Announcement

Collapse
No announcement yet.

Växellådsolja Fiat Uno

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Växellådsolja Fiat Uno

    Hittar inte instruktionsboken till min Fiat Uno -55. Tänkte byta växellådsolja för att ev bli av med lite missljud från lådan. Men vad rekommenderar tillverkaren att man ska ha för olja? Och hur mycket rymmer den arma italienaren? Råd mottages tacksamt :-)
    Attached Files
    1985 - en fin årgång.

  • #2
    Kör på Castrol SMX-S, kommer nog funka fint! Mängden vet jag ej, men den står bak i instruktionsboken. Borde ligga runt 1.5-2liter.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Det går i 2,4 l olja i växellådan.

      Mycket fin bil du verkar ha - - grattis....

      //R//

      Comment


      • #4
        Ser ut som min gamla pärla som jag hade i 15 år & den bara gick & gick...
        Du har inte oljeläckage runt drivaxlarna?
        Min var torrkörd pga detta när jag köpte den så den hade lagerljud. Rev växellådan bytte difflager samt några andra lager och då blev den tyst. Bytte även tätningarna vid drivaxlarna men blev inte 100%-igt då tätningslägena mot drivaxlarna var slitet. Fick pytsa i lite då & då.
        Fiat Punto Easy 1.2 -13
        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

        Comment


        • #5
          Jo... jag har nog det. Vid en sån där gummidamask som är vid växellådan nånstans så är det rätt kladdigt. Kan det vara det som gör att den vibrerar vid gaspådrag ibland oxå...?
          Oj det här börjar låta dyrt, jag är varken händig eller intresserad av att meka. Så det blir väl att lämna in och hoppas på det bästa.

          Å var hittar jag nya torkarblad till strålkastarna?
          Verkar inte vara lätt att hitta...
          Last edited by fiatuno; 3 November 2010, 19:35.
          1985 - en fin årgång.

          Comment


          • #6
            Du har inte oljeläckage runt drivaxlarna?
            Min var torrkörd pga detta när jag köpte den så den hade lagerljud. Rev växellådan bytte difflager samt några andra lager och då blev den tyst. Bytte även tätningarna vid drivaxlarna men blev inte 100%-igt då tätningslägena mot drivaxlarna var slitet. Fick pytsa i lite då & då.

            När du säger att du bytte tätningar vid drivaxlarna, menar du damaskerna då, sitter tätningarna i damaskerna, eller är det nåt annat man byter?
            1985 - en fin årgång.

            Comment


            • #7
              Kommer inte exakt ihåg hur det såg ut, men det är "damaskerna" som sitter mot växellådan. Satt i 3 bultar tror jag. Inuti den sitter en packbox som tätar mot själva drivaxeln. I drivaxeln hade det nötts ett spår så den tog inte tätt.

              Jag fantiserade lite om att modifiera/ "limma ihop" bälgen något och på så vis ändra tätningsläget på axeln för att få det tätt, men det blev aldrig av...
              Fiat Punto Easy 1.2 -13
              Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

              Comment


              • #8
                Hej !
                Om det är en vanlig packbox som sitter där så kan man ta en lite smalare alt tjockare packbox så kommer tätningsytan i att annat läge.Har gjort så ngn gång på andra bilar. / mats
                Mats Nilsson

                Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                Comment


                • #9
                  Tack för snabba svar :-) Har lämnat in den på verkstad nu, så jag hoppas att det löser sig med att de byter tätningen...

                  Ska bli skönt att få det fixat så man kan ge sig ut på vägarna igen - Unon trivs riktigt bra med några decimeter snö och vinterväglag :-)
                  1985 - en fin årgång.

                  Comment

                  Working...
                  X