Announcement

Collapse
No announcement yet.

Etanolkonventering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by TurboNimitz
    vem e rolf linde?
    Ägaren till BSR
    3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

    Comment


    • #17
      Och i Brasilien har dom kört på etanol görlänge. Jo, mappning pratade Trollspeed om oxå. Meningarna är tydligen delade hos experterna (här oxå)
      il giallino
      Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

      bella rossa
      Coupé 20VT LE nr1516 1999

      white pearl
      Mini Cooper D 2007

      Comment


      • #18
        Originally posted by Paulie
        Förresten kul med en till coupé i Västmanland Välkommen!
        Ja tackar Har sett tre andra coup:s runt västerås. Har snackat med en kille ett par gånger, känner han inte men har ca. 360 hk i sin gröna coupe
        "Diesel is the fuel of satan" - Jeremy Clarkson

        Comment


        • #19
          Originally posted by Frippe
          Ja tackar Har sett tre andra coup:s runt västerås. Har snackat med en kille ett par gånger, känner han inte men har ca. 360 hk i sin gröna coupe
          Om en var en blå Turbo Plus så får du tyvärr räkna bort en från Västerås.
          I Trust In Thrust

          Comment


          • #20
            Originally posted by Frippe
            Ja tackar Har sett tre andra coup:s runt västerås. Har snackat med en kille ett par gånger, känner han inte men har ca. 360 hk i sin gröna coupe
            Jo, den har massor av godis i sig.. Ser exakt ut som min fast han har japsdämpare och tonade dimljus/blinkers.. Sen finns det en gul 16vt fast den är till salu nu: http://www.blocket.se/vi/16547123.htm?ca=9_s&last=1
            Fiat Coupé 16v Turbo

            http://www.garaget.org/?car=69005

            Comment


            • #21
              Originally posted by Paulie
              Jo, den har massor av godis i sig.. Ser exakt ut som min fast han har japsdämpare och tonade dimljus/blinkers.. Sen finns det en gul 16vt fast den är till salu nu: http://www.blocket.se/vi/16547123.htm?ca=9_s&last=1
              Ja jo precis. Den går som fan. Nån som vet vem har är på forumet?

              Den gula som är till salu är helt värdelös. Känner killen, min gamla chef. Riktigt skabbig i både lack och inredning.
              Last edited by Frippe; 19 June 2008, 12:16.
              "Diesel is the fuel of satan" - Jeremy Clarkson

              Comment


              • #22
                Originally posted by Frippe
                Ja jo precis. Den går som fan. Nån som vet vem har är på forumet?

                Den gula som är till salu är helt värdelös. Känner killen, min gamla chef. Riktigt skabbig i både lack och inredning.
                Skabbig?? Håller totalt med dig :P Lämnade in min på AutoLo för oljekylarbyte och då var den parkerad framför mig.. Skillnaden mellan hans o min var som natt o dag. Den var solblekt, lite bucklor där bak.
                Fiat Coupé 16v Turbo

                http://www.garaget.org/?car=69005

                Comment


                • #23
                  Originally posted by jesus
                  BRT bör installeras. Mappning om man verkligen vill men inte nödvändigt, bilen kommer då att gå bättre än vid bensindrift då etanol innehåller mer energi.
                  Fel. Energiinnehållet i bränslet är cirka 35 procent lägre än bensin. Det jag tror du tänker på är att E85 har ett högre oktantal som man kan utnyttja vid mappning. Ökad kompression och övrig anpassning kan sänka bränsleförbrukningen.
                  Bengtson Svets & Smide

                  Comment


                  • #24
                    Ja, bränsleförbrukningen ökar med ca 30% men energiförbrukningen minskar faktiskt!
                    (Specifik förbrukning är den enda möjligheten att :
                    jämföra bränslen med olika energi-innehåll)

                    Etanolen innehåller ca 40% mindre energi än bensin. Men motorn får samtidigt en bättre verkningsgrad som gör att bränsleförbrukningen ofta bara ökar med ca 30% eller ännu mindre.
                    Detta beror på följande faktorer:
                    1. En fullständigare förbränning pga ett mer homogent bränsle där en del av syret som används i förbränningen redan finns med på etanolmolekylerna.
                    2. En snabbare huvudförbränning vilket ger mindre kylförluster och längre expansionsfas.
                    3. En svalare genomsnittstemperatur vilket även det minskar kylförlusterna.
                    4. En större andel vattenånga i avgaserna vilket ger en gynnsammare termodynamik under expansionsfasen.
                    5. Lägre temperaturer ger även ett mindre kylbehov av extrabränsle vilket faktiskt används i stor utsträckning hos de flesta turboladdade bensinmotorer idag. Med etanol i tanken kan motorn köras hårt utan extrabränsle vilket förstås sänker förbrukningen.

                    Sammanfattningsvis kan man alltså konstatera att det finns större effektivitetspotential i etanol än i andra kända motorbränslen.

                    Källa: Etanol.nu
                    "Diesel is the fuel of satan" - Jeremy Clarkson

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Fuel

                      Ska själv konvertera till etanol i slutet av sommaren, men då med mappning.
                      Okej, vilken firma kommer du vända dig till?
                      Vad kommer de kosta?
                      Hur går dom till väga (vad byts ut)?
                      "Diesel is the fuel of satan" - Jeremy Clarkson

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Frippe
                        Okej, vilken firma kommer du vända dig till?
                        Vad kommer de kosta?
                        Hur går dom till väga (vad byts ut)?
                        Då min bil är ganska moddad och effektmålen ligger kring 350-400 häst så kommer jag att även byta pump och spridare.

                        Bara mappningen blir nog som billigast 10 000:-
                        3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Fuel
                          Då min bil är ganska moddad och effektmålen ligger kring 350-400 häst så kommer jag att även byta pump och spridare.

                          Bara mappningen blir nog som billigast 10 000:-
                          Hur går dina tankar kring växellådan med det effektutaget?
                          Funderat något på vilket styrsystem du kommer använda?
                          Turbo é livet

                          Torx måste vara djävulens påfund...

                          Comment

                          Working...
                          X