Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vart får jag tag på membran till förgasaren på en Uno 92?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vart får jag tag på membran till förgasaren på en Uno 92?

    Letar som bara den efter ett nytt membran till förgasaren då det gamla verkar va skrot då det inte kommer in någon bensin i själva förgasaren!

    Nån som vet vart man kan få tag på det? Eller rent av en komplett förgasare till vettigt pris?

    är iaf en 1.1 liters -92a (förgasarinsprut eller va man nu kallar det)

    tacksam för ett snabbt svar

  • #2
    Som du anar själv sitter det ingen förgasare på den bilen, är lite för modern för det. Den har pump vid tanken och SPI (single point injection) som kanske ser ut lite som en förgasare. Så hissa upp bilen bak och kolla om det kommer ström till pumpen. Vet tyvärr inte exakt var den sitter på den modellen..
    Ett tips är att inhandla Haynes verkstadshandbok för Uno, har man mkt nytta av. Finns bl.a på eBay.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Originally posted by per
      Som du anar själv sitter det ingen förgasare på den bilen, är lite för modern för det. Den har pump vid tanken och SPI (single point injection) som kanske ser ut lite som en förgasare. Så hissa upp bilen bak och kolla om det kommer ström till pumpen. Vet tyvärr inte exakt var den sitter på den modellen..
      Ett tips är att inhandla Haynes verkstadshandbok för Uno, har man mkt nytta av. Finns bl.a på eBay.

      Det kommer bensin fram. men det är nått mysko i den som ja kallar förgasare. tror nämligen membranet i den är skrot, för ja fick nämligen start på den sist när ja gjorde rent "förgasaren" och satte tillbaka..

      och jag har rep.handboken på datorn försökte skriva ut men färgen tog slut i skrivaren :P

      Comment


      • #4
        Originally posted by per
        Som du anar själv sitter det ingen förgasare på den bilen, är lite för modern för det. Den har pump vid tanken och SPI (single point injection) som kanske ser ut lite som en förgasare. Så hissa upp bilen bak och kolla om det kommer ström till pumpen. Vet tyvärr inte exakt var den sitter på den modellen..
        Ett tips är att inhandla Haynes verkstadshandbok för Uno, har man mkt nytta av. Finns bl.a på eBay.
        SPI lät intressant, finns det någon TC motor som använder denna typ av insprut?
        Hade tänkt köpa ny förgasare m.m. till min spider men kanske kan detta vara ett bättre alternativ.
        www.strigin.se

        Comment


        • #5
          SPI satt på sena Regatta 100Si.e., 90Si.e. och Tipo DGT. Glöm den om du vill ha mer prestanda! Bra förgasare är nog en bättre idé, eller riktigt insprut som Croma eller Argenta hade.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            tillägg så funkar bilen nu.. va nästan lika "förgasare" på golf 3 från 92.. det enda va att den va lite större i spjällhuse men va gör det när den gick som en kula :P

            Comment


            • #7
              Haha kul!
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Originally posted by per
                Haha kul!
                ja man lär sig nått nytt varje gång.. kompisen som va lite mer haj på dessa saker sa att han kände igen denna typ och sen efter en stunds tänkande..
                så sa han te mig: vag har ju liknande..

                och ja har ju en golf 3a ståendes som ska säljas i delar då va ja snabbt där och plocka löst den och insåg att det va samma saker förutom placeringa för gaswiren men det tog ja från den gamla och sen blev det golf3ans luftburk som senare ska ha öppetluftfilter för att få lite mer motstånd :P

                lite trimming i samma veva hehe

                röpe så gött när ja drog iväg sa folket häromkring

                Comment


                • #9
                  snabb fråga.. varför har jag en kass tomgång när bilen är kall? och sen vandrar den lite när den är varm.

                  måste ha ordning på det innan tisdag då ja ska besikta bilen tänkte ja

                  Comment


                  • #10
                    Kan det ha att göra med att din "Golf-förknasare" inte är bestyckad på samma sätt som originalet?
                    Fiat Punto Easy 1.2 -13
                    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Chramon
                      Kan det ha att göra med att din "Golf-förknasare" inte är bestyckad på samma sätt som originalet?

                      nja det ska nog inte ha nått med den att göra.. finns det ingen tomgångsmotor på en sådan bil?

                      har bara mekat volvo tidigare som är hur lätta som helst!, visst det går att köra fiaten, lite ryckig i början men när den är varm så går den utmärkt.
                      om det är nått med att den rycker när man kör så skulle ja tippa på strypningen som jag va tvungen att sätta tillbaka då ja inte hade nått annat att sätta i botten..

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by per
                        SPI satt på sena Regatta 100Si.e., 90Si.e. och Tipo DGT. Glöm den om du vill ha mer prestanda! Bra förgasare är nog en bättre idé, eller riktigt insprut som Croma eller Argenta hade.
                        Nää jag är inte ute efter mer effekt snarare jämnare gång samt se om förbrukningen minskar, känns som att den borde kunna kontrollera förbränningen bättre.
                        Har kollat runt lite på nätet och det verkar som delarna från en Regatta 100Si.e kanske kan passa med lite modifikation, ska kolla runt lite på skrotarna så får vi se vad som dyker upp.
                        www.strigin.se

                        Comment

                        Working...
                        X