Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vilken Uno bör jag välja och varför?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ok så värmen e dålig i 45 an? Bensinen lär ju knappast sjunka i pris så under halv litern är ju helt fantastiskt isf.
    Finns båda för och nackdelar märker jag, svårt beslut ska hitta en först som jag känner för, får se vilken typ det blir är ett svårt beslut.

    Comment


    • #17
      Min Uno 45 drog aldrig under halvlitern, dock 0.55 som bäst men då körde jag snålt. Vissa uppförsbackar klarades på fyran, fullgas i 100km/h..
      Nog den bil jag saknar minst av alla.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #18
        Det kan nog stämma att stolarna blev mindre "svulstiga" alltså lite tunnare. Men den fina klädseln i manchester fanns kvar.

        Saknar väl inte 45:an direkt. Men just då åkte jag mycket i jobbet, så "tjänade" jag på att denna bilen, när jag fick milersättningen. Under fyra år åkte jag 16.000 mil. Det var bara att ta lite mer tid på sig, och verkligen planera omkörningar.

        Det jag fick lära mig med dessa Uno´s, det var att hålla bromsarna välsmorda fram. Minst två ggr/år tog jag isär, och smorde upp alla rörliga delar. Annars så kärvade det, och 45:an med sin svaga motor, började gå tungt, och dessutom blev det obalans. Ändå fick jag byta ok några ggr. Särskilt på 45:an, men det är ju lika på dessa på alla.
        Använd inte kopparpasta, utan metallfri pasta, eller aluminiumpasta/smörjning.

        Ett annat problem kan vara läckande drivaxeldamasker, som idag är svåra att få tag på, då bara original duger.

        Dessa problem med bromsar finns inte på Tiposerien som jag kör idag. Tänk om denna konstruktion hade funnits på Uno´n
        Tipo´n är en riktig gubbil, men en riktig slitvarg, som sällan eller aldrig krånglar. Men Uno´n var roligare
        //R//

        Comment


        • #19
          Jag nickar igenkännande på de synpunkter som alla skrivit ovan men...
          Efter att genom åren avverkat ett antal Uno, särskilt Uno Turbo men med min 70 S förgasar-Uno i särskilt kärt minne, skulle jag vilja tillföra denna synpunkt:
          Det viktigaste urvalkriteriet på en Uno, oavsett modell, är ROST.
          Det finns inga rostfria Uno oavsett vad någon påstår men hitta ett exemplar som är rostig på "rätt" ställen.
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment


          • #20
            Precis, de är ändå 30år de äldsta.. Shit, 30år gamla bilar på 80-talet fanns ju inte kvar!

            Originally posted by Rolando View Post
            Det jag fick lära mig med dessa Uno´s, det var att hålla bromsarna välsmorda fram. Minst två ggr/år tog jag isär, och smorde upp alla rörliga delar. Annars så kärvade det, och 45:an med sin svaga motor, började gå tungt, och dessutom blev det obalans. Ändå fick jag byta ok några ggr. Särskilt på 45:an, men det är ju lika på dessa på alla.
            Använd inte kopparpasta, utan metallfri pasta, eller aluminiumpasta/smörjning.

            Dessa problem med bromsar finns inte på Tiposerien som jag kör idag. Tänk om denna konstruktion hade funnits på Uno´n
            Tipo´n är en riktig gubbil, men en riktig slitvarg, som sällan eller aldrig krånglar. Men Uno´n var roligare
            Om man är lite driven kan man alltid byta till Uno Turbons bromsar, den hade moderna ok som inte behövde smörjas. Plus ventilerade skivor förstås, och skivor bak.
            Last edited by per; 4 September 2013, 12:20.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #21
              Nu är jag noga med att rostskydda mina bilar, Uno-bilarna inget undantag. Så rost hade jag inte några problem med.
              Kollade alltid några ggr/, så jag vet att jag plockade ut framrutan en gång, och bakrutan två gånger på 45:an för att slipa och måla/förebygga. Jag hatar rostiga bilar, även gamla bruksbilar.
              Så det luktar kanske inte alltid så gott i mina bilar, då jag brukar pytsa ut WD40 i golvbrunnarna, trösklararna, skärmkanterna och dörrarna. Köper storförpackning.

              Men det är få som gör så, så rostfria är svåra att hitta + att som Per säger - de är ju gamla dessa bilar nu. Men man tycker inte det .....
              //R//

              Comment


              • #22
                Ja på blocket åker det inte ut många Unos och de som finns verkar svårsålda ! Vilket sätter mig i bra prutläge men å andra sidan så har jag ju inget utbud att tala om, ligger en fyra fem st i hela Sverige

                Comment


                • #23
                  Om det inte är viktigt att det är just en Uno så finns ju både Punto 176 och 188 att få för kaffepengar idag. Säkert lättare att hitta rostfria exemplar.
                  Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                  Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                  Comment


                  • #24
                    Det ä ju det som e grejen att det är just en Uno!

                    Aldrig ägt eller kört en punto men antar att det e fina bilar med bättre komfort än Unon.

                    Comment


                    • #25
                      Aha, trodde det mer var en ok och prisvärd bruksbil du sökte. Då skulle jag söka Uno utomlands istället, blir lite mer komplicerat men sannolikheten att hitta vad du söker ökar markant. Har
                      kollat vad som finns på mobile.de?
                      Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                      Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                      Comment


                      • #26
                        Den som väntar på ngt gott osv.. Om man nu inte vill ha en mint condition Uno 75 finns ju alltid den där Uno 60 nyligen, och fler lär komma. MopedUnosarna är väl de som ingen brydde sig så mkt om tyvärr, men ibland dyker det upp fina ex.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #27
                          Nu har priset sänkts på den vita Uno´n i Karlskrona
                          http://www.blocket.se/blekinge/Fiat_...2.htm?ca=7&w=3

                          Så om jag hade behov av en liten extrabil, så skulle jag slå till. Den är ju t.om. fin i dörrarnas nederkanter (känsliga där)
                          Men den är så fin, så den skulle "sparas" egentligen .... (säger jag som sparar på allt) Tänk om den fanns på närmare håll ...
                          Det är typ en "Filip-bil" eller hur Filip?
                          //R//

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Rolando View Post
                            Nu har priset sänkts på den vita Uno´n i Karlskrona
                            http://www.blocket.se/blekinge/Fiat_...2.htm?ca=7&w=3

                            Så om jag hade behov av en liten extrabil, så skulle jag slå till. Den är ju t.om. fin i dörrarnas nederkanter (känsliga där)
                            Men den är så fin, så den skulle "sparas" egentligen .... (säger jag som sparar på allt) Tänk om den fanns på närmare håll ...
                            Det är typ en "Filip-bil" eller hur Filip?
                            Jag har kikat på den och funderar , bor i Stockholm så det är ju en bra bit att åka ifall bilderna/annonsen skulle ljuga.
                            Har varit med om att folk tom säger på telefon innan att allt e toppskick sedan när man kommer dit så tror man att man startar ett rymdskepp från Star Wars , varenda jävla varningslampa lyser när man ska provköra.

                            Sen får man som svar va fan de håller på med.
                            - vadå ? Den har alltid lyst sådär de e inget fel jag lovar

                            Comment


                            • #29
                              Möt på halva vägen brukar funka
                              Last edited by pazzo; 8 September 2013, 13:07.
                              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                              S/y Mascot
                              S/y Rebell
                              20vT
                              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                              Comment


                              • #30
                                Jo det har du rätt i , e själv lite lat för denna tripp just nu

                                Comment

                                Working...
                                X