Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vevhus ventilationen var sitter den ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vevhus ventilationen var sitter den ?

    Hej

    Jag har en 20vt T och undrar var vevhusvetilationen sitter och hur man kan rengöra denna ?

    bilder önskas eller beskrivning på hur man gör ?

    Mvh Killen med så där kolla detta
    Mvh Zetta ITALIEN BERONDE
    Fiat Coupe 20v turbo +
    Fiat Coupe 20v turbo löwenhart /////SAKNAD !

  • #2
    Svarar mig själv då :-)

    http://www.bugone.co.uk/fiat/Oil%20Breather/
    Mvh Zetta ITALIEN BERONDE
    Fiat Coupe 20v turbo +
    Fiat Coupe 20v turbo löwenhart /////SAKNAD !

    Comment


    • #3
      Originally posted by Zetta
      Svarar mig själv då :-)

      http://www.bugone.co.uk/fiat/Oil%20Breather/
      Verkar som man pratar mest med sig själv här ;-) jag ska göra rent systemet men undrar hur jag ska gå tillväga ?
      Mvh Zetta ITALIEN BERONDE
      Fiat Coupe 20v turbo +
      Fiat Coupe 20v turbo löwenhart /////SAKNAD !

      Comment


      • #4
        De e la bara en slang från ventilkåpan in i insuget, billig lösning. Vill man vara ambitiös så är det rätta att montera en behållare mellan vintilkåpan o insuget som samlar upp oljan så slipper man oljigt insug. De du kan göra är att göra rent slangen alt byta den

        Edit: Kollade igenom bilderna, känns inte igen från coupén als. Är de ens rätt fiat??
        With great power comes the bitches
        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

        Comment


        • #5
          Originally posted by TurboNimitz
          De e la bara en slang från ventilkåpan in i insuget, billig lösning. Vill man vara ambitiös så är det rätta att montera en behållare mellan vintilkåpan o insuget som samlar upp oljan så slipper man oljigt insug. De du kan göra är att göra rent slangen alt byta den

          Edit: Kollade igenom bilderna, känns inte igen från coupén als. Är de ens rätt fiat??

          Bilderna ska vara fiat coupe men som du säger är det nog endast den störe slangen som är olje returen går skulle nog vilja ha en catch tank där.

          vi får se vad som händer med min bil projekt tråd lova då jag dragit ett varv i helgen med kameran.
          Last edited by Zetta; 30 September 2008, 19:54.
          Mvh Zetta ITALIEN BERONDE
          Fiat Coupe 20v turbo +
          Fiat Coupe 20v turbo löwenhart /////SAKNAD !

          Comment


          • #6
            De första bilderna är en catchtank, ett vevhusventilationsfilter från piper X (ser det ut som) och bild på fäste för filtret så det inte hänger och dinglar, ser ut som motorn på en 20VT väl? Gör man så kommer du att ha en fin och vacker oljefärg i motorytrymmet skulle jag gissa, kommer ut en del oljedimma genom filtret. Sista bilden är hur systemet med vevhusventilionen ser ut på Coupe 20VT, ångorna kommer ut genom slang 2,går in i en enkel oljeseparator och vidare antingen genom 7 och 8 om du bara glider fram eller genom 4 om du gasar. Ev. olja som skiljts av rinner ner genom slang 5. Så det sitter redan en behållare som tar hand om oljan även om den kanske är av lite enklare slag. Slang2 sitter IIRC i bakre högra hörnet på ventilkåpan, separatorn och resten bakom motorn gissningsvis högerkant. Igen aning hur du bör rengöra, plocka ner slangarna och skölj med lämpligt lösningsmedel?
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              Originally posted by novisen
              De första bilderna är en catchtank, ett vevhusventilationsfilter från piper X (ser det ut som) och bild på fäste för filtret så det inte hänger och dinglar, ser ut som motorn på en 20VT väl? Gör man så kommer du att ha en fin och vacker oljefärg i motorytrymmet skulle jag gissa, kommer ut en del oljedimma genom filtret. Sista bilden är hur systemet med vevhusventilionen ser ut på Coupe 20VT, ångorna kommer ut genom slang 2,går in i en enkel oljeseparator och vidare antingen genom 7 och 8 om du bara glider fram eller genom 4 om du gasar. Ev. olja som skiljts av rinner ner genom slang 5. Så det sitter redan en behållare som tar hand om oljan även om den kanske är av lite enklare slag. Slang2 sitter IIRC i bakre högra hörnet på ventilkåpan, separatorn och resten bakom motorn gissningsvis högerkant. Igen aning hur du bör rengöra, plocka ner slangarna och skölj med lämpligt lösningsmedel?
              Tack för ditt inlägg ! Jag undrar var jag ska rengöra Dock ?

              problemet är att jag får ut en liten mängd olja i avgas systemet vid kallstart ?

