Announcement

Collapse
No announcement yet.

S.i.p?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • S.i.p?

    Är det några som är sugen på att hänga på om det blir ett köp?
    Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
    Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
    Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
    Folka Vento VR6 -93 såld!
    Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

  • #2
    Behåller nog S-rören (för lite bättre vrid).
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Originally posted by per
      Behåller nog S-rören (för lite bättre vrid).
      Bättre vrid med S-rören på en turbo motor? Nja.

      Stressfläkten vill ha mycket luft och det snabbt för att få en bra spool up på turbon.


      Och inte för att vara petig, men frågan från Erajack var

      "Är det några som är sugen på att hänga på om det blir ett köp?"

      Inte vilka som inte var sugna.

      Mvh
      /Jonas
      Last edited by viksson; 17 July 2008, 19:34.
      Click here to visit Raceitaly
      ______________
      Fiat Coupe 20VT Plus -99
      Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
      Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
      Acura Legend 3,2l V6 -91
      SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

      "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
      Murphy´s law.

      Comment


      • #4
        Det är nog ingen fördel med att ha en luftväg med en massa krökar här o var.
        Varje krök begränsar alt. sänker flödet och ett rakt insugsrör gör ju att flödet bättras då den har en enklare och även kortare väg att gå.
        På samma sätt kan du inte ligga i lika hög hastighet i en S kurva som på en raksträcka då varje sväng sänker hastigheten.

        Jag personligen ser bara fördelar med SIP speciellt då luftfiltret suger luften från en lägre nivå och kan därav få (nån grad) kallare luft och även luft från gamla luft-tunneln till intercoolern.


        Erajack, jag har redan fixat mig ett SIP annars hade jag anmält mig.
        Jag tycker du definitivt ska kika in på Raceitaly o se SIPen som finns där.
        Väldigt väl-gjord och kostar korv-pengar.

        Comment


        • #5
          Originally posted by viksson
          "Är det några som är sugen på att hänga på om det blir ett köp?"

          Inte vilka som inte var sugna.

          Mvh
          /Jonas
          Du tar orden ur min mun Jonas!
          Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
          Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
          Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
          Folka Vento VR6 -93 såld!
          Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

          Comment


          • #6
            Det är ju din tråd Erajack.
            Click here to visit Raceitaly
            ______________
            Fiat Coupe 20VT Plus -99
            Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
            Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
            Acura Legend 3,2l V6 -91
            SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

            "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
            Murphy´s law.

            Comment


            • #7
              Man får väl inte på SIP utan att ta bort SMIC, eller montera en FMIC.
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                Originally posted by 84jr0
                Man får väl inte på SIP utan att ta bort SMIC, eller montera en FMIC.
                Skulle tro att det inte går, nej!
                Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                Folka Vento VR6 -93 såld!
                Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by 84jr0
                  Man får väl inte på SIP utan att ta bort SMIC, eller montera en FMIC.
                  Svar: Nej.
                  Luftfilter hamnar där original IC sitter.
                  Click here to visit Raceitaly
                  ______________
                  Fiat Coupe 20VT Plus -99
                  Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
                  Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
                  Acura Legend 3,2l V6 -91
                  SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

                  "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
                  Murphy´s law.

                  Comment


                  • #10
                    Sorry, det var bara en kommentar pga. nåt jag hört.
                    Originally posted by Ary
                    På samma sätt kan du inte ligga i lika hög hastighet i en S kurva som på en raksträcka då varje sväng sänker hastigheten.
                    Jag personligen ser bara fördelar med SIP speciellt då luftfiltret suger luften från en lägre nivå och kan därav få (nån grad) kallare luft och även luft från gamla luft-tunneln till intercoolern.
                    Nja liknelsen haltar väl lite, jämför gärna med konfilter vs. original filterbox (som t.o.m har en liten 2" tratt..). Med konfiltret kortas och förenklas insuget MEN vridmomentet sjunker/flyttas uppåt i varvtal... ett mkt beprövat faktum på Coupeer.
                    Visst höjs nog toppeffekten pga av det du säger, så om det bara är det man vill ha så är SIP säkert kanon!
                    Men menar du att effekten skulle bli högre för att luften sugs från en lägre nivå över havet..? Det är nog inte så mätbart tror jag..

                    Nu blev det mer än en kommentar från mig, sorry Erajack! Var ju tvungen att svara iaf.

                    Har haft funderingar på SIP jag med men det som tagit emot förut är mest det man läst om motorer som fått orolig gång o så. Är det nåt man jobbat bort på denna variant Jonas?
                    Last edited by per; 18 July 2008, 00:39.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Per..
                      Varför skulle vissa motorer ha en orolig tomgång???
                      Om det felet beror på röret så skulle väl alla ha det , eller????
                      Kan inte relatera en orolig motor till det, men du kanske har svar till det....

                      Vill man ha en orginal motor, med dess fördelar, samt nackdelar så låter man bli all slags modifering, så ser jag på saken,,,

                      Personligen så ser jag fram emot ic:n, och min bil har varken tappat vrid eller hästar, än så länge, och jag behöver ingen rullande landsväg för att säga det :-))))

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by per
                        Nu blev det mer än en kommentar från mig, sorry Erajack! Var ju tvungen att svara iaf.
                        No worries!! Men jag skulle vilja påminna!! Är det någon som har intresse av S.i.p så tala gärna om. Mvh
                        Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                        Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                        Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                        Folka Vento VR6 -93 såld!
                        Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Fadi
                          Per..
                          Varför skulle vissa motorer ha en orolig tomgång???
                          Det var det som var frågan..! Fattar inte jag heller. Jag får luska vidare lite på fccuk kanske.
                          Ska bli kul att höra om din nya IC!
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Jag har kört med SIP i över ett år Fortfarande funkar allt perfekt . Tror jag var först i klubben med detta rör. Kan ha fel, hojta till om ni vet någon som var före mig, så kan ni ju kolla med honom om han haft problem eller ej.

                            Fördelar med SIP:

                            *Mindre tryckförluster jämfört med original luftrör

                            *Luften träffar kompressorbladen rakt (90 grader vinkel) vilket ger en högre verkningsgrad på turbon.
                            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal
                            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by per
                              Sorry, det var bara en kommentar pga. nåt jag hört.

                              Nja liknelsen haltar väl lite, jämför gärna med konfilter vs. original filterbox (som t.o.m har en liten 2" tratt..). Med konfiltret kortas och förenklas insuget MEN vridmomentet sjunker/flyttas uppåt i varvtal... ett mkt beprövat faktum på Coupeer.
                              Visst höjs nog toppeffekten pga av det du säger, så om det bara är det man vill ha så är SIP säkert kanon!
                              Men menar du att effekten skulle bli högre för att luften sugs från en lägre nivå över havet..? Det är nog inte så mätbart tror jag..
                              Hänger inte riktigt med i din analys här. Menar du att du byter ut filterboxen mot ett konfilter och behåller original slangen till turbon?
                              Last edited by Freddan72; 20 July 2008, 10:42.
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment

                              Working...
                              X