon
                  "Diesel is the fuel of satan" - Jeremy Clarkson

                  Comment


                  • #10
                    0.7 och glider upp mot 1.2 vid "overboost" på en o chippad 16vt

                    chippat laddar upp imot 1.45
                    www.garaget.org/Lx3me

                    Comment


                    • #11
                      borde öka med varven iaf på de långa växlarna
                      www.garaget.org/Lx3me

                      Comment


                      • #12
                        Såg nu att mitt vakum ligger på -0.4 och inte runt -0.8
                        Kan detta vara nåt att tänka på?

                        T-röret till mätaren sitter typ vid gasspjället där, och en bit ifrån dumpen. Kan det vara de som påverkar?
                        "Diesel is the fuel of satan" - Jeremy Clarkson

                        Comment


                        • #13
                          vet inte om det här ger något:

                          http://autospeed.com/cms/A_2393/article.html

                          1inHg=ca 0.03bar. Så 15inch mercury är alltså 0.5bar. Lite knepigt att veta om man har tätt till mätaren, eller om mätaren är tillräckligt noggran för att lita på, så många variabler att ta i beaktande. Personligen tycker jag att -0.4bar är för högt på tomgång, och mer än -0.8 vid motorbroms är också för högt. Men det är min personliga uppfattning som inte delas av alla.
                          Du kan ju ha en läcka i ledningen till mätaren som ger fel värde, lågt vacuum borde inte påverka laddtrycket, om det inte är välidigt fel, men då borde det blåsa rätt ordentligt från oljesumpen.

                          edit:
                          En till artikel
                          http://www.visn2.com/UsingVacumeGauge.html

                          http://www.centuryperformance.com/tu...e-spg-148.html

                          Vet inte om det är till någon hjälp.....
                          Last edited by novisen; 11 June 2008, 08:41.
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment


                          • #14
                            Coolt. Fanns ju en del att läsa på...
                            "Diesel is the fuel of satan" - Jeremy Clarkson

                            Comment

                            Working...
                            X