Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montering chip till Punto GT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det var just den guiden som Ante lade upp som jag menade. Chipet är nu i och bilen går som f-n!

    Nu är det chassiet som inte hänger med istället, börjar fundera på en uppsättning Koni...
    Fiatlös

    ___________________

    Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

    Comment


    • #17
      .

      vilket chip beställde du??
      seb0 eller?

      satte ett i min o de vart en enorm skilldnad

      vart lite fundersam jag med när ja öppnade upp ecu:n o såg att de fanns 2 likadana men ja hade redan laggat ner guiden så ja hittade ganska snabbt vilket de va som skulle bytas

      verkar ju finnas några gt:s i sthlm nu.. brorsan va o köpte en för ett par veckor sen också =)

      vi måste ju nästan fixa en liten gt träff så man kan snacka lite skit o utbyta lite ideer o funderingar.
      2 finnish first u first have 2 finnish

      Comment


      • #18
        Jo, det var nog SEB0... Vilken GT köpte han? Den gula som fanns här på köp-och sälj eller den blå på blocket?

        Träff är ju ett måste innan snön kommer.
        Fiatlös

        ___________________

        Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

        Comment


        • #19
          ne han köpte en silver. som låg ut på blocket. tror de va för 3 veckor sen..
          hur mycket laddtryck kör du på nu då?

          försöka styra upp så alla kommer till brostugan på tisdag kanske?
          2 finnish first u first have 2 finnish

          Comment


          • #20
            1,2 - 1,3 bar, det bär iväg lagom. Brostugan tisdag funkar nog.
            Fiatlös

            ___________________

            Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

            Comment


            • #21
              hehe aa de gör ju det
              ska vi slänga upp en ny tråd i punto delen då?

              typ vid 7 tiden på tisdag kanske?
              2 finnish first u first have 2 finnish

              Comment


              • #22
                Kanske bäst att lägga den i Träffsektionen kanske?
                Fiatlös

                ___________________

                Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                Comment


                • #23
                  hehe aaa förmodligen
                  2 finnish first u first have 2 finnish

                  Comment


                  • #24
                    att köpa chip

                    Att få tag i ett chip till GT:n är inte alltid det lättaste. Det bästa är att kolla på E-bay, det brukar finnas några till salu.

                    Det finns i huvudsak tre olika chip;

                    - Novitech, som består av två chip, ett som ändrar laddtryck, och ett som ändrar bränsle och andra parametrar. Passar bra för de flesta.

                    - SEB. Ett chip som ändrar bränslemappning och lite annat. Man måste själv höja laddtrycket med te x en pysventil. Större avgas rekommenderas.

                    - Superchip. Höjer tydligen bara laddtrycket och varvstoppet. Inget höjdarchip vad jag har hört.


                    För att få tag i ett SEB-chip;

                    maila infinitedetail@hotmail.com, James Hans. Säg vilken årsmodell och version du har har (mk1,2,3). Man måste betala i förskott, men det funkade bra för mig. Chippet till min mk2 kostade 160 euro inkl frakt. En veckas leveranstid och funkar perfekt.
                    Fiatlös

                    ___________________

                    Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                    Comment


                    • #25
                      Bra tips där!
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #26
                        Många vill veta prestanda som chippen ger.

                        Med SEB-chipet tillsammans med större avgas blir det ungefär 160 hk vid 1,2 bar laddtryck, och 170 hk vid 1,3 bar. Jag anser att dessa siffror stämmer ganska väl.

                        Vissa chip anger dessa effekter enbart vid höjning av laddtryck, vilket jag inte håller med om. Det är stor skillnad mellan 1,3 bar med org. chip och SEB-dito.

                        Novitech anger ungefär 160 hk tror jag? Någon som har erfarenhet av det chippet får uttala sig.
                        Fiatlös

                        ___________________

                        Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Putt
                          Många vill veta prestanda som chippen ger.

                          Med SEB-chipet tillsammans med större avgas blir det ungefär 160 hk vid 1,2 bar laddtryck, och 170 hk vid 1,3 bar. Jag anser att dessa siffror stämmer ganska väl.

                          Vissa chip anger dessa effekter enbart vid höjning av laddtryck, vilket jag inte håller med om. Det är stor skillnad mellan 1,3 bar med org. chip och SEB-dito.

                          Novitech anger ungefär 160 hk tror jag? Någon som har erfarenhet av det chippet får uttala sig.
                          Har kört med både superchip och seb. Superchip utan några andra mods har gett mig 150 hk 1.3 bar. Med seb hade jag ingen katalysator supersprint hela vägen , 1.4 bar och sport filter...men ändå känns superchippet snabbare!! Nu bänkade jag aldrig den andra bilen med seb men jag tror inte den hade mer än 150..max 160 hk nu i efterhand.

                          Ska bli kul att se hur mycket mera jag får nu med superchippet när avgassystemet och sport filtret kommer på.
                          Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                          Comment


                          • #28
                            Intressant! Jag har hört att Superchippet inte är så bra, kanske dags att tänka om med andra ord?

                            Kommer bli kul att se hur bilen går nu!
                            Fiatlös

                            ___________________

                            Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                            Comment


                            • #29
                              Jag vet faktiskt inte vad superchippet gör. Har hört olika versioner. Jag vet bara att jag har 150 hk med det chippet vid 1.3bar. Jag har svårt att tro att endast en höjning av laddet kan ge dessa siffror. Sen om varvstoppet är flyttat vet jag inte heller eftersom jag har slått i varvstoppet vid ett tillfälle och det var mellan 7000 och 8000 V/min.


                              Jag minns att med seb chippet hade jag konstant problem med tändstiften det har jag inte nu.

                              Men sen å andra sidan hade jag betydligt mera trim på bilen med. Mera trim = mera problem.
                              Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                              Comment


                              • #30
                                Med mitt SEB-chip upplever jag att bilen faktiskt går bättre än original - inte bara i prestanda, utan även att den går jämnare och mycket smidigare, tycker inte att den rycker lika mycket i låga hastigheter.
                                Fiatlös

                                ___________________

                                Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                                Comment

                                Working...
                                X