Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uno småfix

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Uno småfix

    Nån som vet hur man kan spänna handbromsen på en uno så den tar lite tidigare? Som kuriosa så hittade jag reservhjulet idag, helt orört - fälg och ett pirelli p4 däck i toppskick. Magiskt.
    1985 - en fin årgång.

  • #2
    Brukar va en justering under handbroms spaken.
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      Du får nog krypa under bilen för att komma åt justeringen. Minns jag rätt så sitter staget där.
      Just handbromsen brukar vara lite knepigt att få bra effekt på. Har alltid haft lite svag verkan på mina Unos. Kräver ett bestämt ryck för att få den att ta bra.
      För att få bästa effekt ( Om bilprovningen skulle klaga) se till att wirarna är i bra skick, smörj upp hävarmarna i trummorna samt "oket" som sitter på bakaxeln. Där wirarna går till hö-Vä hjul.
      Fiat Punto Easy 1.2 -13
      Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

      Comment


      • #4
        Ok, skönt med nån som verkar ha koll... :-) Den tar bra, men högt upp - vet inte hur kinkiga de kommer vara på Bilprovningen. Vad ska man smörja med, någon speciell olja eller funkar 5-56?
        1985 - en fin årgång.

        Comment


        • #5
          5-56 fungerar hyfsat men det finns bättre saker. Vanligt fett fungerar bättre och under längre tid. T.ex på axeln för oket som fördelar bromskraften hö/Vä.
          Men tar P-bromsen bra på båda hjulen behöver du inte oroa dig..
          Är det inte 5-hack på spaken som gäller?
          Fiat Punto Easy 1.2 -13
          Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

          Comment


          • #6
            Jag hoppas det, för då borde det vara lugnt
            1985 - en fin årgång.

            Comment


            • #7
              Köpte ett luftfilter på mekonomen, ett mahle, men det var för högt - fanns inte planer på att jag skulle kunna få dit locket. Det som satt där sen tidigare var ca 1cm lägre. Men han på mek. hävdade att de filter de hade till uno (de hade bosch också) alla hade samma höjdmått. Vad gör man då? Finns det fiatoriginal filter till uno, som kan ha rätt mått? Nån som vet på rak arm?
              1985 - en fin årgång.

              Comment


              • #8
                Filter

                Vad var det för artikelnr. på filtret, Mahle original, som står utanpå kartongen?
                Meca har två att välja att välja på; Art.nr 1457429953
                Diameter [mm] 243, Höjd [mm] 51
                Art.nr. 1457432111 Diameter [mm] 235, Höjd [mm] 58
                //R//

                Comment


                • #9
                  Det var på mekonomen jag handlade, men om de inte kan fixa fram ett som är 51 högt, så var det ju kanonbra att veta att meca har ett sådant. Men om man går på reg.nr så rekommenderar de båda filtret som är 58mm högt - konstigt - för det går banne mig inte dit. Men tack för tipset, då vet jag att det går att få tag på iaf! :-)
                  1985 - en fin årgång.

                  Comment


                  • #10
                    Billtilverkare kan vara lite lustiga ibland, de blandar och ger, precis som när man kuperar en kortlek, Fiat inget undantag.

                    Var glad att du inte har en fransk bil, tex Peugeot 205. Om man skall byta hjulcylindrar bak på en sådan, så har man nio (9) olika att välja mellan. Och det går inte att kolla sånt på bilens identitet innan, så man får plocka isär, och mäta, kolla hur de ser osv.

                    Hoppas att det löser sig för dig.
                    UNO är en trevlig bil som är lättkörd, beter sig väl på vägen. Bra stolar och ganska tystgående.
                    Sista Uno´n jag hade, var en 75 SXie -92:a hög utrustningsnivå och allt fungerade. Nu ångrar jag att jag sålde den. 1,5 motor på 75 hkr gjorde att det var svårt att hålla sig under 100 km/h oftast låg man på 120. Bensinsnål var den också
                    //R//

                    Comment


                    • #11
                      Nu har jag pratat med mekonomen, och när jag sa artikelnumret du angav för 51 mm filtret - så lyckades de luska fram ett och beställa :-) Nu är det besiktning i morgon, det blir spännande...
                      1985 - en fin årgång.

                      Comment


                      • #12
                        Rolando, håller med om Uno 75SX.. en av Fiats allra bästa bilar helt klart.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          UNO

                          En bild på min Uno som den såg ut, när jag sålde den för tre år sedan. Den var då 15 år gammal.
                          Den ser grå ut på bilden, men den var gröngrå metallic--mer åt det gröna

                          Attached Files
                          Last edited by Rolando; 25 May 2010, 11:24.
                          //R//

                          Comment


                          • #14
                            Oj! Fin!
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Gasfjäder

                              Köpt en ny gasfjäder till bakluckan, som jag ska byta... Men hur får man bort den gamla? Inte bara med våld, det har jag prövat... Nån som har nån idé?
                              1985 - en fin årgång.

                              Comment

                              Working...
                              X