Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oturbolyckan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oturbolyckan

    Jaha, nu har de som man fruktar mest hänt, körde hem igår från kräft-fisket och släppte av en polare sen gasa jag därifrån sen hör man *poff* det var som om bilen dog, då testade jag att ladda lite men Turbon vägrade sen börja det rassla från motorn. Då visste jag att det var turbon... Bilen började sakta ryka vitt.

    Så nu mina vänner blir det en projekt tråd eftersom jag ska uppgradera turbon
    Ni som har gjort detta, vilken turbo rekommenderar ni? pris?
    Fiat Coupé 16v Turbo

    http://www.garaget.org/?car=69005

  • #2
    vad tråkigt

    försök å hitta en turbo som har ett brett register med, 16vt e ju segast i botten :P
    www.garaget.org/Lx3me

    Comment


    • #3
      Turbon?? Låter mer som att en slang gått, eller topppackningen om den ryker vitt.
      Men rasslet tyder ju på ännu värre grejer inuti motorn..
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Originally posted by per
        Turbon?? Låter mer som att en slang gått, eller topppackningen om den ryker vitt.
        Men rasslet tyder ju på ännu värre grejer inuti motorn..
        De vanligaste symptomen vid turboproblem är missljud, att motorn blir svag, att bilen ryker onormalt, att man hittar olja i luftledningarna runt turbon, i laddluftkylare (intercooler) eller i avgassystemet. Det är också vanligt att man får felkoder rörande laddtrycksnivån.

        Dessa fel eller symptom kan uppstå ensamma eller i olika kombinationer. De kan bero på turbon, men de kan även helt eller delvis orsakas av olika fel i motor eller dess kringutrustning. Det är alltså vara idé att innan man byter turbon, titta lite djupare under huven och göra några enkla kontroller.

        * Blårök eller olja i luftledningar eller avgassystem kan bero på att oljereturen från turbon inte fungerar tillfredsställande. Kontrollera och rengör vevhusventilationens alla delar samt oljereturledningen (från turbons undersida till motorblocket).

        * Missljud från turbon kan bero på att turbon arbetar under onormala konditioner. Kontrollera att inga restriktioner eller läckage finns i luftledningarna (från luftfiltersystem till insugsgrenrör) eller i avgasledningar (från grenröret till avgassystemets slutrör).

        * Felaktig laddtrycksnivå kan bero på restriktioner eller läckage enligt ovan. Det kan även bero på felaktig eller utebliven signal till turbons wastegate- eller VNT-aktuator. Signalen kan vara en tryck- eller vacuumsignal, ofta via en magnetventil som styrs av motorns styrbox (ECU) eller en elektrisk signal. Kontrollera att slangarna sitter fast och är hela, att inga glapp eller kabelbrott finns och att eventuell magnetventil är hel. Läs av felkoder, det kan ibland hjälpa till att lokalisera felet.

        Om man inte hittar något fel i dessa delar kan man göra enklare kontroller av turbon.

        * Vid rök, oljeläckage och missljud bör man kontrollera turbons lagring och hjul. Demontera luftledningen mellan luftfilter och turbo. Titta och känn. Axeln ska snurra lätt, vingarna ska inte ha några synliga skador eller tecken på att de tagit i kompressorhuset. Det ska inte gå att känna något glapp axiellt (i så fall väldigt lite) alltså om man trycker och drar axeln ut och in. Radiellt, om man vickar axeln upp och ner ska vingarna inte ta i huset, även om det är väldigt nära. Radialspelet varierar mellan olika aggregat men generellt kan man säga ca 0,5 mm. Om turbon går trögt, om lagerspelet är för stort och/eller om man ser att vingarna har skador behöver förstås turbon åtgärdas.
        Samma kontroller går givetvis att göra på turbinsidan men det är ofta svårare att komma åt roterande delar.

        * Om turbon är kraftigt nedsmutsad invändigt (smetig, sotig, koksig osv) tyder detta på att turbon behöver åtgärdas.

        * Vid felaktigt laddtryck (turbotryck). Laddtrycket styrs vanligen av en sk wastegate. Dieselmotorer har ibland istället en variabel turbindel. Båda dessa laddtrycksregleringar styrs av en yttre aktuator (vacuum/tryckklocka eller elektrisk) På vacuum/tryckklockan kan man kontrollera att dessa delar inte har kärvat ihop eller lossnat. Har man tillgång till vacuum/tryckpump kan man även kontrollera att membranet är helt. OBSERVERA! Man bör inte plocka isär eller demontera dessa delar då de är individuellt kalibrerade.

        sant eller falskt?
        Fiat Coupé 16v Turbo

        http://www.garaget.org/?car=69005

        Comment


        • #5
          Håller med per! Om motorn rasslar har du troligen mer jobb framför dig än att bara byta turbo...

          Vilken turbo du ska satsa på beror på plånbok och vilken motorkaraktär du är ute efter. Kanske en hybrid eller en T34?
          Turbo é livet

          Torx måste vara djävulens påfund...

          Comment


          • #6
            Originally posted by hellfire
            Håller med per! Om motorn rasslar har du troligen mer jobb framför dig än att bara byta turbo...

            Vilken turbo du ska satsa på beror på plånbok och vilken motorkaraktär du är ute efter. Kanske en hybrid eller en T34?
            Va du skrämmer mig :P Jag får kolla upp de där sen, just nu känner man sig deprimerad :P Sugen på en hybrid Är bra orolig :P men jag tror nog det är turbon, det var mörkt när den börja ryka så jag såg inte så bra, men men Nu har man något att göra =/
            Fiat Coupé 16v Turbo

            http://www.garaget.org/?car=69005

            Comment


            • #7
              trist att höra... Hoppas det inte blir allvarligt! Låter som att en slang har hopppat av/lossnat och det är det vinande ljudet från turbon som du hör, med lite tur
              Den vita röken tyder dock på att packningen till toppen kan ha gett sig...
              Men gör ett komptest, så får du se.
              Fiat Punto GT - Turbo for fun

              Comment


              • #8
                Originally posted by Freddan_BA
                trist att höra... Hoppas det inte blir allvarligt! Låter som att en slang har hopppat av/lossnat och det är det vinande ljudet från turbon som du hör, med lite tur
                Den vita röken tyder dock på att packningen till toppen kan ha gett sig...
                Men gör ett komptest, så får du se.
                Känner stor lättnad nu, gick ut imorse och startade bilen, då hör man att det är lagret som har gått på turbon, därför rasslar det, Ska lämna in turbon för renovering och uppgradering på turbotech och byta till keramiska lager.
                Fiat Coupé 16v Turbo

                http://www.garaget.org/?car=69005

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Paulie
                  Känner stor lättnad nu, gick ut imorse och startade bilen, då hör man att det är lagret som har gått på turbon, därför rasslar det, Ska lämna in turbon för renovering och uppgradering på turbotech och byta till keramiska lager.
                  Hur mycket ger det enligt turbotech att uppgradera orginalturbon och till vilket pris?

                  Kan vara värt att tänka på hur mycket du vill trimma bilen i fortsättningen.
                  Turbo é livet

                  Torx måste vara djävulens påfund...

                  Comment

                  Working...
                  X