Announcement

Collapse
No announcement yet.

CODE lampa lyser

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • CODE lampa lyser

    Min Punto 60 från -00 går igång om jag låter minuspolen på batteriet vara bortkopplad i 30 minuter. Kan starta om bilen om jag stannar inom kort igen, men efter en längre biltur så är problemet tillbaka med lysande (inte blinkande) CODE-lampa och att bilen vägrar starta.

    Imorgon ska jag testa att gå förbi startspärren med nödstartproceduren: Pumpa gasen och räkna blinkningar.

    Undrar om en sådan procedur är detsamma som att "koda om nycklar"?

    Kan denna nödstart lösa problemet med CODE-lampan eller kan det öka på mina startproblem så att "batteri-tricket" inte funkar längre?

  • #2
    Tror jag inte, batteritricket rebootar alltid.. Kolla däremot med Fiatverkstad om det finns nån felkod lagrad?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Tack för svaret! Inga felkoder, vad jag vet.

      Ny info (lång historia som jag hoppar över): Verkstan säger att det kan vara något som heter lässpole som ska bytas. Sedan måste nycklarna programmeras om vilket betyder att bara aukt. Fiatverstäder kan fixa.

      Någon som kan berätta mer om denna lässpole och omprogrammeringen?

      Edit: Nu har jag googlat lite efter lässpole/antennring(?) men det verkar som att bilen borde gå igång och stanna först efter ett par sekunder ifall det är den som spökar. Stämmer?

      Såg också att någon tipsade om glappkontakt. Kunde ordnas med kontaktfett på kontakterna till spolen. Det låter bra mycket trevligare. *hoppas*

      Har också hittat en annan trolig anledning och det är jordningsfel.

      Det jag håller på med är alltså att försöka hitta andra enklare och billigare saker som borde kollas av först innan man ger sig på att byta saker i bilen. Är så less på reparationer som kostar tusenlappar och sällan ger önskat resultat. Tips tas gärna emot!
      Last edited by tantgrå; 9 February 2011, 12:02.

      Comment


      • #4
        Antenn läser nyckeln bara vid start ögonblicket (stöldskydd), omprogramering borde inte behövas då centalenhet behålls och nyckel är densamma!

        Antenn har bytts på Viabil vid startproblem bla.
        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
        S/y Mascot
        S/y Rebell
        20vT
        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

        Comment


        • #5
          Tack för infon!

          Kan jag ha fattat fel då? Att denna "läs spole" är något annat än antennen?

          Har svårt för alla benämningar. Jag scannar av allt som skrivits både här och på ett engelskt fiatforum kring CODE-lampan och startproblem men kan inte riktigt förstå vad det är de menar. Kan det vara immobilisern eller kodboxen?

          Edit: Eller Code reader?? Nää, den verkar ju ha med styrningen att göra.

          Gaaaah! Jag blir galen...
          Last edited by tantgrå; 9 February 2011, 16:10.

          Comment


          • #6
            "Antenn" är en sändare å mottagare, den frågar nyckeln (impuls) och nyckeln svarar med rätt kod (tecken å lampan släcks) först då vill styrenheten bevilja start (tandning på) av motorn. (finns fler sensorer som måste ge rätt värde dock men de är väl kollat?)
            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
            S/y Mascot
            S/y Rebell
            20vT
            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

            Comment


            • #7
              Vet ärligt talat inte vad verkstan har kollat. De kunde inte hjälpa mig i alla fall utan rådde mig ta den till Fiatverkstad.

              Men... nu har jag fått hem bilen och hittade i handskfacket ett papper med FELKODERNA =)

              "Bränsle/Tändning /188A4.000 - IAW 59F - MT/AT)

              DTC Beskrivning
              U1600 - Transponder; intermittent
              U1601 - CAN: databuss
              - Intermittent

              Kunde som vanligt starta bilen eftersom batteriet varit urkopplat. Nu står bilen hemma hos mig och jag avvaktar att den ska bli icke startbar igen så att jag kan testa den där nödstarten. Det var Fiatverkstan som ville veta om den proceduren fick igång bilen.

              Comment


              • #8
                De har tydligen kollat med diagnos instrumentet och de verkar vara ngt. fel med antenn eller ledning/kontakt för den?
                Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                S/y Mascot
                S/y Rebell
                20vT
                Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                Comment


                • #9
                  Jag har inte fått så mycket info av verkstan. Men som sagt, de hänvisar till Fiatverkstad och att en grej behöver bytas + nycklar omprogrammeras. Det är pga det sistnämnda som ingen "vanlig" verkstad kan göra något.

                  Hittade detta inlägg i en tråd här och blir än mer förvirrad:

                  http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...ht=U1600+U1601

                  "u1600 samt u1601 är stöldskyddets felkoder båda coderna är inget att bry sig om då den sätter dom felkoderna dagligen . Ena blir om man vrider nyckel till startläge innan codelampan slocknar , andra blir närman fipplar med tändnyckeln eller har mycket skit hängandes på nyckelknippan."

                  Comment


                  • #10
                    Den felkoden kan säkert lagras om du har ngt. fel på de vi pratar om.
                    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                    S/y Mascot
                    S/y Rebell
                    20vT
                    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                    Comment


                    • #11
                      Är det någon som vet vad denna kabel (se bifogad jpg) är för något och om mina startproblem kan bero på att den ser ut som den gör?

                      Den sitter ganska rakt under batteriet kan man säga.

                      Jag var och petade på den lite häromkvällen och nu har bilen startat finfint ungefär 10ggr på raken.
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Jag tror det är givaren i växellådan för backlampan. Har inget att göra med startproblem..
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment

                        Working...
                        X