Announcement

Collapse
No announcement yet.

GBG-Tips: Hjulinställning med laser till kanonpris!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• GBG-Tips: Hjulinställning med laser till kanonpris!

Hej!

Mim polare Tommy som jobbar på däckfirma och gör komplett hjulinställning med lasermätning.

- Camber
    - Caster
    - Toe (in/out)

Både framvagn och bakvagn ställs in mot en databas som har exakt data för alla bilmodeller.

Fick min gjord ikväll och är mäkta nöjd över resultatet!

Endast 500 kr!

Skicka ett PM så får ni kontaktuppgifter av mig.

(Observera att de använder digital hjulinställningsutrustning och även justerar bakvagn till skillnad från tex Pekka som enbart ställer framvagnar och använder betydligt mindre exakt utrustning).
    Attached Files
    Last edited by rask; 13 August 2008, 23:52.
    à la London designmarknad - www.alalondon.se

Det låter väldigt intressant. Kunde vara kul att testa lite high tech istället för att bli utskälld av Pekka

Men, den gamla skrönan att det inte går att ställa in bakvagnen på Coupén, vad säger dom om det?
    Enligt din utskrift ser det ut som att det stämmer. Annars borde dom väl satt bakhjulens camber/toe till bör-värden?
    Coupé 20VT LE -99 Svart
    Camaro V8 1LE -14 Röd
    Huracan V10 610-4 -14 Grå
    Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

Comment

Originally posted by alx
      Det låter väldigt intressant. Kunde vara kul att testa lite high tech istället för att bli utskälld av Pekka

Men, den gamla skrönan att det inte går att ställa in bakvagnen på Coupén, vad säger dom om det?
      Enligt din utskrift ser det ut som att det stämmer. Annars borde dom väl satt bakhjulens camber/toe till bör-värden?
      Toe vet jag att det inte går att ställa in på bakvagnen, men jag vet inte om det går att göra andra justeringar (camber). Hade för mig att Tommy skruvade där men jag är inte säker fast värderna är samma före och efter... Vad jag vet så justerar Pekka iaf inte Camber/caster alls (inte ens på framvagnen) till skillnad från det justering som min kompis gör vid behov.

Hur som helst mätte Tommy upp bakvagnen och såg att jag hade Toe in som var 1 mm respektive 2 mm på var sida. Med denna informationen justerade han framvagnen för att kompensera detta. Förhoppningsvis kommer det att hjälpa till att se till att jag inte får en eskalerande skillnad mellan höger och vänster sida, kanske kan den tom självjustera sig lite. Informationen är också bra att ha för att ser hur bakvagnen mår generellt. Han fixade också så ratten blev rak (pekade snett när jag hjulen pekade rakt innan).

Jag lovar att Tommy inte skäller ut dig och han kan dessutom hjälpa till med däck till vettiga priser, hjulbalanseringar (med 150 000 krs utrustning), monteringar etc...
      Last edited by rask; 14 August 2008, 00:12.

Comment

Originally posted by rask
        Vad jag vet så justerar Pekka iaf inte Camber/caster alls (inte ens på framvagnen) till skillnad från det justering som min kompis gör.
        Nja... camber fram skruvar Pekka till.
        Vi med H&R-cam-skruv har ju åkt dit till Pekkas just för det. Att få till fet negativ cam-vinkel, jag ligger på typ -2 grader.

Men jag funderar på att göra en ny inställning då min ratt inte står helt rakt.
        Testar gärna Tommy då.
        PM:a kontaktinfo vettja
        Coupé 20VT LE -99 Svart
        Camaro V8 1LE -14 Röd
        Huracan V10 610-4 -14 Grå
        Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

Comment

Låter kanon, PM mig med tack.

