Announcement

Collapse
No announcement yet.

Värmeproblem Punto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Värmeproblem Punto

    Tänkte kolla om nån mer råkat ut för samma sak:
    Kass värme i Punto MkII?

    Inget fel på själva värmen, det blåser hetluft där det ska osv.
    MEN - det blåser även iskall friskluft från under handskfacket, rätt ner på hö passagerares fötter. Summa summarum blir det inte speciellt varmt i bilen vid sådär -16grader.

    Nån ide?

    Har redan kollat i motorum och under instrumentbräda (det lilla man kan se) osv efter hål/sprickor utan resultat.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

  • #2
    Kanske läge att ligga på rygg på passagerargolvet/stolen och försöka känna var det kommer ifrån samtidigt som man kör? Om du tar bort kupefläkten kanske du ser bättre? Jag har bytt en krånglande fläkt på en Mk2 och den är mycket lätt att lossa.

    Långsökt orsak, ökat tryckfall pga gamla löv eller liknande kanske gör att luften läcker ut innan värmepaketet?

    Läcker det då bilen står stilla med fläkten på högsta hastigheten?
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #3
      Har faktiskt inte testat med full fläkt stillastående, får göra det.
      Det märks mest i motorvägsfart och över, så det verkar klart hastighetsrelaterat.. Har känt med handen att källan är ganska exakt mitt bakom handskfacket.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Tilläggsisolera bilen :-)

        Kan det vara hål i torpeden för högerstyrt utförande.

        Gummitäckplupp kanske saknas/sitter på sniskan efter ngn stereo/larm klant varit där o dragit fram kablage.

        Comment


        • #5
          Originally posted by tempra33
          Tilläggsisolera bilen :-)

          Kan det vara hål i torpeden för högerstyrt utförande.

          Gummitäckplupp kanske saknas/sitter på sniskan efter ngn stereo/larm klant varit där o dragit fram kablage.
          Nej på allt, förutom möjligheten att nåt sitter snett ja. Bakom all isolering..
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Yes, tror jag är problemet på spåret..
            Fick idag hjälp att köra bilen med mig liggande under brädan. Luften kommer från ovansidan fläktpaketet, från en lös lucka! Jäkligt skumt, det gick att röra på den m handen och den var inte kopplad till nåt reglage.. Eller så ska den vara det?
            Hur som, där kom kallluften ifrån. Nu får jag se hur mkt som går att plocka isär utan att riva hela brädan..
            Last edited by per; 16 January 2010, 00:59.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Originally posted by per
              Yes, tror jag är problemet på spåret..
              Fick idag hjälp att köra bilen med mig liggande under brädan. Luften kommer från ovansidan fläktpaketet, från en lös lucka! Jäkligt skumt, det gick att röra på den m handen och den var inte kopplad till nåt reglage.. Eller så ska den vara det?
              Hur som, där kom kallluften ifrån. Nu får jag se hur mkt som går att plocka isär utan att riva hela brädan..

              Told U so :-)

              Comment


              • #8
                Haha, nej det var fläktpaketet som läcker. Alltså fläkthuset i plast som motorn sitter i. Nu blir det att ta loss själva motorn o se hur mkt man kommer åt där.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Jag råkade ut för en sak imorse (fast något intensivare) när det var -14 grader ute och bilen var en isklump. Gamla kylvätskan var mer vatten än glykol och när jag körde så kom det ingen värme alls i kupén, konstant kall luft hela vägen till jobbet. Kan det vara en propp i systemet som gör att jag inte får varm luft alls, även om motorn blivit varm? Det är klima på denna modell och för att tillägga så blev det en propp i kylsystemet så att bilen började gå varm (Fick sedan låta den gå på tomgång ett tag för att släppa proppen och hålla tempen resten av resan)..

                  Comment


                  • #10
                    Hade jag haft ispropp hade jag inte vågat köra alls med tanke på skaderisken..
                    Blir väl att tina upp, tömma ur och fylla på med glykol tills fryspunkten är ok?
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Du kommer inte åt att känna på slangarna till värmepaketet?
                      Är de hårda har du frusna slangar.
                      Har man åkt på en propp brukar de släppa om man låter bilen stå ett tag då motorn blivit varm.
                      Men det är inte att rekommendera att köra med för lite glykol. Det fryser ganska lätt i kylaren iom att den kalla luften-fartvinden gör att "kylan ökar" och det fryser i kylaren. När sedan termostaten öppnar och det inte blir någon cirkulation kan det hända saker.
                      Fiat Punto Easy 1.2 -13
                      Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                      Comment

                      Working...
                      X