Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trasig vattenpump eller annat fel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trasig vattenpump eller annat fel?

    Hej, jag har under en längre tid på min Punto -00 haft ett konstigt fenomen. När jag kör på landsväg har jag bra med värme i kupén men så fort jag kommer in till stan och stannar vid ett trafikljus så försvinner värmen.

    Jag har inte brytt mig så mycket om det men nu under sommaren har jag haft tillfällen då bilen gått varm och börjat koka . Jag upplever det som att det inträffar när man står en längre stund på tomgång (elfläkten fungerar och går för fullt när den blir varm).

    Nu har detta fenomen blivit mycket tydligare då jag uppmärksammar det varje morgon när jag åker till jobbet nu när det börjar bli kallt och det är vägarbete efter E4:an så jag blir ståendes stilla en stund.

    Alltså, när jag har bra med varv på motorn funkar kylning och värmen i kupén men när varvtalet minskar försvinner värmen i kupén och motorn vill gå varm.

    Vad tror ni, är det vattenpumpen som lagt av eller är det kanske kylaren som börjat "korka igen"? Eller nåt annat?

    Jag själv misstänker vattenpumpen och tyvärr såg jag att det verkar lite lurigt att byta den då man verkar behöva plocka bort kamremmen.

    Några ideer?

    /Tomas

  • #2
    tyvärr.

    troligt är att du har för lite vatten i kylsystemet , och för mycket luft där luft inte ska vara, resultatet av detta brukar vara kokad motor och skevt topplock som följd.
    Fyll på glykol/vatten och lufta kylsystemet enl. instruktionsboken. (?) (uppe i kylarens hörn och slang mellan motor och coupe.)
    Ge akt på om kylvattnet trycks ut eller om motoroljan blivit grå....
    Car portfolio;

    Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
    Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
    Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
    Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
    Chrysler: New Yorker salon -63
    RollsRoyce: Shadow -68

    Comment


    • #3
      Aha, detta är ju faktiskt väldigt intressant. Jag har misstänkt att jag haft luft i systemet men gjort enligt instruktionsboken när jag fyllt på, dvs låtit bilen kallna och fyllt på till mitten på graderingen.

      Men det där med luftning har jag missat och det står inget om det i instruktionsboken. Jag måste ut och kolla på detta under dagen, men är det en luftskruv/ventil eller liknande som man bara öppnar när man fyller på?

      Eller är det någon mer avancerad luftningsprocedur som måste till, likt luftning av bromsar, dieselsystem osv?

      /Tomas

      Comment


      • #4
        Har varit ute och kollat lite idag och mycket riktigt så fanns det en avluftningsskruv uppe i vänstra hörnet på kylaren.

        Vätskenivån i behållaren var någonstans mellan mitten och min, tidigare när jag försökt att fylla på har jag bara fått i en liten skvätt innan det blivit en mit över mitten. Nu med pluggen urskruvad kunde jag hälla i betydligt mer kylvätska.

        Så det kan nog mycket väl ha varit så att jag inte lyckats fylla på för att luften varit i vägen.

        På måndag visar det sig om fenomenet är avhjälpt eller inte.

        Tack för tipset!

        /Tomas

        Comment


        • #5
          Det är annars samma fel som drabbar alla Puntos med den motorn, brusten topppackning med skum motortemp som följd..
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            glöm inte lufta på slangen mellan motor och torpedvägg också. Med brusten topplocks-packning kommer det sannolikt att "pumpas" in luft i kylsystemet igen, och vattennivån kommer att se okej ut, men kylare och slang bakom motorn behöva luftas allt oftare samtidigt som ditt kylvatten trycks ut.
            Topprenovering väntar....
            Car portfolio;

            Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
            Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
            Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
            Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
            Chrysler: New Yorker salon -63
            RollsRoyce: Shadow -68

            Comment


            • #7
              Efter att ha fått i lite mer vatten kylvatten i helgen så märkte jag en klar förbättring idag.

              Däremot så verkar cirkulationen inte vara på topp. Ifall jag står på tomgång så märker jag direkt att värmen i kupén minskar och ifall jag håller lite på gasen och kör upp varvtalet något så kommer värmen ett par sekunder efter.

              Jag fyllde efter vatten med både pluggen på kylaren och slangen in mot torpedväggen lossad.

              Jag körde även bilen en stund på tomgång med pluggen i kylaren borta för att kanske få ut lite extra luft där.

              Sedan provade jag också att köra med pluggen i slangen borta och då kom det vatten som inte såg ut att vara direkt luftblandat.

              Så jag får väl fortsätta att skvätta i lite vatten allt eftersom tills all luft är borta.

              Eller finns det något trixs för att "tvinga" ur all eventuell luft?

              /Tomas

              Comment


              • #8
                Klämma på / massera slangarna kanske..
                Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                S/y Mascot
                S/y Rebell
                20vT
                Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                Comment


                • #9
                  Hur ser det ut i oljelocket? Gulvit gegga?
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by fiatpunto
                    <snip>
                    Eller finns det något trixs för att "tvinga" ur all eventuell luft?

                    /Tomas [/B]
                    Detta har funkat för mig:

                    Lufta ut så mycket det går genom kylarpluggen.

                    Sätt munnen mot påfyllningshålet, och sträck armen över motorn till luftningsnippeln på slangen till värmepaketet.

                    Blås samtidigt som du öppnar nippeln, och stäng när du känner att det rinner jämnt ur.

                    Slicka i dig all mumsig glykol som fastnat kring munnen. Ska du inte göra.
                    oo 00 oo p __ q oo v oo

                    Comment


                    • #11
                      Hej, nu har jag provat att blåsa i påfyllningskärlet och när jag gör det med luftskruven på värmeslangen öppen kom det rätt mycket luft men efter att ha fyllt efter kylarvätska och fortsatt blåsa tyckte jag det kändes som att det sprutade ut vatten utan luft.

                      Efter detta har jag nu fyllt på vätska till rätt mängd och hade luftskruven på kylaren öppen när jag fyllde efter så blir spännande att se hur det fungerar i veckan.

                      Angående hur det ser ut på insidan av oljepåfyllningslocket så ser det helt normalt ut, ingen vit/gul beläggning, endast ren och fin olja.

                      Jag får dock känslan av att det försvinner vatten från systemet på något sätt, just nu när jag håller på och luftar och fixar är det lite svårt att veta exakt, men någonstans försvinner det nog vätska ändå. Det kan ju vara topplockspaningen, men vet inte riktigt..

                      Få se hur det utvecklar sig framöver, tack för alla tips så länge.

                      /Tomas

                      Comment

                      Working...
                      X