Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat uno turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat uno turbo

    Letar efter en shortshift till min uno t ?

  • #2
    B&M gör en:

    http://www.europerformance.co.uk/pag...l?product=1027
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #3
      Originally posted by Ante View Post
      Skall kolla .tror den är out of stock

      Comment


      • #4
        Kan du inte svetsa om växelspaken nere där den är ledad, så de blir en egentillv. short shift då?
        -------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Punto GT, woop woop!

        Comment


        • #5
          Du menar korta av den ?

          Comment


          • #6
            Njae de beror lite på hur växelspaken är konstruerad på Uno Turbon... Tänk dig en stång som är ledad på mitten.
            Det krävs lika lång förflyttning ovanför den ledande punkten för att flytta den undre delen samma avstånd.
            Skulle den nedre delen under den ledande punkten vara längre däremot än den övre, så får du kortare Handrörelse på växelspaksknoppen för att få i växlarna.

            Om växelspaken var gjord tvärtom, så blir det s.k. långspak som på t.ex. Volvo Amazon, lång del ovanför den ledande punkten, som kräver lång förflyttning på växelspaksknoppen, för att den korta delen under den ledande punkten ska peta i växlarna.

            Det finns ett talesätt som säger "det man vinner i kraft förlorar man i väg".

            Många äldre växelspakar var därför gjorda långa ovanför den ledande punkten för att man med lite kraft (men med lång förflyttning) skulle växla lättare.
            -------------------------------------------------------------------------------------------------------
            Punto GT, woop woop!

            Comment


            • #7
              Ok. Jag hade problem med att kullederna hoppade av till växellådan. Men vi gjorde nya med gängad stång och nya kulleder.lägena vart tajta och fina, men nu är dem sladdriga i sidled . Vet att själva armen är glapp i växellådan , tänkte dra en svets på armen . Med sidlederna känns det som någon fjäder har hoppat av. Tänkte ev en shortshift kunde få lägena lite kortare,samt tajtare .

              Comment


              • #8
                På Volvo så sitter det runda plastbussningar som håller växelspaken tajt i sidrörelser, har du likadant tro på din bil? De är väldigt vanligt på volvo iaf att de blir utslitna och sedan spricker de sönder.

                Men som du säger att armen är glapp i lådan, är det innuti lådan de är glapp eller är de låsningen för armen utanför lådhuset?
                Vore ju tur i oturen om de är länkaget som sitter fast på armen som går in i lådan, då går de ju att svetsa, men blir tråkigt om du av någon anledning skulle behöva ta bort det igen. Om en annan lösning finns så kanske den skulle premieras före än svetsning.
                -------------------------------------------------------------------------------------------------------
                Punto GT, woop woop!

                Comment


                • #9
                  Låsning utanför lådhuset själva axel som glappar på armen

                  Comment

                  Working...
                  X