Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ang Motornummer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ang Motornummer

    Tjenare!

    Är ute efter lite information om min motor. Det jag behöver veta om är årsmodellen på den samt lite allmän info.

    "603AT. 137643765 x2"


    Om någon vet hur man ska gå till väga för att få reda på informationen är jag tacksam för all hjälp.


    // Zeno_

  • #2
    Verkar vara en Uno Turbo, när jag googlade lite fick jag upp detta;

    http://www.industrialbusiness.info/t...s=fiat&idcat=2

    HAr du nån bild på motorn?
    Fiatlös

    ___________________

    Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

    Comment


    • #3
      Uno Turbo är det ja. men årsmod? allt jag ser är att det är e VL2, men står inget om årsmodellen som motorn sitter i?

      Bild har jag tyvärr inga.

      Comment


      • #4
        http://www.garaget.org/mypage/galler...8&image=429100

        http://www.garaget.org/mypage/galler...8&image=429099


        Bilder på motorn från förre ägaren.

        Comment


        • #5
          VL2 är Warner Ishis modellbeteckning på turboaggregatet. Din motor är 1301cc och satt i de bilar (Mk1) som såldes i Sverige mellan 86-89. I Sverige såldes även MK2 90or med 1,3 litersmotorn som annars borde haft 1,4. Finns en tidig 1299 cc motor också men den har aldrig kommit hit.
          Du kan gå på uppgifterna i Haynes manual. Allt utom borrningen stämmer.
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment


          • #6
            Om du har möjlighet så kan man kolla splinsen på den utgående axeln som kopplingen sitter monterad på.

            17 splines; årsmodell 86-88A

            20 splines; årsmodell 88B-90

            Hyfsat säker på detta då jag bytte koppling på min egen Uno T för några år sen. TurboB kan säkert fylla i.
            Fiatlös

            ___________________

            Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

            Comment


            • #7
              Fiat bytte till en robustare växellåda mitt i produktionsåret 1988. Synkningen mellan 2an och 3an tålde inte vridmomentet i turbomotorn med Ritmolådan utan man plockade in delar från Tipo. Själva motorn är dock densamma ända till man gick över till 1397cc.
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment

              Working...
              X