Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skrapljud bak efter däcksbyte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skrapljud bak efter däcksbyte

    Tjena,

    Bytte till vinterdäcken på punton, roterat däcken mm. efter alla konstens regler...

    Men: Har haft strul med bromsarna tidigare, och nu skrapar det bak, samt att bromsverkan på handbromsen verkar ha försvunnit?

    Hur kan detta hänga i hop med ett däckbyte?

    Noteras bör att skrapandet blir mindre om man trycker lätt på bromspedalen.

    Har bytt:ett ok fram, främre bromsslangar alla belägg nyligen, så detta är märkligt?

    Någon som har ett svar?

    Vet att på en gammal volvo jag hade en gång i tiden, kunde man spänna handbromsen med en skruvmejsel bak i själva bromstrumman...Har punton ngt liknande system?

    Behöver gärna omgående svar....Tack tack!
    http://i940.photobucket.com/albums/ad241/jordbo/The%20X-files/friat8.jpg

  • #2
    Re: How to tighten Handbrake?
    Hi mate,

    Remove the small ash tray behind the hand break lever. You will then see a small allen bolt. Undo the allen bolt and pull out the whole ash tray assembly.

    You will then see two cables. These are your handbrake cables. In the middle of them is a 10mm Nut. This is the handbrake cable tension adjuster nut. Do it up (clockwise) untill the cables are no longer slack. You want about 4 or 5 clicks on the handbreak untill its fully on. Be carefull not to over tighten it, otherwise your rear brakes will rub when you drive.

    Hope that helps.

    Ursäkta engelskan, citat från fiat forum uk.
    Attached Files
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      Om jag förstår dig rätt:
      Spänna upp bromswire'n, -borde lösa kass handbroms=ta bort skrapljud vid färd.

      Alltså är det för lite spänning i wiren, vilket kompenseras när man trycker lätt på pedalen?

      Tack för tipset! Märkligt att det skulle hänga ihop med däcksbyte???
      http://i940.photobucket.com/albums/ad241/jordbo/The%20X-files/friat8.jpg

      Comment


      • #4
        Tror inte de men vill du spänna får du följa guiden
        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
        S/y Mascot
        S/y Rebell
        20vT
        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

        Comment


        • #5
          Kolla bromsarna!

          Slitna trummor och/eller kassa bromsbackar kan få armen som sitter på ena bromsbacken (för handbroms) att rensa navet från magneter, eller vad det nu är, som påverkar ABS givaren.
          Jag har provat den enkla lösningen att bara spänna wiren, och det blev onödigt dyrt och jobbigt.
          det som låter är sannolikt nämnda arm som går emot hjulnavet.
          har du inte ABS går dock inget direkt sönder...
          Car portfolio;

          Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
          Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
          Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
          Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
          Chrysler: New Yorker salon -63
          RollsRoyce: Shadow -68

          Comment


          • #6
            jo just det.

            punton från -00 har själv-justerande bromsbackar bak, dom justeras ut lite varje gång du drar i handbromsen om behovet finns.
            med slitna trummor (rost-kant innanför slit-ytan) blir det ganska besvärligt att få av dom , speciellt med fullt ut-justerade bromsbackar. och att släppa på handbroms wiren släpper INTE tillbaka backarna...
            Car portfolio;

            Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
            Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
            Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
            Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
            Chrysler: New Yorker salon -63
            RollsRoyce: Shadow -68

            Comment


            • #7
              Insåg idag att jag hade en annan uppsättning bultar till vinterdäcken, ca 1cm kortare.
              Bytte till dessa, inget skrapande längre, men nästan ingen handbromsverkan heller...
              Bromspedalen verkar mer normal också?
              Spännt wiren lite enl. instruktion

              Blir väl till att kolla över beläggen igen

              Men vad påverkade isåfall de längre bultarna bak? gick de för långt in i trumman och blockerade ngn annan funktion?
              http://i940.photobucket.com/albums/ad241/jordbo/The%20X-files/friat8.jpg

              Comment


              • #8
                Ngt. kan ha slagits sönder pga. bultarna
                Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                S/y Mascot
                S/y Rebell
                20vT
                Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                Comment

                Working...
                X