Announcement

Collapse
No announcement yet.

Placering av vattentemp.givare?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Placering av vattentemp.givare?

    Tjenare,

    är helt ny här på forumet och tämligen grön på bilmek oxå... Därav en kanske "dum" fråga :-p

    Det är så att jag har en Fiat Punto 55S, 1999 års modell som jag nyligen bytt termostat och termokontakt(kylfläkt) på... Anledningen är att den "överhettade", efter att ha bytt dessa smådelar så har jag börjat fundera på om den verkligen överhettade, överhettningslampan tänds fortfarande men jag blir inte av med något kylvatten!!!

    Min tanke nu är att det kanske är vattentemperaturgivaren som är kass! Har beställt en ny som jag hämtar under eftermiddagen, men jag har inte en aning om vart den sitter? Någon som kan hjälpa mig med detta?

    Jag gjorde ett dyk i motorrummet igår och misstänker att det kan vara den givaren som sitter till vänster bakkant på motorblocket (nästan mittemot termostatens placering)? Tror ni jag är rätt ute?
    Last edited by JothaR; 11 May 2011, 10:47.

  • #2
    http://www.fiatforum.com/punto-guide...0-onwards.html

    Eller sitter den här även på en 1.1a från -99 tro??? Såg inte den igår när jag kollade, får kika idag när jag kommer hem tror jag :-p

    Comment


    • #3
      Överhettad motor är inte bra, och byte av sensorer hjälper nog inte. Kylsystemet är mekaniskt. Hade termostaten varit kass hade du haft för kall motor. Det man kan misstänka är isf luftfickor i systemet pga att det inte är luftat.. Har du dålig värme med?
      Annars går det alltid snabbast att ta bilen till en Fiatverkstad, ett forum är VÄLDIGT begränsat när det gäller felsökning..
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Visst är forum begränsade vad det gäller felsökning, men samtidigt skall man aldrig säga aldrig för det brukar dölja sig enorma potential i den "know-how" som gömmer sig på såna här ställen oxå =)

        Jag tror ju alltså inte att motorn blir överhettad, jag tror att "värmelampan" tänder sig "falskt" så att säga?! Bilen har ju ingen skala för temperaturmätning, utan bara en röd lampa för varning. Vilket gör det lite svårbedömt :-p

        När jag bytte termostaten så märkte jag en markant skillnad på temperaturen på kylvattnet, men som sagt... Den kokar inte för mig varför jag tror att givaren skulle kunna vara slut! Det är dessutom så att kontakterna till kylfläkten är utbytta, men värmen på systemet går inte upp såpass så att kylfläkten startar innan varningslampan (för överhettning) tänds. Kylfläkten har jag "tjuvkopplat" och den fungerar som den skall...

        Lufta systemet kanske är något man skulle testa oxå?!

        Men som sagt, någon som vet vart givaren sitter? Tycker att det mest logiska skulle vara kring termostaten... Men ville ju bara kolla om någon visste med säkerhet

        Comment


        • #5
          Om du har bytt t.ex. termostat utan att lufta systemet har du nästan garanterat luftfickor. Bra o billigt med verkstadshandbok på Biltema..
          Faran med luftfickor i toppen är att den kan slå sig, spricka osv., med dyra reparationer som följd.

          Svårt att läsa din text tycker jag.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            *SkämS*

            Har precis fått ett ypperligt exempel på "know-how" på forum! Verkar som att jag initialt hade en trasig termostat och när jag sedan efter termostatbytet avluftade systemet så gjorde jag det bara på avtappningen på kylaren...

            Kom på det när jag sökte runt och hittade dennahttp://www.fiatforum.com/punto-guides/43906-how-bleed-punto-cooling-system.html

            Tack för hjälpen

            Givaren ligger kvar i obruten förpackning när det ändå vart fel givare som jag fick...

            Edit:
            Verkar som att detta forum inte gillar FireFox! Det som jag skrev tidigare (FF) går ju inte att läsa här i IE Något att notera...

            Comment


            • #7
              Ok!
              Konstigt, har alltid kört Firefox. Ska inte vara några problem.. Det kan ju vara nån proxy-inställning i din dator..? Vet för lite om sånt.
              Last edited by per; 11 May 2011, 21:38.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Textkodningingen kanske inte passar?
                Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                S/y Mascot
                S/y Rebell
                20vT
                Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                Comment

                Working...
                X