Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fundering givare Fiat punto 75sx -98

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fundering givare Fiat punto 75sx -98

    Hej, jag är ny här på forumet och har en fiat punto 75sx -98.
    Det jag undrar är om det ska sitta någon kabel på temperaturgivaren som sitter på vänster sida (sett framifrån) i närheten av oljestickan? Och vart kommer kabeln ifrån isf? Hittar ingen kabel

    Sen funderar jag även på varför temperaturmätaren inte går upp till mitten där den brukar ligga? Verkar gå på kallstarten då den drar ganska mycket bensin, är det den 3 poliga givaren vid höger sida på insuget man ska byta då? Och vart hittar man en sådan för en billig peng?

    Mvh markus
    Last edited by FiatOlsson; 29 July 2013, 22:19.

  • #2
    Hej! Den går inte upp i temp/drar mkt soppa för att termostaten har pajat/fastnat.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Den går upp i temp när den står still, kokar innan den står på 3/4 av mätaren, termostaten är nyligen bytt så borde inte vara något fel på den.

      Comment


      • #4
        Aha då är väl det antingen luftfickor i kylvätskan, kanske pga viss vätska läckt ut, eller så har du en trasig topppackning. Det senaste är vanligt på dessa FIRE-motorer.
        Givaren verkar behöva en kabel ja! Svårt att säga vilken utan bilder.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Det försvinner inge vatten iaf, har luftat flera ggr, givaren är en rund röd/orange med 1 pol bara, sitter på baksidan av toppen vid kamdrevet typ.

          Comment


          • #6
            Jag håller med Per, har du BEHÖVT luftat flera ggr pumpas det uppenbarligen in luft, luftar du sjunker vanligtvis kylvätskenivån, luft transporterar inte värmen till aktuell givare, alltså börjar det koka innan fläkten startar/tempmätaren visar hög temp.
            Har det kokat en gång är topp/packning kass. sorry.
            Learning by doing. själv har jag tyvärr kokat två puntotoppar
            sedan kan ju ursprungs problemet vara läckande kylare men resultatet blir samma ändå...
            Last edited by greger; 30 July 2013, 17:43.
            Car portfolio;

            Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
            Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
            Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
            Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
            Chrysler: New Yorker salon -63
            RollsRoyce: Shadow -68

            Comment


            • #7
              Har du juste värme i bilen ? Om så är fallet, så kan det kanske vara instrumentet/tempgivaren/kabelanslutningar som är felaktiga, vilket gör att tempnålen säger "För låg temp". Bytte själv termostat på en 75-99'a tror jag att det var. Dess gamla termostat hade en smärre defekt, men efter bytet så visade nålen fortfarande ett relativt lågt utslag ( om än högre än före bytet. Dock är värmen i den bilen OK, så jag tycker att "Man får väl leva med ett lågt nålutslag, så länge som kupe'tempen o soppaförbrukningen är vettiga".
              Har du testat att mäta resistansen på givarna ( såväl "din problemgivare" som den som jag antar borde gå till ECU'n ), vid kall såväl som varm motor ?
              Borde kunna ge dig en möjlighet att konstatera/utesluta givarfel....

              Erik

              Comment

              Working...
              X