Gjorde framvagnen inställning för 1 år sedan efter jag bytt länkarmarna fram, stab stagen samt stötdämpare bak osv.
          Jag upplever bilen som väldigt spårkänslig. Idag när det blåste som fan fick jag "parera" hela tiden. Är det är vanligt fenomen hos couperna att vara spårkänsliga?
          Om inte vad kan felet vara. Har original fjädrar/stötar runt om samt 15 tums 205/50 däck.

Tror inte att framvagn inställning kan vara lösningen men ratten står lite snett.
          Mamma Mia!
          Fiat coupe 1,8

Comment

Originally posted by Stigge
            Låter kanon, PM mig med tack.

Gjorde framvagnen inställning för 1 år sedan efter jag bytt länkarmarna fram, stab stagen samt stötdämpare bak osv.
            Jag upplever bilen som väldigt spårkänslig. Idag när det blåste som fan fick jag "parera" hela tiden. Är det är vanligt fenomen hos couperna att vara spårkänsliga?
            Om inte vad kan felet vara. Har original fjädrar/stötar runt om samt 15 tums 205/50 däck.

Tror inte att framvagn inställning kan vara lösningen men ratten står lite snett.
            Skojjar du Det är ju exakt då det är dags för en inställning!! Kan vara att grejerna har satt sig nu efteråt och eller att dom ställde in några vinklar fel. Berättar du symptomen så ändrar dom vinklarna för att motverka detta. Är man inte nöjd så åker man tillbaka och dom får göra om det..

Var så som du beskriver för mig efter sänkning + 18''. Försvann helt efter en framvagnsinställning. Bilen är mycket lugnare och stabilare nu efteråt...
            Last edited by TurboNimitz; 14 August 2008, 11:15.
            With great power comes the bitches
            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

Comment

Originally posted by TurboNimitz
              Skojjar du Det är ju exakt då det är dags för en inställning!! Kan vara att grejerna har satt sig nu efteråt och eller att dom ställde in några vinklar fel. Berättar du symptomen så ändrar dom vinklarna för att motverka detta. Är man inte nöjd så åker man tillbaka och dom får göra om det..

Var så som du beskriver för mig efter sänkning + 18''. Försvann helt efter en framvagnsinställning. Bilen är mycket lugnare och stabilare nu efteråt...
              Framvagninställning here I come

Tack för tips.
              Mamma Mia!
              Fiat coupe 1,8

Comment

Originally posted by alx
                Finns inte många bilar som man ställer på bak i dagsläget. Så att kalla det för skröna är väll dumt då det är sant?

Det enda som ställdes enligt protokollet ovan är Toe vilket är det enklaste. Caster och Camber ser ju orörda ut.

Bara för att det är med laser betyder det inte att det är bättre. I många fall är det tvärt om då man med den utrustningen och en dababas inte behöver några kunskaper alls.

Man kan gör en mist lika bra inställning med snören och vattenpass.
                Last edited by TobbeC; 14 August 2008, 12:04.
                Porsche Boxster S 2002

Comment

PM tack!
                  Turbo é livet

Torx måste vara djävulens påfund...

Comment

Originally posted by TobbeC
                    Finns inte många bilar som man ställer på bak i dagsläget. Så att kalla det för skröna är väll dumt då det är sant?

Det enda som ställdes enligt protokollet ovan är Toe vilket är det enklaste. Caster och Camber ser ju orörda ut.

Bara för att det är med laser betyder det inte att det är bättre. I många fall är det tvärt om då man med den utrustningen och en dababas inte behöver några kunskaper alls.

Man kan gör en mist lika bra inställning med snören och vattenpass.
                    Laser behöver inte bli bättre och kan inte man sina grejer finns naturligtvis risken att man gör bort sig även med en sådan utrustning. Men Tommy har sysslat med däck i många år och är riktigt duktig med grejerna... Dessutom en skärpt kille och det är nog inte sant med alla i däckbranschen.

