Announcement

Collapse
No announcement yet.

Startmotor kaputt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Startmotor kaputt

    Känns som att felen hopar sig nu... Startmotorn har låtit illa, skrapat vid varje start, men bilen har startat utan problem - tills idag då den är helt död. Inte ett ljud. Så jag antar att startmotorn är trasig - och då är frågan: Kan man lämna in och "renovera" den eller är det vettigare att beställa en på skroten?

    Och passar en startmotor från tex 88ans Uno 75sx, eller har alla Unos samma startmotor? Nån som vet?
    1985 - en fin årgång.

  • #2
    Re: Startmotor kaputt

    Originally posted by fiatuno
    Känns som att felen hopar sig nu... Startmotorn har låtit illa, skrapat vid varje start, men bilen har startat utan problem - tills idag då den är helt död. Inte ett ljud. Så jag antar att startmotorn är trasig - och då är frågan: Kan man lämna in och "renovera" den eller är det vettigare att beställa en på skroten?

    Och passar en startmotor från tex 88ans Uno 75sx, eller har alla Unos samma startmotor? Nån som vet?

    Hejsan
    Vilken modell har du?
    lite mer mat nyttiga uppgifter.

    Comment


    • #3
      Re: Startmotor kaputt

      Originally posted by fiatuno
      Känns som att felen hopar sig nu... Startmotorn har låtit illa, skrapat vid varje start, men bilen har startat utan problem - tills idag då den är helt död. Inte ett ljud. Så jag antar att startmotorn är trasig - och då är frågan: Kan man lämna in och "renovera" den eller är det vettigare att beställa en på skroten?

      Och passar en startmotor från tex 88ans Uno 75sx, eller har alla Unos samma startmotor? Nån som vet?

      Hejsan
      Vilken modell har du?
      lite mer mat nyttiga uppgifter.

      Comment


      • #4
        Uno 55 -85
        1985 - en fin årgång.

        Comment


        • #5
          startmotor

          Hejsan
          Du är hänvisad till uno 55-70 inte sx eller 45, turbo men däremot alla från 128 dom hade samma art.nummer.

          Mvh
          Anders

          Comment


          • #6
            http://www.skruvat.se/Startmotor-P24191.aspx Jag undrar om den här skulle passa, står ju inte Uno 55, men det anges ju att den ska passa Uno 60...
            1985 - en fin årgång.

            Comment


            • #7
              Uno 60 och 55 är närmare släkt än 75SX, kan funka.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Ring till Skellefteå El & Diesel och hör vad de ska ha för en startmotor?
                Jag köpte en utbytes därifrån för flera år sedan till min 55:a.
                Minns tyvärr inte vad den kostade då, men ett telefonsamtal är rätt billigt.

                eller så demonterar du den & kollar vad som hänt med den. En renoveringssats kostar inte många kronor. ( Om nu lindningar & sånt är OK )

                På min nuvarande Uno började startmotorn klicka ibland. Hände ingenting alls. Hade isär den & rengjorde den, smörjde försiktigt. Har nu funkat i 3 år, ta i trä...
                Fiat Punto Easy 1.2 -13
                Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                Comment


                • #9
                  Knackade på den idag med en hammare - och vips så startade den... Men de känns inte riktigt pålitligt, antar att det är nåt där inne som behöver smörjas eller bytas... Men vet jag iaf säkert att det är startmotorn det är fel på. Blir nästa veckas projekt. Har iaf lagt på 135/80 sulorna nu - alltid nåt :-)
                  1985 - en fin årgång.

                  Comment

                  Working...
                  X