Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byta avgassystem på en punto.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byta avgassystem på en punto.

    Fiat punto 55s - 99.

    Fick nedslag på främre (grenröret) avgassystem samt den bakre delen. Sitter och funderar på om jag ska fixa det själv. (har aldrig mekat men byta avgas borde jag klara)

    Bör man byta hela avgassystemet med kat och allt? eller räcker det med grenröret och bakre dämparn?

    Vilka verktyg måste man ha? Och storlek.

    Vart skulle ni rekomendera att jg köper delarna? Vart köper ni?

  • #2
    Säker på att det är grenröret som behöver bytas?
    Fick liknande nedslag på en Punto 60 jag hade för nått/några år sen, dock en -95:a. Där var det nått slags främre rör, som sitter mellan katalysatorn och grenröret som hade rostat upp.

    Under alla omständigheter behöver du nog inte byta katalysator, det blir bara onödigt dyrt. Speciellt om den inte är skadad/dålig.

    Verktyg, borde duga med ett gäng hylsor (6-kant såklart) och lite tålamod. Men närmare precisering kan säkert någon mera Puntokunnig komma med, liksom med vart man köper delar.

    Panda 169

    Comment


    • #3
      Troligtvis är det främre flexröret som läcker, den biten finns att köpa på ebay. T.ex. ebay.de som är välsorterat. Annars har Mekonomen eller Autoexperten delarna, lite dyrare dock.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Avgas

        Skickar en bild (hoppas jag) hur ditt system ser ut.

        Det främre röret, går från kat till motor. Det är en så kallad strumpa eller flexirör på detta rör.
        Från kat och bakåt, är det ett helt rör med en främre, och en bakre ljuddämpare, alltså i ett helt stycke, ingen skarv. Så det blir knöligt att byta bara bakre delen.
        Ganska ovanligt att främre röret går, på "bara" 10 år.
        Attached Files
        //R//

        Comment


        • #5
          Det stämmer nog det är nog det där flexröret som måste bytas. Det och den sista delen. För det läckte på två ställen och den sista delen är jag säker på.

          Grenröret är alltså det som går från den där flexdelen (det främre röret) och sedan in i cylindern? Grenröret är inte med på den där bilden eller hur?

          Jag känner mig lite korkad men som sagt det här är inte min grej. Men det funkar alltså bra att bara byta ut dom delarna som läcker jag måste inte byta hela avgas bara för sakens skull.

          Besiktningsmannen sa att det inte var någon idé att täta på något sätt utan han rekomenderade att jag bytte delarna iaf. Jag antar att han har rätt i det? Det är inte nån fin bil så går det att komma undan billigt så gör jag det.

          Det kan väl inte vara så besvärligt att byta det där iaf va?

          Jag åker dock på och hyra en hall två gånger för jag måste ändå hissa upp bilen och kolla exakt vart det läcker så jag inte köper fel grejer.

          Bör man köpa nån sats med klämmor/eller dylikt och grejer när man ändå är igång? Eller ingår det när man köper delarna.

          Originally posted by Rolando

          Ganska ovanligt att främre röret går, på "bara" 10 år.
          Tror inte den är så bra skött tidigare. Det är ganska mycket konstigheter med denna bil. Jag står lite i valet och kvalet att fixa den eller sälja den svinbilligt. Men man har ju börjat lägga pengar på den så det känns dumt att göra av sig med den. Satte tex på 4 helt nya däck bara för nån vecka sen. Men jag ska börja med att göra en kalkyl på vad det kostar att få igenom den i besiktningen.

          Fick några fler nerslag kan skriva om dem i nästa inlägg så det inte blir så mycket text.

          Jag tackar så mycket för alla svar jag fått.
          Last edited by CyklarHellre; 15 December 2009, 23:25.

          Comment


          • #6
            Re: Avgas

            Originally posted by Rolando
            Det främre röret, går från kat till motor. Det är en så kallad strumpa eller flexirör på detta rör.
            Ganska ovanligt att främre röret går, på "bara" 10 år.
            Det var paj på min, då bara 8 år.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Fler nedslag.

              * Helljus. Felaktig funktion.
              Mitt halvljus är starkare än mitt helljus och så har det varit ända sedan jag köpte den. Märkte inte det föräns efteråt.

              Besiktningsmannen nämnde nått att det kunde vara ett spänningsfall. Jag vet inte allst vad det innebär.

              Detta måste jag förmodligen lämna in bilen om jag vill ha det fixat för jag vet inte äns vart jag ska börja annars.


              * Handbroms höger. Otillräcklig verkan.

              Bromsarna funkar. Vet inte vad detta kan vara men detta borde jag kunna fixa själv om någon tipsar bara hur jag ska göra. Kan det vara så enkelt att något behöver smörjas bara? Eller?


              * Ena bromsljuset trasigt. Glödlampa. Detta kan jag iaf fixa själv helt säkert.


              Övriga saker som faktiskt talar för att sälja den billigt som reservdelsbil.

