If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Är det några som är sugen på att hänga på om det blir ett köp?
Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
Folka Vento VR6 -93 såld!
Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!
Click here to visit Raceitaly
______________
Fiat Coupe 20VT Plus -99
Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
Acura Legend 3,2l V6 -91
SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD
"Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
Murphy´s law.
Det är nog ingen fördel med att ha en luftväg med en massa krökar här o var.
Varje krök begränsar alt. sänker flödet och ett rakt insugsrör gör ju att flödet bättras då den har en enklare och även kortare väg att gå.
På samma sätt kan du inte ligga i lika hög hastighet i en S kurva som på en raksträcka då varje sväng sänker hastigheten.
Jag personligen ser bara fördelar med SIP speciellt då luftfiltret suger luften från en lägre nivå och kan därav få (nån grad) kallare luft och även luft från gamla luft-tunneln till intercoolern.
Erajack, jag har redan fixat mig ett SIP annars hade jag anmält mig.
Jag tycker du definitivt ska kika in på Raceitaly o se SIPen som finns där.
Väldigt väl-gjord och kostar korv-pengar.
Originally posted by viksson "Är det några som är sugen på att hänga på om det blir ett köp?"
Inte vilka som inte var sugna.
Mvh
/Jonas
Du tar orden ur min mun Jonas!
Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
Folka Vento VR6 -93 såld!
Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!
Click here to visit Raceitaly
______________
Fiat Coupe 20VT Plus -99
Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
Acura Legend 3,2l V6 -91
SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD
"Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
Murphy´s law.
Originally posted by 84jr0 Man får väl inte på SIP utan att ta bort SMIC, eller montera en FMIC.
Skulle tro att det inte går, nej!
Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
Folka Vento VR6 -93 såld!
Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!
Originally posted by 84jr0 Man får väl inte på SIP utan att ta bort SMIC, eller montera en FMIC.
Svar: Nej.
Luftfilter hamnar där original IC sitter.
Click here to visit Raceitaly
______________
Fiat Coupe 20VT Plus -99
Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
Acura Legend 3,2l V6 -91
SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD
"Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
Murphy´s law.
Sorry, det var bara en kommentar pga. nåt jag hört.
Originally posted by Ary På samma sätt kan du inte ligga i lika hög hastighet i en S kurva som på en raksträcka då varje sväng sänker hastigheten.
Jag personligen ser bara fördelar med SIP speciellt då luftfiltret suger luften från en lägre nivå och kan därav få (nån grad) kallare luft och även luft från gamla luft-tunneln till intercoolern.
Nja liknelsen haltar väl lite, jämför gärna med konfilter vs. original filterbox (som t.o.m har en liten 2" tratt..). Med konfiltret kortas och förenklas insuget MEN vridmomentet sjunker/flyttas uppåt i varvtal... ett mkt beprövat faktum på Coupeer.
Visst höjs nog toppeffekten pga av det du säger, så om det bara är det man vill ha så är SIP säkert kanon!
Men menar du att effekten skulle bli högre för att luften sugs från en lägre nivå över havet..? Det är nog inte så mätbart tror jag..
Nu blev det mer än en kommentar från mig, sorry Erajack! Var ju tvungen att svara iaf.
Har haft funderingar på SIP jag med men det som tagit emot förut är mest det man läst om motorer som fått orolig gång o så. Är det nåt man jobbat bort på denna variant Jonas?
Per..
Varför skulle vissa motorer ha en orolig tomgång???
Om det felet beror på röret så skulle väl alla ha det , eller????
Kan inte relatera en orolig motor till det, men du kanske har svar till det....
Vill man ha en orginal motor, med dess fördelar, samt nackdelar så låter man bli all slags modifering, så ser jag på saken,,,
Personligen så ser jag fram emot ic:n, och min bil har varken tappat vrid eller hästar, än så länge, och jag behöver ingen rullande landsväg för att säga det :-))))
Originally posted by per Nu blev det mer än en kommentar från mig, sorry Erajack! Var ju tvungen att svara iaf.
No worries!! Men jag skulle vilja påminna!! Är det någon som har intresse av S.i.p så tala gärna om. Mvh
Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
Folka Vento VR6 -93 såld!
Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!
Jag har kört med SIP i över ett år Fortfarande funkar allt perfekt . Tror jag var först i klubben med detta rör. Kan ha fel, hojta till om ni vet någon som var före mig, så kan ni ju kolla med honom om han haft problem eller ej.
Fördelar med SIP:
*Mindre tryckförluster jämfört med original luftrör
*Luften träffar kompressorbladen rakt (90 grader vinkel) vilket ger en högre verkningsgrad på turbon.
Originally posted by per Sorry, det var bara en kommentar pga. nåt jag hört.
Nja liknelsen haltar väl lite, jämför gärna med konfilter vs. original filterbox (som t.o.m har en liten 2" tratt..). Med konfiltret kortas och förenklas insuget MEN vridmomentet sjunker/flyttas uppåt i varvtal... ett mkt beprövat faktum på Coupeer.
Visst höjs nog toppeffekten pga av det du säger, så om det bara är det man vill ha så är SIP säkert kanon!
Men menar du att effekten skulle bli högre för att luften sugs från en lägre nivå över havet..? Det är nog inte så mätbart tror jag..
Hänger inte riktigt med i din analys här. Menar du att du byter ut filterboxen mot ett konfilter och behåller original slangen till turbon?
Comment