              Turbon är ny renoverad jag har bytt downpipe till 3tum från blueflame och kanske då ändrat tryck förhålandet i turbon så den kanske läker ?
              Mvh Zetta ITALIEN BERONDE
              Fiat Coupe 20v turbo +
              Fiat Coupe 20v turbo löwenhart /////SAKNAD !

              Comment


              • #8
                Bilderna är inte från din bil eller? Det enda som går att rengöra på originaldelarna är ju att lossa slangarna och skölja ur dem, samt gissar jag försöka skölja rent oljeseparatorn på något sätt.

                Hur vet du att du får ut olja i avgassystemet? Kan vara ventiltätningar om den blåryker vid uppstart endast, be någon åka bakom och kolla när du motorbromsar på motorväg, hög växel och lite varv (så du har undertryck i cylindrarna ett tag), borde puffa lite när du stiger på igen i så fall. Börjar den blåryka igen om den står still ett tag på tomgång?

                Har hört både det ena och det andra ang. att plocka bort kattalysator vilket minskar mottryck på avgassidan av turbon, men de flesta verkar vara överrens om att det enda du kan göra med katten är att förlänga en redan sliten turbo genom att ha kvar den, du förstör inget och det läcker inte olja.
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Det kommer olja ur avgas systemet vid kallstart det har jag sett


                  Men var kommer oljan ifrån ?

                  1,Oljenivån är ok inte förmycket inte för lite.

                  2,Bilen ryker inte bilen vid tomgång när den är varm eller när jag motorbromsar har kollat detta.

                  3,Turbon bör vara ok renoverad i våras laddar helt ok.

                  Tips på felsökning ? läckage vid turbo eller liknande vad ska man titta efter ?

                  Tack som fan för hjälpen Novisen
                  Mvh Zetta ITALIEN BERONDE
                  Fiat Coupe 20v turbo +
                  Fiat Coupe 20v turbo löwenhart /////SAKNAD !

                  Comment


                  • #10
                    Har du papper på att turbon är renoverad?
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • #11
                      Blåryker den eller droppar det olja? Säkert att det inte bara är sotigt vatten som droppar ut (ber om ursäkt för dum fråga)?
                      Renoverade ett aggregat en gång och fick skicka tillbaka det ytterligare 2 ggr, så tyvärr innebär inte ett renoverat aggregat att de gjort det rätt. Ingen aning om varför det blir fel, om de kanske missar något när de balanserar det eller om de misshandlar det på posten eller monterar det fel och inte primar ordenligt innan de startar motorn, inte så hemma på det där.
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Zetta
                        Det kommer olja ur avgas systemet vid kallstart det har jag sett


                        Men var kommer oljan ifrån ?

                        1,Oljenivån är ok inte förmycket inte för lite.

                        2,Bilen ryker inte bilen vid tomgång när den är varm eller när jag motorbromsar har kollat detta.

                        3,Turbon bör vara ok renoverad i våras laddar helt ok.

                        Tips på felsökning ? läckage vid turbo eller liknande vad ska man titta efter ?

                        Tack som fan för hjälpen Novisen
                        Japp har papper från turbo service i göteborg ! turbon laddar helt ok i övrigt
                        Mvh Zetta ITALIEN BERONDE
                        Fiat Coupe 20v turbo +
                        Fiat Coupe 20v turbo löwenhart /////SAKNAD !

                        Comment


                        • #13
                          ska se över problemet i vår då jag ska byta kammrem ... Kanske har man sån tur då man en Större turbo :-)
                          Mvh Zetta ITALIEN BERONDE
                          Fiat Coupe 20v turbo +
                          Fiat Coupe 20v turbo löwenhart /////SAKNAD !

                          Comment

                          Working...
                          X