              * Den drar 1 liter milen stadskörning. Det kan inte vara rätt.

              * Den har dött oförklarligt vid några tillfällen. Vid alla gånger utom en har den dock startat upp direkt igen. Den gången den inte ville krävdes det att motorn kallnade först.

              * Tändstiften sotar igen sa nån när jag servade bilen. dom var kolsvarta.

              * En kompis som påstår att han kan mycket säger att det låter som den går på 3 cylindrar. Detta tror jag dock inte stämmer för det har ingen annan nämnt och jag själv hör inget konstigt med den.

              * Värmen i bilen funkar knappt. Blir lite halvljummet efter 20 minuter innan dess blåser det bara kallt. Enligt fiat kan det vara värmepaket som kostar 10 000 kr att byta.

              * Masterkey nyckeln och kodkortet fick jag inte med när jag köpte den.


              Det var det. Svårt för er att säga men vad hade ni gjort? Det känns nästan som det är dags att ge upp denna bil

              Jag kan posta bilder på den om ni vill.

              Jag är verlkligen trött på denna bil som kanske hörs. Visst. Mycket är ju rena slitagegrejer men jag är lite orolig att ja sitter på en tickande pengabomb. När är det dags att sluta lägga ner mer pengar på en bil? När är det okey att fortsätta?
              Last edited by CyklarHellre; 15 December 2009, 23:39.

              Comment


              • #8
                Låter som att lambdasonden kan vara trasig men med tanke på att du inte har nån värme tror jag mer på brusten topplockspackning. Mkt vanligt fel på denna bil. Behöver du fylla på kylvätska kanske?

                En missskött bil kan ta evigheter att få ordning på, fel delar osv..
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Originally posted by per
                  Låter som att lambdasonden kan vara trasig men med tanke på att du inte har nån värme tror jag mer på brusten topplockspackning. Mkt vanligt fel på denna bil. Behöver du fylla på kylvätska kanske?

                  En missskött bil kan ta evigheter att få ordning på, fel delar osv..

                  Nej kylarvätskan går inte åt ovanligt mycket av. Kylaren är ny för den läckte den byttes i maj/juni och jag har inte behövt fylla på sen dess. Den har väl sjunkit från max strecket till strax över min sträcket som den är på nu under denna tid. Jag har även låtit felöka bilen engång för värmen och då luftade dem kylaren men det blev ingen skillnad.

                  Tidigare ägare har använt kylarcement på den. En teori är att nånting tex värmepaket kan ha täppts igen?

                  Kan topplockspakningen vara trasig utan att den drar mer vatten? Finns det något enkelt sätt man kan kolla det på?

                  Lambasond. Finns det nått enkelt sätt att kolla den på?

                  Vad är det för något som går från kamremen till nånstans. En slags givare. Jag har vetat vad den heter men har glömt bort det. För den var nämligen lös ett tag. En kompis upptäckte det och satte fast den med ståltråd. Kan den ha nått med lambasonden att göra?


                  EDIT: Jag förstår att jag kanske framstår som lite oseriös med bilar. Men jag lämnar in den väldigt ofta för att få saker fixade och sköter servicar och tvätt och sånt. Men jag har tröttnat lite just nu. Sen just med den här är jag lite försiktig för jag vet inte om jag är beredd att lägga mer pengar på den.

                  Men jag tycker det är svårt att bedöma. Alla bilar blir det ju fel på och bilen är ju inte direkt ny och för prisklasser runt 10 får man antagligen räkna med endel problem.
                  Last edited by CyklarHellre; 16 December 2009, 00:07.

                  Comment


                  • #10
                    värme och bensinförbrukning kan väl vara termostaten som läcker, om det nu är samma som på GTn (tror det).

                    Det skall inte gå åt kylarvätska över huvud taget dock, jag tycker att det försvinner lite på min bil också, verkar som om det klarar sig fint på sommaren men på vintern och med många starter verkar det försvinna (mao verkar det försvinna mer i takt med fallande temp ute och vid start, inte att den drar vatten när man kör, underligt nog). Plus att den går på 3cylindrar när man startar den efter en dag i under +5. Det märker du på att den låter som en gammal disel-båtmotor när man varvar, svarar konstigt på gasen, vägrar varva och är ruggigt trött och orkeslös. Så var det med min i alla fall.
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      Okey.
                      Nä jag har redan bestämt mig att göra mig av med den. Orkar inte hålla på längre.
                      Så vill nån ha en reservdelsbil eller renobj så är det bara att höra av er med bud.

                      Men jag tackar för alla svar jag fått.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by CyklarHellre
                        Okey.
                        Nä jag har redan bestämt mig att göra mig av med den. Orkar inte hålla på längre.
                        Så vill nån ha en reservdelsbil eller renobj så är det bara att höra av er med bud.

                        Men jag tackar för alla svar jag fått.
                        Var finns bilen?

                        Comment


                        • #13
                          Du har PM.

                          Finns i sthlm. För närmare detaljer skicka PM.

                          Comment

                          Working...
                          X