Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Uno blyersättning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Uno blyersättning?

    Hon jag ska få bilen av hävdar att man måste tanka 98 oktan och ha blyersättningsmedel i tanken... Måste man ha det på en 85as uno? Nån som vet?
    1985 - en fin årgång.

  • #2
    Jag körde 95 i min och blyersättningsmedel i min 55:a. Fungerade bra utan spikningar.
    Fiat Punto Easy 1.2 -13
    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

    Comment


    • #3
      Men man MÅSTE ha blyersättningsmedel? Vad kan hända om man inte har det?
      1985 - en fin årgång.

      Comment


      • #4
        Enligt en lista på min lokala mack så skulle jag behöva tillsatsen. Det var när "vanlig" 96-oktan försvann... Så du får väl kolla upp om det stämmer.
        Men du blir inte ruinerad på kuppen. En flaska kostar kanske 70 kr idag. ( Runt 50-lappen när jag köpte ) Och den räcker till 500L bensin. Så gasa på...
        Om du inte tillsätter medlet så skär ventilerna fast i styrningen och då blir det dyrbart. Jag vet inte om det är nåt annat som påverkas.
        Fiat Punto Easy 1.2 -13
        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

        Comment


        • #5
          Glöm blyersättning!
          Fiat var en av de få fabrikanter som vi introduktionen av blyfri bensin kunde deklarera att alla deras motorer i produktion riskfritt kunde och rekommenderades köra på den nya blyfria bensin. Gäller alla motorer tillverkade efter 1972. Jag tror tom att jag har sparat brevet Fiat skickade ut till alla Fiatägare då det begav sig.

          Lilla damen har nog blivit förd bakom ljuset av någon mindre kunnig person. Problemet som uppstod på den del motorer med sämre materialkvalitet som t.ex. Opel, engelska och amerikanska motorer var att bla ventilsäten tog skada av av den minskade "smörjning" som avsaknaden av bly orsakade.
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment


          • #6
            Ok, det lät ju bra. Det enda som gör mig osäker är att man får så många olika svar... Mailat 6 olika fiatverkstäder runt om i sverige, och hälften av dem svarar att man behöver blyers. De andra säger att det bara är att köra utan. Så vem ska man tro på... En bränsletekniker på shell hävdar oxå att enl. info från 80 talet så behövs det inte.
            1985 - en fin årgång.

            Comment


            • #7
              Jag kör runt med mina Ritmos och X1/9 på 95 oktan utan ersättning.

              Kollade med en kille jag känner väl som mekar med Alfa/Fiat/Lancia och han sa bestämt att det e bara att köra utan blyersättning.

              bara dumt att kasta bort pengar på det.
              Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

              Mina Bilar.. Past & Present!

              Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
              Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

              Comment


              • #8
                Blyersättning

                När den blyade bensinen försvann, så körde jag en Fiat 128-76, en Panda -84 och en Alfa 90 -85:a.
                Jag fick brev från Alfa och Fiat, att jag måste tillsätta blyersättning.
                128:an finns kvar, Alfan finns också kvar i min ägo, och jag tillsätter "bly" varje gång jag tankar.
                I stort sett de enda bilar som klarade sig utan bly på 70_talet, var Volvo 240 och VW- bilar fr.om. -76
                Och inte är det dyrt att tillsätta, när en flaska på OK-macken kostar 49:- och räcker till 500 liter
                Lite bökigt att komma ihåg, men inget annat besvärligt.
                Och då behöver man inte tillsätta andra medel, när bilen börjar rycka och gå illa, för att den "nya" bensinen är så torr, att allt i förgasaren kärvar.
                I mina kat-bilar, så tillsätter jag lite tvåtaktolja med jämna mellanrum. Då går billen utan ryckningar. Billigt och bra.
                //R//

                Comment

                Working...
                X