Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips inför Puntoköp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips inför Puntoköp

    Hej,

    Då var det eventuellt dags att skaffa en Punto. Som halvitalienare är det väl på tiden att äga något Italienskt. Men, Punto är svår att få tag på information om här på nätet, iallafall på svenska. Så hittade jag detta forum, underbart, jag ger det en chans, verkar finnas en hel del kunskap här.

    Jag kikar lite på Punto, enligt bilsmart.se är -01 ganska felfria, typ styrleden som är lite tjall med. Dessutom ligger de precis i min prisklass, student som man är har man inte råd med allt för mycket.

    Så, några frågor till de kunniga:

    Hur ofta och när gör man Kamremsbyte (Punto 80 ELX 16v)
    Vad kan det tänkas kosta att göra på verkstad? Har inte utrymme eller verktyg för det själv.

    Vad bör man veta om Punton? Några speciella sjukdomar, något man ska tänka på innan köp eller när den är i ens ägo? Något att se upp för, eventuellt laga?

    Ha det fint alla!
    /aK.

  • #2
    Lustigt, du missade just en tråd om exakt detta längst upp under Allmänt! Där finns många svar.

    http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?threadid=14007

    Kamrem skall bytas vid 8000mil/5år, det som inträffar först.
    Typfelen verkar vara känslig topplockspackning och dito tändspolar. Samt ägare som struntat i att sköta bilen (väldigt vanligt på svenska Fiatar i allmänhet).
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Oj!

      Kanon, tack! Jag måste missade den tråden helt. Gick ändå igenom forumen och sånt. Nåväl, jag kikar där! Tack igen!

      Klistrade in mitt inlägg i ovan föreslagen tråd. En mod kan plocka bort denna tråd om de känner för det. Tack tack! =)
      Last edited by akhil; 13 November 2011, 19:03.

      Comment


      • #4
        Re: Tips inför Puntoköp

        Originally posted by akhil
        Jag kikar lite på Punto, enligt bilsmart.se
        /aK.
        Kikade på bilsmart, de verkar oseriösa visar fel punto för årsmodellen bla.
        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
        S/y Mascot
        S/y Rebell
        20vT
        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

        Comment


        • #5
          Re: Re: Tips inför Puntoköp

          Originally posted by pazzo
          Kikade på bilsmart, de verkar oseriösa visar fel punto för årsmodellen bla.
          Aj då, sajten drivs av bilprovningen tror jag =)

          Comment


          • #6
            Re: Re: Re: Tips inför Puntoköp

            Originally posted by akhil
            Aj då, sajten drivs av bilprovningen tror jag =)
            Jo, såg de. Visar bla. hur folk tar hand om bilen
            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
            S/y Mascot
            S/y Rebell
            20vT
            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

            Comment


            • #7
              Exakt, bilprovningen har ju faktiskt inte en susning om vad som är typfel. Det får de liksom aldrig reda på..
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment

              Working...
              X