En laserinmätning är exakt när den är gjord rätt medans snöre och vattenpass inte nödvändigtvis är exakt bara för man använt det rätt. Efter en snöre/vattenpassinställning hos Pekka så var inte ratten rak för Alx, däremot är min ratt rak nu! Att dessutom får du en utskrift med före/efter värden, och därmed en kvittens på hur det stod till med bilen i förväg, hur bussningarna i bakvagnen mår etc...

Normalpris ligger på över 1200 kr för jobbet så Fiatklubben-priset ska inte underskattas.

Bra uppmärksammat att han aldrig ställde in camber/caster, de värderna låg ju inom spec... Ligger din bil galet på camber/caster på framvagnen fel så fixar han det definitivt det! Är lite av en "tummen-mitt-i-hand-kille" så jag missuppfattade och fick för mig att det var enbart var toe som inte gick att ställa för bakvagnen, inte att den inte gick att ställa alls (trots att jag faktiskt ringde Per och dubbelkollade när vi stod där).

Comment

För standardbil gäller.......

Det går inte att ställa in camber och caster på framvagnen. I bakvagn så finns det inget man kan ställa in. Skiten slits med tiden o därför kan man få lite camber med åren, så att säga, på bakvagnen.

Om han skulle kunna justera camber/caster så vill jag gärna se det. Men jag förmodar att det innefattar en slägga och några rejält riktade slag mot fjäderbenet eller karossen
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

Comment

Re: För standardbil gäller.......

Originally posted by Freddan72
                        Det går inte att ställa in camber och caster på framvagnen. I bakvagn så finns det inget man kan ställa in. Skiten slits med tiden o därför kan man få lite camber med åren, så att säga, på bakvagnen.

Om han skulle kunna justera camber/caster så vill jag gärna se det. Men jag förmodar att det innefattar en slägga och några rejält riktade slag mot fjäderbenet eller karossen
                        Se där! Vad man lär sig!

Tummen-mitt-i-hand sa jag ju...

Generellt så kan man säga att man med andra ord får bra kvittens på hur bak och framvagn mår samt en exakt framvagns inställning! Som du skriver så antar jag att man behöver en camberskruv för att få chamber inställt, isof fixar Tommy det...
                        Last edited by rask; 15 August 2008, 12:00.

Comment

framvagnen kan vara vettigt att ställa in, gjorde det för ett tag sen och bilen blev mycket stabilare efter det, hade mycket toe in som det tydligen ska vara på coupen, men ställde det lite neutralare för att får jämnare sliting och så, detta gjorde och att bilen blev bra mycket stabilare framför allt i högre farter. dock blev han lite spårkänsligare
                          Lite copy cat kanske men dock viktiga ord:
                          "With great power comes great responsibility"

Comment

Originally posted by mcpot
                            framvagnen kan vara vettigt att ställa in, gjorde det för ett tag sen och bilen blev mycket stabilare efter det, hade mycket toe in som det tydligen ska vara på coupen, men ställde det lite neutralare för att får jämnare sliting och så, detta gjorde och att bilen blev bra mycket stabilare framför allt i högre farter. dock blev han lite spårkänsligare
                            Bästa sättet är nog att köra på standardinställningen (om man inte kör mycket bana) och istället rotera däcken med jämna mellanrum. Vi bytte sida på mina däck för att få en jämnare slitning då de var lite snedslitna... Byta sida är inte fel heller, då gamla däck "reser ragg" (fick jag lära mig). Kan iofs vara lurigt då däck ofta har en specifik rullriktning antar jag.

Comment

Originally posted by rask
                              Bästa sättet är nog att köra på standardinställningen (om man inte kör mycket bana) och istället rotera däcken med jämna mellanrum. Vi bytte sida på mina däck för att få en jämnare slitning då de var lite snedslitna... Byta sida är inte fel heller, då gamla däck "reser ragg" (fick jag lära mig). Kan iofs vara lurigt då däck ofta har en specifik rullriktning antar jag.
                              mina var slitna på utsidan :P
                              Lite copy cat kanske men dock viktiga ord:
                              "With great power comes great responsibility"

Comment

Working...
                              X