If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Originally posted by Frippe Ja tackar Har sett tre andra coup:s runt västerås. Har snackat med en kille ett par gånger, känner han inte men har ca. 360 hk i sin gröna coupe
Om en var en blå Turbo Plus så får du tyvärr räkna bort en från Västerås.
Originally posted by Frippe Ja tackar Har sett tre andra coup:s runt västerås. Har snackat med en kille ett par gånger, känner han inte men har ca. 360 hk i sin gröna coupe
Jo, den har massor av godis i sig.. Ser exakt ut som min fast han har japsdämpare och tonade dimljus/blinkers.. Sen finns det en gul 16vt fast den är till salu nu: http://www.blocket.se/vi/16547123.htm?ca=9_s&last=1
Originally posted by Paulie Jo, den har massor av godis i sig.. Ser exakt ut som min fast han har japsdämpare och tonade dimljus/blinkers.. Sen finns det en gul 16vt fast den är till salu nu: http://www.blocket.se/vi/16547123.htm?ca=9_s&last=1
Ja jo precis. Den går som fan. Nån som vet vem har är på forumet?
Den gula som är till salu är helt värdelös. Känner killen, min gamla chef. Riktigt skabbig i både lack och inredning.
Originally posted by Frippe Ja jo precis. Den går som fan. Nån som vet vem har är på forumet?
Den gula som är till salu är helt värdelös. Känner killen, min gamla chef. Riktigt skabbig i både lack och inredning.
Skabbig?? Håller totalt med dig :P Lämnade in min på AutoLo för oljekylarbyte och då var den parkerad framför mig.. Skillnaden mellan hans o min var som natt o dag. Den var solblekt, lite bucklor där bak.
Originally posted by jesus BRT bör installeras. Mappning om man verkligen vill men inte nödvändigt, bilen kommer då att gå bättre än vid bensindrift då etanol innehåller mer energi.
Fel. Energiinnehållet i bränslet är cirka 35 procent lägre än bensin. Det jag tror du tänker på är att E85 har ett högre oktantal som man kan utnyttja vid mappning. Ökad kompression och övrig anpassning kan sänka bränsleförbrukningen.
Ja, bränsleförbrukningen ökar med ca 30% men energiförbrukningen minskar faktiskt!
(Specifik förbrukning är den enda möjligheten att : jämföra bränslen med olika energi-innehåll)
Etanolen innehåller ca 40% mindre energi än bensin. Men motorn får samtidigt en bättre verkningsgrad som gör att bränsleförbrukningen ofta bara ökar med ca 30% eller ännu mindre.
Detta beror på följande faktorer:
1. En fullständigare förbränning pga ett mer homogent bränsle där en del av syret som används i förbränningen redan finns med på etanolmolekylerna.
2. En snabbare huvudförbränning vilket ger mindre kylförluster och längre expansionsfas.
3. En svalare genomsnittstemperatur vilket även det minskar kylförlusterna.
4. En större andel vattenånga i avgaserna vilket ger en gynnsammare termodynamik under expansionsfasen.
5. Lägre temperaturer ger även ett mindre kylbehov av extrabränsle vilket faktiskt används i stor utsträckning hos de flesta turboladdade bensinmotorer idag. Med etanol i tanken kan motorn köras hårt utan extrabränsle vilket förstås sänker förbrukningen.
Sammanfattningsvis kan man alltså konstatera att det finns större effektivitetspotential i etanol än i andra kända motorbränslen.
Comment