Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uno SX - Mer effekt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Uno SX - Mer effekt?

    Tjenis... har nu kört hela sommaren med min Uno SX och det är helt klart en underbar bil... Men det som saknas är väl turbon... Det jag dock undrade är hur man kan göra för att kräma ut lite extra effekt ur den? Jag har redan ett avgassystem på 2 - 3 tum vilket gör ett MKT MKT grymt ljud... (blir lomhörd på längre sträckor) och det verkar nästan ge lite mer effekt också... (känns iaf som att)... Vad kan jag som amatör göra för att få lite mer?

    Innan idag öppnade jag huven och stod och funderade lite och kom fram till att det kanske hade gett lite om man tog och tryckte på ett större insug och sätter det på ett ställe där det faktiskt trycks in luft... den nuvarande placeringen verkar inte som den omtimala och det blir knappst ngt vidare "tryck"... Ngn som har en idee om vad man kan göra och om det gör ngn skillnad om man fixar ett annat luftintag etc... kanske luftfilter och såna grejor med... tycker det hade varit kul att göra ngt med den iaf... jag har inte tummen i handen så...

    Dvs tips och om ngn vet om det är ngn mening att ge sig på luftintaget...

    Tacksam för svar...

    MVH
    //Rille
    8
    Ja det ger dig lite och det är grymt!
    0%
    1
    NEJ! KÖP NY BIL!
    0%
    7

    The poll is expired.

    Fiat Uno SX 1988
    Fiat Uno 45 1988 (RDB, behöver du ngt? säg till)

  • #2
    Okej... jag antar att det inte finns ngt att göra förutom att köpa bil då alltså... vilket inte kommer hända än på ett bra tag...

    synd...

    //Rille
    Fiat Uno SX 1988
    Fiat Uno 45 1988 (RDB, behöver du ngt? säg till)

    Comment


    • #3
      ge motorn så kall luft som möjligt, är mitt tips
      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
      X1/9
      www.kallebacksmotor.se

      Comment


      • #4
        Tack för svaret!

        Jo jag har också funderat på om det inte är ngt sådant snackade med en polare och han nämnde intercooler... detta är lite svårt att åstadkomma dock... funderade lite till och kollade i motorrummet och konstaterade att en större del av kylarn var "fri" men efter att ha kört en runda så öppnade jag huven och kände på kylarn konstaterade jag att den var mkt varm så jag kommer inte koppla så att luften dras igenom kylarn iaf... jag kollade vidare och såg att det inte var ngt direkt ingångs håll... som det ser ut nu ska jag öppna upp i "kjolen" jag har... det är redan gjort på andra sidan men där fyller det ju inte ngn direkt funktion... så jag gör det på insugs sidan också och sätter ett köttigt nät där mot sten så blir det nog bra... Dock mest för sakens skull

        //Rille
        Fiat Uno SX 1988
        Fiat Uno 45 1988 (RDB, behöver du ngt? säg till)

        Comment


        • #5
          KAn ju tillägga att för att montera IC så måste du allt ha turbo om du sa ha effekt av den..

          Comment


          • #6
            Jo...

            //Rille
            Fiat Uno SX 1988
            Fiat Uno 45 1988 (RDB, behöver du ngt? säg till)

            Comment


            • #7
              Bästa trimmningen på den bilen är väl att köra med soppalampan lysande. Då slipper du 40kg och det gör nog mer än att dra in kall luft.
              //Martin
              Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
              Åker - Cheva Transsport -01
              Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
              Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
              Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
              Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

              Comment


              • #8
                Hehehe... det låter rätt vettigt

                //Rille
                Fiat Uno SX 1988
                Fiat Uno 45 1988 (RDB, behöver du ngt? säg till)

                Comment


                • #9
                  lätta!

                  Plocka bort plåttanken och tryck ner´pumpen i en 5L bensintank
                  Kan det vara roligare än med en fiat???

                  Comment


                  • #10
                    Hehe... det är lite för mkt jobb då jag faktiskt vill kunna använda den normalt... men som jag fick tipset innan så har jag testat att köra med lampan lysande... man är dock hela tiden skraj för att behöva ringa efter någon som har soppa ifall ifall...

                    Drar dock dem flesta med halvtank också... tog en Peugot 205 GTI idag faktiskt... samt en Golf GTI -84 med 112 hk förra veckan... (jämfört med mina starka 75hk... )

                    //Rille
                    Fiat Uno SX 1988
                    Fiat Uno 45 1988 (RDB, behöver du ngt? säg till)

                    Comment


                    • #11
                      Har du varvskydd på din -88?
                      Jag hade en Uno 55 -85 utan varvskydd och den gjorde 115 km/h på mätaren när jag varvade den på 2:an.
                      När jag sedan satte in varvräknare så visade den på 8500rpm i 100 km/h. Den borde behöva 1500rpm till för att nå 115 km/h.
                      Men säg 1000rpm så var den uppe precis under 10 000rpm.
                      //Martin
                      Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
                      Åker - Cheva Transsport -01
                      Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
                      Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
                      Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
                      Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

                      Comment


                      • #12
                        varvskydd!!??

                        Hur tar man bort varvskyddet?
                        Kan det vara roligare än med en fiat???

                        Comment


                        • #13
                          Min kom från fabrik innan de hade uppfunnit det......
                          //Martin
                          Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
                          Åker - Cheva Transsport -01
                          Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
                          Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
                          Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
                          Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

                          Comment


                          • #14
                            Om jag ska vara riktigt ärlig så vet jag inte om det finns ngt varvskydd... jag kör inte upp den i mer än 6000 varv... "vågar inte mer"... kan ju testa om det finns ngt idag, är dock lite rädd om topplock, packningar etc... ska antagligen race:a lite senare, återkommer...

                            Hur man tar bort varvskydd beror lite på om det är mekaniskt eller om det är elektroniskt tror jag... det mekansiska har jag inte en aning men det elektroniska tror jag bara det är att slita ut en sladd eller ngt... *rycker på axlarna*

                            //Rille
                            Fiat Uno SX 1988
                            Fiat Uno 45 1988 (RDB, behöver du ngt? säg till)

                            Comment


                            • #15
                              högvarvig

                              skulle vara roligt med en högvarvig Uno.
                              En polare hade en golf-84 med en forsbergs trimmad 1600 motor
                              och rödmarkeringen började vid 9000!!!
                              Den hade 150Hk på drivhjulen

                              Skulle vara kul att fixa något liknande med en Uno och utan turbo!!
                              Kan det vara roligare än med en fiat???

                              Comment

                              Working...
                              X