Announcement

Collapse
No announcement yet.

Busig tomgång på Punton...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Busig tomgång på Punton...

    Uttråkad,en dryg vecka kvar till lön och allmänt sur!
    Så då roar jag mig med ett inlägg!
    :-)

    Nu efter 8 meter nya bromsledningar,en bromsslang vä fram och kontaktskrället till bromslyset rengjord så är Puckot besiktad ett år till.
    Enda "att göra"kvar nu är att byta andra bärarmen bak,och ev.lacka huven.
    Mekaniskt är bilen bra,men tomgången har på sistone börjat leva sitt eget liv.Tomgångsmotorn vet jag är paj,men har fungerat bra sen förra sommaren trots den.Tills nu då....

    Kan vara bra i perioder,men rätt som det är(vid varm motor)så kan den börja pendla mellan ca 1500-2000 med snabba intervaller.
    Kom ihåg när man var ung och dum och lekte med tändningen,slå av och på snabbt för lite fina akustiska effekter...
    Linande symptom,liksom att tändningen bryts för ngr millisekunder...
    Teorier någon?

  • #2
    Jaså minsann....
    Problemet löst efter nästan 3 månader!
    Sent skall den syndfulle vakna.
    Den helt igenom stendöda tomgångsmotorn var tydligen vid liv!
    Men levde sitt eget liv då,därför den vobblande tomgången.
    Kopplat bort kabeln och skruvat ut den lilla stången i tomgångsmotorn lagomt så den ligger på ca 900varv,så nu kör vi!

    Börjar bli sugen på annan bil nu,så vete tusan om jag orkar köpa mig en tomgångsmotor för massa pengar.

    Comment


    • #3
      Har en över, får kolla pris om du vill. Skicka PM om du är intresserad.

      Edit: Tar för givet att det är samma som till en PuntoGT mk1, med tomgångsmotorn uppe på ventilkåpan?
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Originally posted by novisen
        Har en över, får kolla pris om du vill. Skicka PM om du är intresserad.

        Edit: Tar för givet att det är samma som till en PuntoGT mk1, med tomgångsmotorn uppe på ventilkåpan?

        Mjaoo,lite osäker på att det är samma.På En 55:a och en 75:a finns det tydligen 2 olika modeller iaf,och på en GT?Hmm...Lär kolla upp det sen.
        Men just nu har jag knappt råd med en tvättsvamp ens,bråkar med a-kassan.Så en investering av mer än en tvättsvamp står låångt ner på listan just nu.
        Men tack för erbjudandet,och kanske hojtar till sen om den finns kvar då,och om den passar.
        Tjillevipp!

        //Calle

        Comment

        Working...
        X