Announcement

Collapse
No announcement yet.

Torkare slutat fungera

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Torkare slutat fungera

    Vad kan vara felet när torkaren fram och bak slutat fungera, och även spolarfunktionen?

    Säkringen är hel, även testat att byta för säkerhets skull. Kan det vara ett relä, men isåfall vilket? Finns ingen förteckning i instruktionsboken.
    1985 - en fin årgång.

  • #2
    Slutade båda fungera samtidigt?
    Suttit & klurat lite i elschemat... Inte lätt att räkna ut hur kretsen för torkarna fungerar.
    Hittat en gemensam bit där felet kan ligga.
    Kontrollera säkring 2 ( Heter så i mitt schema) Har du ström där även om säkringen är OK? In å mät...

    Efter säkringen går strömmen ut ur säkringsboxen via Plint G (Vet inte om utgångsplintarna är uppmärkta enl. elschemat ) Där delar kabeln på sig, en går till reglaget för fram-torkaren (orange/svart) och den andra direkt till bakrutetorkaren.(Grå/röd)
    Lycka till!
    Fiat Punto Easy 1.2 -13
    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

    Comment


    • #3
      Jag funderar på spaken? Om allt slutade fungera samtidigt, och allt borde väl gå genom spaken? Men kolla det som Chramon skrev först.

      Comment


      • #4
        Spakarna isf?
        Den har väl "sattelit-dosorna"? En fyrkantig låda på var sida om ratten... och framtorkarna på ena sidan & bak på den andra.
        Fiat Punto Easy 1.2 -13
        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

        Comment


        • #5
          Jo en spak för varje, men ska de båda ha bara lagt av. Det sjuka är att det var när jag kom hem från besiktningen som jag upptäckte att de lagt av. Kanske för att de skakade den lilla Unon så brutalt i sin iver att kugga en italienare...
          1985 - en fin årgång.

          Comment


          • #6
            Jaha, ser det ut så? Nja, då verkar det ju inte lika troligt att båda skulle pajja samtidigt.

            Comment


            • #7
              Och nu upptäcker jag att inte heller fläkten fungerar... Vad händer?? Men, men jag har iaf fått ny bärarm, och spindelled monterad - en tröst i bedrövelsen :-)
              1985 - en fin årgång.

              Comment


              • #8
                Min erfarenhet av Unon är att dom flesta skumma elfelen när saker inte fungerar är pga glappkontakt eller jordfel. Börja med att kolla det, tyvärr tar det ju tid, men du måste börja felsöka någonstans. Tror inte det är någon komponent som är trasig, brukar inte vara det.
                Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                Comment


                • #9
                  Testa allt elektriskt & se om nåt mera är ur funktion?
                  Verkar vara som du tappat? nån +-matning i säkringsboxen?

                  Jordfel tror jag inte på denna gång då fram & baktorkaren använder olika jordplintar ( Om de nu försvann samtidigt)

                  Men jag håller med om att jordplintarna är helkassa och inbjuder till fel. En multi-flatstiftskontakt som inbjuder till glappkontakt.
                  En sådan pajjade min checkpanel. Jag ersatte då jordplinten genom att klippa alla jordanslutningar, montera runda kabelskor & bulta i karrossen där plinten satt...
                  Fiat Punto Easy 1.2 -13
                  Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                  Comment


                  • #10
                    Tack för alla tips! En kompis föreslog att det kunde vara tändningslåset? Kan vissa funktioner på en bil lägga av, och att man kan relatera det till tändningslåset?

                    Den har ju startat utan problem (tills häromdan då den inte ville starta alls - se tråd "startmotor kaputt")

                    Så nu vet jag inte om det är startmotorn som är ett fel - den har skrapat och låtit illa ett längre tag - och nu vill den inte starta, och fläkt och torkare ett fel. Eller hänger allt ihop på nåt sätt? Å vad jag blir less... Får väl helt enkelt beställa en startmotor och se om iaf startfelet går att fixa, sen får jag väl ta itu med det andra senare.
                    1985 - en fin årgång.

                    Comment

                    Working...
                    X