Announcement

Collapse
No announcement yet.

Toppfart Fiat Uno 55 -85

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Toppfart Fiat Uno 55 -85

    Någon som vet vad en uno 55 gör i toppfart? Ska köra en lååång bit, å ja vet inte ens om den gör 120?
    1985 - en fin årgång.

  • #2
    Säkert 140 Tror ja
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      Tog en titt hördudu i Alla Bilar 85 och det är 150km/h för Uno 55 (och 160km/h för Uno 70S).

      Alla som stavar "och" med "å" blir bannade efter tre poster.
      Last edited by per; 8 May 2010, 09:56.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Vroom

        Det är ju lysande! Då kommer det ju att gå som en dans! Tack för svaren - härligt forum det här!
        1985 - en fin årgång.

        Comment


        • #5
          Toppfarten är nog inte problemet vid en långtur utan svankryggen...

          Comment


          • #6
            Min "gamla Uno 55 -84" fick jag upp i 160 med 3 pers i bilen. Jagade svågern i en Toyota Carina Men då lutade det svagt utför.
            Den gick som en raket, gick lätt att ligga i 130-140. Då gick den som bäst...

            Kan tillägga om stolarna. Nu kanske min nuvarande Uno har bättre stolar än de äldre...
            Den röda som ses på bilden köpte jag i göteborg. Körde hem bilen i ett svep. En resa på ca 120mil och jag blev förvånad att ryggen inte protesterade alls. Bara att tanka, käka & köra.
            Last edited by Chramon; 8 May 2010, 21:46.
            Fiat Punto Easy 1.2 -13
            Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

            Comment


            • #7
              Ja vi får väl se vad ryggen säger, nog tror jag det går bra :-) Jag är bara glad om den håller hela vägen hem, men den är inlämnad på service i veckan - så förhoppningsvis så ska den väl vara rätt så kry. Sen får man hoppas att inte farbror blå stoppar en, vet inte hur kinkiga de är. Bilen har körförbud pga missad besiktning, men den är ju påställd, skattad, och försäkrad - och jag kan påvisa att jag har en besiktningstid (även om det är 80 mil dit)
              1985 - en fin årgång.

              Comment


              • #8
                Du får formellt bara köra närmaste SBP station.

                Jag hade nog besat på vägen då jag är rädd om kortet.

                Comment


                • #9
                  En lustig?? detalj... när jag hämtade min bil. Den röda Unon.
                  Allt var frid & fröjd när jag hämtade den. Nybesiktad med några anm. skattad och försäkrad.
                  När jag kom hem så upptäckte jag att den fortfarande var avställd!! Jag hade kört genom halva sverige med en avställd bil. Föreg. ägare trodde väl att den automatiskt blev påställd genom besiktning och jag själv kollade inte så noga innan köpet. Trodde väl att allt var OK.
                  Shit happens.
                  Fiat Punto Easy 1.2 -13
                  Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                  Comment


                  • #10
                    Har kollat med polisen och besiktningen nu, och det ska inte vara några problem så länge jag har med en bekräftelse på att jag har en besiktningstid. Polisen sa att det är upp till polismannen som stoppar en att bedöma, men att de inte trodde att det skulle vara några problem. Så då kör jag! :-)
                    1985 - en fin årgång.

                    Comment


                    • #11
                      Kolla bruksanvisningen. På min 70S angavs toppfarten til 155 på 5:an och 160 på 4:an. Motorn är helt enkelt för svag på 5:an för att övervinna luftmotståndet.

                      Glöm inte att det är en tunn liten konservburk du åker i. Det blir inte mycket kvar om det smäller.
                      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                      Comment


                      • #12
                        Nu är de 82 milen mellan uppsala och piteå avklarade Tog 8.5 timme med några matstopp. Den gick som väloljad liten raket hela vägen, gick med lätthet att hålla 140 som marschfart på 5an Låg riktigt bra efter vägen, och 135 däcken e inte direkt spårkänsliga... Nu är det vaxning och rostfix på schemat i sommar... Och nya sommardäck fram före besiktningen!
                        1985 - en fin årgång.

                        Comment


                        • #13
                          ja men det är poesi att läsa! Grymt
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment

                          Working...
                          X