Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad ska jag kolla på?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad ska jag kolla på?!

    hejsan ska åka och kolla på två gt turbo i italien i helgen.

    Årsmodell 95r.
    Vad ska man kolla på som brukar vara dåliga mm?
    Vore tacksam för sååå många svar som möjligt.

    MVH S

  • #2
    Skall försöka ge ett par råd så får väl andra rätta mig och fortsätta...

    *Det som brukar ge sig är länkarmsbussningar bak, ta ett tag om däcket och ryck rätt kraftigt så kan man känna ett litet glapp i sidled. Behöver väl inte kännas, men jag kände det på min. Hittade trasigt hjullager på det sättet också. Länkarmen kostar rätt mycket att byta på verkstad, mest pga att ABS-givaren brukar vara fastrostad och behöver bytas samtidigt, kostar väl en 2000:- ungefär per sida om jag minns rätt. Går att bara byta axel/lager själv men det är lite knepigt fast betydligt billigare, ca 500:- gissar jag.
    *Bakvagnsupphängingen brukar också ge sig i främst främre fästet, märks genom att det smäller när man kör över skarpa kanter, min smällde också om man ryckte till i handbromsen så man skapar samma lite häftiga stopp för hjulen om du förstår. Har du möjlighet att hissa upp bilen så ta ett tag om krängningshämmaren framför bussningen och lyft lite upp och ner, så ser du om du kan vicka bakvagnen (ger sig när du väl är där tror jag nog). Skulle bli förvånad om detta inte redan är fixat, åtgärdas med en gummikopp för ca 350:- och tar 15minuter själv.
    *Yttre drivknutar, kör en cirkel med lite driv framåt så hör du om det knackar i dem, jobbigt att byta. Behöver lossa centrummuttern och det verkar inte så skoj faktiskt.

    Annars är det väl mest att kolla att det inte ryker från turbon, (varm motor och tomgång ett tag, 5minuter kanske?), eller att grenröret inte läcker, kall bil och lukta under motorhuven (bak mot torpedväggen), skall inte lukta avgas, Kolla ventiltätningar genom att motorbromsa... tja, generell koll. Och som de flesta kanske säger, kolla yttre och inre skick på bilen, ser den välskött ut där har ägaren förmodligen varit rädd om resten också, och ser den skabbig ut kan man gissa att resten inte heller skötts exemplariskt. Viktigt att oljebyten gjorts som de skall, att ha med nyckel till impobiliser om sådan finns (vet inte om det fanns på -95orna?). Tycker inte att jag haft eller läst om några generella fel på punton utom just länkarmarna bak?

    edit: Lycka till, det är en kul bil med bra turbokick.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      Bilarna är tåliga men kan ändå slitas eftersom de är ganska motorstarka. Kolla det klassiska som drivaxlar, turbo, växellåda, koppling mm. Länkarmar är väl som sagt det enda större modellrelaterade felet.

      Så efter att den tagits omhand rejält med oljebyten och liknande, med bra service håller bilarna många mil.
      Fiatlös

      ___________________

      Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

      Comment


      • #4
        tyvär hitta jag ingen i min smak nere i italien. Många som hade sina små bucklor lite här och var. Verkar vara som dom inte vet hur man kör där nere, hehe.
        Så även en svensksåld på blocket, men den blev såld innan man han åka och kolla på den. Suck!!!

        Ingen som vill sälja sin, PM:a mig då!!!

        Comment


        • #5
          Originally posted by Ante
          Ett tips från coachen :-) Kolla mobile.de efter bilar som inte gått så långt och är i originalskick. Original måste det vara annars går det inte att regga i Sverige. Räkna med 5000€ och uppåt för ett juste exemplar. Utan att generalisera allt för mycket är det mesta runt 2000-3000€ skit. Tillgång och eftefrågan....
          humm ok.
          Sitter nämligen på mobile plus autoscout24 hela tiden. Men är så lat av mig att ta hem en. Det som är grejen. Men om du vet någon som brukar åka ner så kan du väl hojta till

          Comment


          • #6
            Var där på semester för det första.
            Sen när jag kolla upp med att ta hem bilar där ifrån så va det tydligen att bilen måste ställas av mm och annat krims krams!! hehehe

            Comment


            • #7
              Punto gt börjar bli väldigt gammal och det gör inte det lättare att hitta ett bra ex.

              När jag köpte min så brydde jag mig mest om att motorn var tip topp och det mekaniska, sen kom resten. Minst brydde jag mig om karossen så länge helheten ser ok ut. Det beror på vad man är ute efter...

              Jag kan tänka mig sälja min bil för rätt pris.
              Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

              Comment


              • #8
                Originally posted by Black_GT
                Punto gt börjar bli väldigt gammal och det gör inte det lättare att hitta ett bra ex.

                När jag köpte min så brydde jag mig mest om att motorn var tip topp och det mekaniska, sen kom resten. Minst brydde jag mig om karossen så länge helheten ser ok ut. Det beror på vad man är ute efter...

                Jag kan tänka mig sälja min bil för rätt pris.
                Börjar du tröttna på den?
                Fiatlös

                ___________________

                Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Putt
                  Börjar du tröttna på den?


                  Nja....vill ha Cubase gula coupe istället
                  Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                  Comment


                  • #10
                    http://www.blocket.se/vi/13442043.htm?ca=10_s

                    är den här såld?

                    Comment


                    • #11
                      hur mycket som helst att göra på bilen

                      Comment


                      • #12
                        Du har kollat på den? Risig?
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          mmm
                          Inte så värst risig. Men ingen skönhet. Sen säger jag sä här. Lägg på 15000 tusen spänn till bara på nya saker som måste bytas. Kanske även är lite, men i ca summor. Sen ska du få allt på plats också. hehe. Vet tex att alla bromsar måste bytas. sen klonkar den ganska mycket när man svänger. V-lådan skrapar lite då och då.
                          SÅ det var inget för mig!!!

                          Comment

                          Working...
                          X